Wim stelt zich voor

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 23711
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Beste forumleden,

Tot mijn schande heb ik het bestaan van dit forum pas vorige week ontdekt. Leuk, zo'n verzameling houtliefhebbers!

Ik verdien mijn brood al meer dan 35 jaar met het restaureren van schepen, botters en kotters, klippers en tjalken enz.
Mijn werk bestaat enerzijds uit grof houtwerk, zoals masten (tot 30 meter), roeren en zwaarden, anderzijds uit fijn werk zoals paneeldeurtjes en koekoeks, maar ook het vervangen van huidplanken (inclusief krombranden), spanten, stevens en kielen.
Daarbij ook ijzerwerk, deels modern (lassen, ook RVS), deels ouderwets zoals klinken en smeden. En ten slotte ook ouderwetse techniek, zoals werk aan lieren en oude motoren.
Allemaal heel ambachtelijk en kleinschalig. Meestal werk ik alleen, soms ook met andere zzp-ers samen, of met de opdrachtgever.
Op mijn visitekaartje staat: voor krom, rond en onmogelijk werk. Vooral dat laatste is het leukste!

Ik hoop op dit forum leuke contacten op te doen, en wie weet kan ik hier en daar een adviesje uitstrooien.

Groet uit Friesland,
Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen. Weet jij hoeveel kb de foto's mogen zijn en hoeveel er in 1 bericht geplaatst kunnen worden?
Wim.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen. Weet jij hoeveel kb de foto's mogen zijn en hoeveel er in 1 bericht geplaatst kunnen worden?
Wim.

1. zie Geavanceerd rechtsonder bij bericht maken en 2. klik op Beheer Bijlagen en dan 3. op het blauwe ? Rechtsboven, daar vind je de lijst met extensies en groottes enzo
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
IMG_1225.JPGIMG_0145.JPGIMG_0938.JPGIMG_2322.JPGIMG_1800.JPG

Enkele fotootjes: teak dek, zijzwaard in aanbouw (1100 kilo), houten kotter met 20 ton nieuw eikenhout, een nieuw roer, en een stel zwaarden voor een museumschip in Stockholm
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
img056.jpgDSC02946.JPGTrui Elburg '13 3.jpgTrui elburg '13 1.jpgIMG_3514.JPG

Nog wat foto's van werkjes: Breeuwen van nieuwe delen aan een kotter; aftekenen van een bottergang; een kromgebrande gang die staat af te koelen; een half open botter; meten aan een lariks waar een mast van gemaakt gaat worden
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wim, welkom op het forum!
Dank voor de foto's, ik hoop dat er nog veel mogen volgen!
Je zal het waarschijnlijk goed kunnen gaan vinden met André (Tuoh), die zit in een vergelijkbaar schuitje (pun).
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dank voor het warme welkom.
En op verzoek van o.a. Ruben menkveld, heb ik nog een paar plaatjes verzameld.IMG_3178.JPGIMG_2906.JPGIMG_2893.JPGIMG_2757.JPGzitter disselen (768x1024).jpg

Achtereenvolgend: 1. de masttop van een botter, massief lariks met deels hersteld, deels nieuw beslag; 2. Een nieuwe zij voor een visserschouw uit 1911; 3. het krombranden van een gang voor die schouw; 4. een essenhouten gaffel van 5 meter in de klemmen, de kromming vastgelegd met een mal; 5. het disselen van een zitter (dat is een krom spant uit een kromme eiken tak, dat de verbinding zal vormen tussen het vlak (= de bodem) en de zijde van een botter. In een gewone botter zitten ongeveer 80 inhouten (= spanten).

Leuk detail: de masttop op de eerste foto eindigt stomp, Dat komt omdat het topje nog wordt overgezet van de oude mast. Dat topje (ongeveer 1,5 meter) kan achterover scharnieren en komt weer overeind met een contragewicht. Dat is nodig voor de Hollandse Brug bij Muiden, die net te laag is voor botters. De mast zelf van een botter kan niet gestreken worden: die staat klem in de dubbel-conische mastkoker.

Wordt vervolgd?!
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.