Juiste maat frees

Rasmus

Nieuw lid
4 mrt 2019
2
0
Goedemorgen, ik wil met een bovenfrees in een balk een groef van 9 mm diep frezen. In die groef wil ik een 18 mm beuken multiplex plaat laten vallen. Hoe breed moet dan mijn freesje zijn? 19 mm?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
18mm? ;) Ligt er ook aan wat de toepassing is en hoe strak je het wil hebben. Meet eerst je MP plaat maar eens op, grote kans dat die iets afwijkt in maat.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
De groef moet net zo breed zijn als het materiaal dat je erin wil laten vallen. In jouw geval waarschijnlijk 18mm, maar niet alle 18mm platen zijn even dik. Dit kan je het beste eerst met een schuifmaat opmeten. Daarna kan je bijvoorbeeld een 10mm frees gebruiken en in twee gangen de groef frezen zodat je exact de juiste breedte krijgt.
 

Rasmus

Nieuw lid
4 mrt 2019
2
0
OK dank. Ik dacht dat de groef iets ruimer moest zijn omdat anders die plaat splintert als je m erin probeert te krijgen. Met een frees van 10 mm kan ik wel wat gaan experimenteren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@Rasmus De rand van de plaat maak je met wat schuren en/of schaven passend voor de groef (meestal aan de achterzijde). Dus niet de groef ruimer maken. (Multiplex werkt nauwelijks, itt massief hout — als je massief houten panelen gebruikt, moeten die zwevend toegepast worden — dus ruimte hebben om te 'bewegen'.)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
OK dank. Ik dacht dat de groef iets ruimer moest zijn omdat anders die plaat splintert als je m erin probeert te krijgen. Met een frees van 10 mm kan ik wel wat gaan experimenteren.

Niet nodig, eventueel kan je aan de voorzijde een klein schuinkantje maken, dan schuift je plaat er makkelijker in en hoef je niet bang te zijn dat het gaat splinteren
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.