Overbrugging afstand pergola

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
20108356_1437354226346305_2909749990282210252_n.jpg


18582055_1372000152881713_303804555018735193_n.jpg


20046521_1437354269679634_3536855977979722424_n.jpg


- - - Updated - - -

Pfffffff dopmoertjes zou ik ook doen, :rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
...............................
Heb ik nog een vraag over de verbindingen. Is een pen gat verbinding beter of is het werken enkel met bouten net zo effectief?

Elke houtverbinding is goed, als die zó is gemaakt dat inwateren uitgesloten is. Dat kan ook met pen-gatverbindingen met het gat aan de bovenzijde.
Ik heb gekozen voor sterke roestvaststalen beugels, zelf gemaakt van platstrip van 180 x 10 mm, gelast tot een soort kruis. De verbindingen met het hout zijn van rvs-draadstang M12 met rvs dopmoeren en grote dikke rvs ringen (DIN 9021). Overal tussen hout en staal zit kit en de kopse einden van de staanders zijn voorzien van een gesloten afdekking.
Verder zijn de staanders tenminste 10 cm vrij van de bestrating.

Gebruik nergens gewoon stalen schroeven of nagels, want daar krijg je al gauw spijt van. En tegenwoordig is rvs niet zo duur meer.

Wim.
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Elke houtverbinding is goed, als die zó is gemaakt dat inwateren uitgesloten is. Dat kan ook met pen-gatverbindingen met het gat aan de bovenzijde.
Ik heb gekozen voor sterke roestvaststalen beugels, zelf gemaakt van platstrip van 180 x 10 mm, gelast tot een soort kruis. De verbindingen met het hout zijn van rvs-draadstang M12 met rvs dopmoeren en grote dikke rvs ringen (DIN 9021). Overal tussen hout en staal zit kit en de kopse einden van de staanders zijn voorzien van een gesloten afdekking.
Verder zijn de staanders tenminste 10 cm vrij van de bestrating.

Gebruik nergens gewoon stalen schroeven of nagels, want daar krijg je al gauw spijt van. En tegenwoordig is rvs niet zo duur meer.

Wim.

Wim, je beugels hebben me aan het denken gezet. Ik heb zelf even even wat getekend. Deze wordt dan geplaatst op een paal waar 2 liggers bij elkaar komen. Waar de ligger als 1 deel op een paal rust, vervalt de bovenste verticale plaat. Nog tips/advies?

Schermafbeelding 2019-03-09 om 14.53.30.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ja, Onky, zo zou het kunnen, hoewel het lastig kan zijn om de twee staande flenzen precies op de goede maat te krijgen op de staander.
Ik zie dat de breedte van het staal minder is dan de breedte van het hout, en dat is heel verstandig. Dan hou je ruimte over voor flinke vellingkanten aan de balken.

Ik zou zelf kiezen voor een ontwerp waarbij de beugel minder in het zicht zit, dus zoveel mogelijk tussen het hout of aan de achterkant. Maar dat is mijn persoonlijke kijk erop.

't Wordt vast mooi!
Wim.
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Ja, Onky, zo zou het kunnen, hoewel het lastig kan zijn om de twee staande flenzen precies op de goede maat te krijgen op de staander.
Ik zie dat de breedte van het staal minder is dan de breedte van het hout, en dat is heel verstandig. Dan hou je ruimte over voor flinke vellingkanten aan de balken.

Ik zou zelf kiezen voor een ontwerp waarbij de beugel minder in het zicht zit, dus zoveel mogelijk tussen het hout of aan de achterkant. Maar dat is mijn persoonlijke kijk erop.

't Wordt vast mooi!
Wim.

Ja daar heb je ook wel een punt betreft het zicht. Misschien is een halfhoutverbinding toch mooier voor het zicht. Zou de verbinding tegen het inregenen zo beter zijn? Ik schroef dan de onderste ligger boven op de paal en vervolgens bevestig ik via de onderkant de 2 liggers aan elkaar. Schermafbeelding 2019-03-09 om 17.03.03.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ja, dat kan ook. Hoewel ik dan een schuine las zou adviseren omdat dat wat sterker is, minder kans op splijt.
Nòg mooier is om helemaal zonder lassen te werken, dan heb je ook geen kans op een knik ter hoogte van de houtverbinding.
En schroeven in kops hout is "not done".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.