Een onderstel voor de ‘nieuwe’ draaibank.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Tsja, ik had al eerder iets gemeld dat - hieperdepiep - er was een draaibank aangeschaft (midi 350 FU), maar daar moest nog wel iets onder voordat we hem konden gaan gebruiken. Op de werkbank kan hij niet staan, die gebruik ik te vaak voor het andere houtbewerken.
Dus waar ga je heen voor de inspiratie? Juist, Pinterest:p!!
Daar had ik dit onderstelletje gezien: https://pin.it/4uc5t45prmyyi4

In mijn enthousiasme naar de betreffende Lumberjock gesurfd en het Sketchup bestandje opgehaald voor dit ontwerp.
Maatvoering helemaal in inches. Ik kreeg het niet voor elkaar om dat 123 om te zetten naar mm maten, zal wel aan mij liggen.
Ik heb dit ontwerp wel als basis genomen, maar er hier en daar wel wat zaken aan veranderd. De twee kolommetjes waar het draaibankje op staat, vond ik wat eng. Ik heb daar toch iets van een platform voor bedacht.
Ik volgende posts neem ik jullie mee langs de bouw, met foto’s uiteraard.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan.....
Ik had natuurlijk een standaard draaibank onderstel kunnen kopen, zo duur zijn die nu ook weer niet. Maar we hadden al een stevige investering gedaan in de draaibank en slijpgerief......en ik heb nog een berg hout staan die op een creatieve toepassing staan te wachten;).
Allee dan.
Deze keer een samenstelling van beuken (ik had nog wat over van de Moravian werkbank), iets wat op Merbau lijkt (donker met een mooie tekening en loeizwaar) en een paar geschotelde douglas planken. Die waren voor een dakbetimmering bedoeld, maar zijn daar niet meer voor te gebruiken. Maar smaller gezaagd en door de schaafmachine gehaald, kan ik er wel 2 voeten uit lamineren.
De foto hieronder staat weliswaar niet goed (dat corrigeer ik bij de rest), maar dit is het lamineer resultaat in de ruwe vorm, de losse deeltjes die erop liggen zijn de zooltjes die onder de voeten komen.
 

Bijlagen

  • AD2898F1-1576-4D27-A83C-8578C01E9EFD.jpg
    AD2898F1-1576-4D27-A83C-8578C01E9EFD.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 284
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
De volgorde van de foto's ook nog eens door elkaar gehusseld, zo wordt het er niet duidelijker op:eek:.
IMG_0522.jpgGoed, hierbij gecorrigeerd. Hier staat het laminaatje in de klemmen: rechter voet.
En dan is dit het resultaat:
IMG_0523.jpgOp 1 been kan ie niet staan, dus tweede voet - de linker - ook klaar gemaakt:
IMG_0525.jpg10-voor 2 voeten:p. Nog steeds in de ruwe vorm.
IMG_0526.jpgOp breedte gemaakt, de voor - en achterkant netjes afgeschuind.
En dan gaan we de poten, de tussenlegger en het bovenframe/werkvlak maken. Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het vervolg....

IMG_0527.jpg
Dan de rest van de onderdelen: de beide poten=> samengesteld uit - zoals eerder vermeld, vermoedelijk merbau maar zeker weten doe ik dat niet. De breedte is net zo groot als van het frame dat er bovenop komt: 280 mm.

IMG_0528.jpg
Dan ga ik eerst de onderdelen voor dit bovenframe maken.
80 mm vierkant beuken, met dubbele slisverbinding op de 4 hoeken. Zoals mijn echtgenote al zei: het wordt weer gemaakt voor de eeuwigheid:eek:....
Dat was nu net niet het idee hierachter. Ik vond gewoon dat de draaibank wel op een onderstel mocht staan dat wat gewicht heeft van zichzelf. Een stabiele ondergrond is nooit weg, nietwaar?

IMG_0529.jpg
Ook het tussenliggertje is 80 mm vierkant. Die komt iets gedraaid - 15 graden - tussen de poten. Daar kan ik later altijd nog wat grote gaten in boren om de beitels tijdelijk veilig weg te zetten. We zien wel.

IMG_0531.jpg
De beide 'benen' komen met pen/gat verbindingen tussen de voeten en het bovenframe. Hier de gaten in de voeten, van onderaf gezien. De been-pennen lopen helemaal door de voet, met de gedachte er eventueel nog deuvelpennen doorheen te kunnen steken. Maar nu ik het resultaat zo zie groeien, denk ik niet dat die nodig zijn. Tape op de benen geplakt om te kunnen aftekenen. Op dat donkere hout zijn potloodlijnen verrekte moeilijk te zien. Hier kun je de pennen goed zien: boven een smalle, onder een brede. Onder: helemaal door de voet, boven: blind, om het bovenvlak van het frame netjes te houden (het oog wil ook wat, nietwaar:p). Ik sla bewust een stukje over met de foto's, zoals het zagen van de uiteindelijke vorm van de benen en het maken van de sparing voor de doorlopende pen van de tussenligger. IMG_0532.jpg
Been en voet in de lijmtangen: nu kunnen we het een poot noemen;).
IMG_0533.jpg
Hier staat ondertussen het bovenframe in de lijmtangen......bijna klaar.....
IMG_0534.jpg
Dacht ik:mad:....wat klopt hier niet?
IMG_0539.jpg
Het gat aan de linkerzijde is aan de binnenkant van het frame terecht gekomen. Die had ook aan de buitenzijde moeten zitten. Jammer....Tom Poes, verzin een list:confused:.... Hoe gaan we dit nu weer oplossen? Frame is gelijmd. Ik heb dat in dit geval opgelost door een tweede gat te hakken, dat wel goed zit. De sparing zit aan de onderzijde, dus wat niet weet..... Maar wat was hier nu fout gegaan? Dom dom dom dom: alles netjes gepaard, overal merktekens gezet. Maar als je de boel in elkaar gaat lijmen, moet je wel je paringstekens goed in de gaten houden. Bij een korte kant dus niet opgelet: dat heeft qua extra tijd en moeite gekost om dit netjes op te lossen. Wederom een leermoment.
IMG_0540.jpg
Le resultat! In de hardwax olie, de kleuren komen er mooi uit. Hier kun je ook net an zien dat de pennen van de tussenligger gedraaid zijn aangebracht op de koppen van de ligger, zodat de ligger netjes naar voren gekanteld in het frame ligt. Ik heb gekozen voor een frame in plaats van een dicht werkblad bovenop, om de krullen/spaanders gemakkelijker kwijt te kunnen.
IMG_0541.jpg
En hier heeft meneer Midi dan zijn vaste stek gevonden. Alles bij elkaar staat het geheel stevig en stabiel. Als ik er stevig tegenaanstoot, gebeurt er helemaal niets (wel met mij maar niet met dit geheel;)). Nu wat dingen gaan bedenken voor de losse draaibank (centers, boorkop, uitdrijfstang, chuks, etc.). Ondertussen hebben we samen al de eerste krullen gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Prachtig werk, en zoals je vrouw het zegt zo hoort het ook te zijn. Zeker met een machine erop wil je niet dat het op den duur gammel wordt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank heren.
@ kootje007: daarom heeft ie 10 voor 2 voetjes:). Echt, het valt in de praktijk goed mee hoor. De fabrieksframes voor dit type machines hebben allemaal naar buiten gerichte voeten: je hebt daardoor behoorlijk wat bewegingsruimte tussen de voeten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ongetwijfeld overbodig, maar ik had aan de achterkant nog een schoor gemaakt. En wellicht opstaande randjes bij de poten om de bank bij wandelen, of een onverwachtse zet, op het onderstel te houden?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Daar heb ik inderdaad wel even over lopen twijfelen. Mijn eerste idee was, om in de bovenzijde van het frame waar de draaibank op staat met de bovenfrees een paar mm uit te frezen zodat er rondom aan de buitenzijde een opstaand randje zou ontstaan.
Dat vond ik net even te veel werk en zou een extra belemmering geven voor het schoonhouden van de krullen/spaanders.
Toen bedacht ik dat er gemakkelijk een latje tegen de lange kanten aangeschroefd kan worden om hetzelfde effect te krijgen.......met het zelfde nadeel : lastig schoonhouden.

Dus ik was er nog niet helemaal over uit. Heren, dank voor de suggestie van de gaten:D. Was nog niet bij mij opgekomen. Maar een set forstner boren staat op de verlanglijst (zie net dat die een hogere prioriteit heeft gekregen). Zodra die binnen is, ga ik voor de gaatjes. Dan blijft de bovenkant netjes vlak in verband met het schoon houden/maken.
 
Dus ik was er nog niet helemaal over uit. Heren, dank voor de suggestie van de gaten:D. Was nog niet bij mij opgekomen. Maar een set forstner boren staat op de verlanglijst (zie net dat die een hogere prioriteit heeft gekregen). Zodra die binnen is, ga ik voor de gaatjes. Dan blijft de bovenkant netjes vlak in verband met het schoon houden/maken.

Die gaten gebruik ik al jaren op mijn demo bank en het werkt goed. Bank staat altijd stevig op de juiste plaats.
Niet te diep boren anders rust hij niet meer op de rubbers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.