Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Juiste maat frees

  1. #1

    Juiste maat frees

    Goedemorgen, ik wil met een bovenfrees in een balk een groef van 9 mm diep frezen. In die groef wil ik een 18 mm beuken multiplex plaat laten vallen. Hoe breed moet dan mijn freesje zijn? 19 mm?

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    1.216
    18mm? Ligt er ook aan wat de toepassing is en hoe strak je het wil hebben. Meet eerst je MP plaat maar eens op, grote kans dat die iets afwijkt in maat.
    Mvg,

    Richie

  3. #3
    De groef moet net zo breed zijn als het materiaal dat je erin wil laten vallen. In jouw geval waarschijnlijk 18mm, maar niet alle 18mm platen zijn even dik. Dit kan je het beste eerst met een schuifmaat opmeten. Daarna kan je bijvoorbeeld een 10mm frees gebruiken en in twee gangen de groef frezen zodat je exact de juiste breedte krijgt.

  4. #4
    OK dank. Ik dacht dat de groef iets ruimer moest zijn omdat anders die plaat splintert als je m erin probeert te krijgen. Met een frees van 10 mm kan ik wel wat gaan experimenteren.

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Locatie
    Enschede / Amsterdam
    Berichten
    1.057
    @Rasmus De rand van de plaat maak je met wat schuren en/of schaven passend voor de groef (meestal aan de achterzijde). Dus niet de groef ruimer maken. (Multiplex werkt nauwelijks, itt massief hout — als je massief houten panelen gebruikt, moeten die zwevend toegepast worden — dus ruimte hebben om te 'bewegen'.)

  6. #6
    Alle rechte frezen, gelijk aan, of kleiner dan, de gewenste breedte van de groef gaan werken. Bij de kleinere frezen werk je in twee gangen, je kan dan de gewenste speling zelf regelen

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    451
    Eerst een proefstukje maken , weetje hoe het past .

    Willem

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rasmus Bekijk Berichten
    OK dank. Ik dacht dat de groef iets ruimer moest zijn omdat anders die plaat splintert als je m erin probeert te krijgen. Met een frees van 10 mm kan ik wel wat gaan experimenteren.
    Niet nodig, eventueel kan je aan de voorzijde een klein schuinkantje maken, dan schuift je plaat er makkelijker in en hoef je niet bang te zijn dat het gaat splinteren
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 04-03-19 om 18:37.
    Met een hamer past alles...

  9. #9
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Locatie
    het land van Maas en Waal
    Berichten
    2.538
    https://m.youtube.com/watch?v=7j4vGS4HY-8 (Of iets iets vergelijkbaars).

    Gebruiken icm een 10-14mm frees, krijg je een hele strakke passing van.

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top