Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Vaas (2) uit iep met slaap

Hallo, Begin februari heb ik een niet zo diepe bolvormige vaas uit iep-met-slaap gemaakt en hier laten zien. Met die ervaring en een bezoekje van Toxiq heb ik een DIY uitholbeitel samengesteld uit de Woodctu Proforme snijkop, een 50 cm lange opname voor snijijzers/schrapers (16 mm dia, van Ronald Kanne), het handvat van mijn Oneway EasyCore (opname 16 en 13 mm) en de 13 mm dikke uitdrijfstang van mijn draaibank. Hiermee was de totale lengte plm 110 cm en kon ik een diepere vaas gaan uithollen.

Het model / ontwerp van de vaas is niet origineel, in 1953 heeft ene Copier al een serie druppelvormige vazen ontworpen voor de glasfabriek Leerdam en deze vaas lijkt daarop, maar ik geen ontwerptekening of zo heb gezien. Ik denk dat het origineel iets slanker zou kunnen zijn (mm werk) maar dat is erg lastig te zien van een fotootje.

De maten zijn globaal 32 * 8/19 (min/max dia) * 1 cm wanddikte. De voet is ook 8 cm. dia

Afwerking met Steinert Drechsler-olie (een aanrader).

DSC_6754.jpgDSC_6756.jpgDSC_6759.jpgDSC_6769.jpg

Leuke vaas, alleen het voetje zou ik kleiner maken/weghalen.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Leuke vaas, alleen het voetje zou ik kleiner maken/weghalen.
    Ik vind met een voetje dat de vorm wat beter uitkomt. Kleiner is minder hoog? nu plm 10 mm dus daar kan wel wat vanaf. Diameter verkleinen maakt het wat wiebeliger.

Mooie vaas/vorm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wijk0983 Bekijk Berichten
    Ik vind met een voetje dat de vorm wat beter uitkomt. Kleiner is minder hoog? nu plm 10 mm dus daar kan wel wat vanaf. Diameter verkleinen maakt het wat wiebeliger.
    Inderdaad, iets lager��
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Eens met Leo qua voetje, eens met Nico qua vaas/vorm.
    Maar amai... die bloemen erin.....
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Forum Rechten