Overbrugging afstand pergola

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Hoi,

Wij zijn van plan om een pergola te bouwen van Douglas hout. De palen en de balken willen we maken van 15x15cm Douglas. De onderlinge afstand van de palen zal 385cm zijn en ik vraag me af of dit te overbruggen is zonder dat de balken zullen gaan doorzakken. We willen liever geen schoren gebruiken. Het plan is om er een blauweregen overheen te laten groeien.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-03-03 om 14.10.59.jpg
    Schermafbeelding 2019-03-03 om 14.10.59.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 375

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
lijkt mij nog wel te doen..

mijn ervaring is wel, zorg dat je hout eerst goed droog ligt in je opslag,, veel gemaakte vergissing is (uit ervaring) kopen en maken en problemen,,

ik zou het goed verlijmen (ik gebruik epoxy) en goede lange schroeven.

dat komt het best goed

suc 6
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vuistregel voor balkdikte = overspanning in mm / 20 = minimale balkhoogte..
In jouw geval kom je dan uit op 192mm.
Breedte is iets minder relevant, dus misschien kan je beter zoeken naar 100-150x200, want verkijk je niet op het gewicht van een volgroeide plant, vol in het blad.
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Bedankt voor de reacties!

lijkt mij nog wel te doen..

mijn ervaring is wel, zorg dat je hout eerst goed droog ligt in je opslag,, veel gemaakte vergissing is (uit ervaring) kopen en maken en problemen,,

ik zou het goed verlijmen (ik gebruik epoxy) en goede lange schroeven.

dat komt het best goed

suc 6

Hoe lang moet het hout ongeveer droog liggen? Ik zat te denken om een pen en gat verbinding te maken.

Vuistregel voor balkdikte = overspanning in mm / 20 = minimale balkhoogte..
In jouw geval kom je dan uit op 192mm.
Breedte is iets minder relevant, dus misschien kan je beter zoeken naar 100-150x200, want verkijk je niet op het gewicht van een volgroeide plant, vol in het blad.

Bedankt voor de vuistregel. Is deze bedoelt om zijn eigen gewicht aan te kunnen of om een zware belasting te kunnen dragen?
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
zou het zeker een maand laten liggen, maar ligt er ook aan waar het hout vandaan komt,, misschien haal je het wel uit een loods,,

pen gat is ook prima,, als het maar goed vast zit aan elkaar
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hout droogt ongeveer een centimeter per jaar. Een plank van 2 cm dik is dan na een jaar op een acceptabele vochtigheid. Weet niet wat je advies voor één maand opslag gaat brengen, maar droog is het hout dan zeker niet.

15x15 cm zou ik niet meer als 3 meter overspannen, en schoren heb je gewoon nodig voor de stabiliteit. Deze weglaten levert gewoon geen stabiele constructie op.

Plaatst op zijn minst op de hoeken van de constructie schoren toe. Direct droog hout kun je wel verkrijgen bij de handel, je zal de vochtigheid dan wel moeten controleren om niet bedonderd te worden. En voor buiten gaat rond de 15% wel de waarde zijn. Lager heb je buiten niet, dus is ook niet gewenst bij het maken van de constructie.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Onky,
Ik heb vorig jaar voor een huis in mijn dorp een constructie gemaakt die de eigenaar ook "pergola" noemt, maar die ik meer zie als terras of omloop.
Rondom een rechthoekig nieuwbouwhuis. Steunpalen HoH iets meer dan 4 meter.
De constructie wordt zwaarder belast dan in jouw situatie, want er ligt grotendeels een vloer op van hardhouten antislipprofielen, en er staan grote zware bloembakken op (denk aan 300 kilo per stuk).
Ik heb het gemaakt van massief douglas 200x200, alle liggers uit 1 stuk. De langste is bijna 22 meter zonder las.
Daartoe heb ik een douglas boom laten verzagen; die boom was 9,6 kubieke meter op een lengte van 24 meter, gewicht 8 ton.
Het was wel effe lastig om dat langste deel van mijn werkplaats naar het huis te vervoeren!
Voor alle houtverbindingen heb ik zware roestvast stalen koppelstukken gemaakt die met RVS draadstangen vastgezet zijn, op zó'n manier dat inwateren uitgesloten is.

Ik vermoed dat in jouw situatie, niet zo heel zwaar belast, 150x150 wel voldoende is, mits de kwaliteit van het hout fatsoenlijk is.

Groet!
Wim.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Hout droogt ongeveer een centimeter per jaar. Een plank van 2 cm dik is dan na een jaar op een acceptabele vochtigheid. Weet niet wat je advies voor één maand opslag gaat brengen, maar droog is het hout dan zeker niet.

15x15 cm zou ik niet meer als 3 meter overspannen, en schoren heb je gewoon nodig voor de stabiliteit. Deze weglaten levert gewoon geen stabiele constructie op.

Plaatst op zijn minst op de hoeken van de constructie schoren toe. Direct droog hout kun je wel verkrijgen bij de handel, je zal de vochtigheid dan wel moeten controleren om niet bedonderd te worden. En voor buiten gaat rond de 15% wel de waarde zijn. Lager heb je buiten niet, dus is ook niet gewenst bij het maken van de constructie.

Het is meer dat je b.v. een maand het hout even laat rusten of liever langer natuurlijk,
er is natuurlijk niemand die hout gaat halen en dan 2 jaar laat liggen, en uiteindelijk is het hout dat je buiten gebruik, en zal niet vrij zijn van werking.

verder ga ik zeker mee met je adv over de overspanning, echter heb ik zelf ook 4m gemaakt en dat zonder schoren gemonteerd en staat nog als een huis.

maar altijd goed om met elkaar gedachten te wisselen
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
... veel gemaakte vergissing is (uit ervaring) kopen en maken en problemen ...

Hout krimpt en zet uit voornamelijk in de lengte. Ook zal dit buiten 's zomers droog zijn en in natte periodes ... kletsnat.
Waarom moet het droog zijn tijdens het verwerken? Misschien dat vochtig hout wat moeilijker verzaagt en te boren is maar ik zie verder geen problemen.
Succes!
 

tuoh

Oud hout
Toch even opletten, hout werkt het meest in de breedte en dikte, maar quasi niet in de lengte!
Enkele uitzonderingen op deze regel, met WRC als bekendste voorbeeld, of houtsoorten met veel trekhout in de stam.
Bij douglas is de lengtekrimp verwaarloosbaar;, die ligt net als bij de meeste houtsoorten op 1/10 van de radiale krimp.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Toch even opletten, hout werkt het meest in de breedte en dikte, maar quasi niet in de lengte!
Mijn excuses! Dat bedoel ik ook...
Daarom maakt het voor een pergola met balken van "beperkte dikte" ook niet uit of ze goed droog zijn bij verwerking.
toch?
 

tuoh

Oud hout
Hout moet altijd best het juiste vochtgehalte hebben voor een welbepaalde toepassing.
Voor een pergola, die buiten komt te staan zonder enige bescherming is een 17 à 20% rv perfect.
Douglas heeft wel een sterkte neiging tot scheuren in de zomer, de scheuren lopen bij een regenbui dan snel vol water op de horizontale vlakken!
Voor de duurzaamheid op langere termijn is het beter om alle horizontale vlakken af te dekken met lood, koper, zink, epdm, etc.. Keuze zat.

Ps: bij de constructie is het ook heel belangrijk om elk horizontaal onderdeel met de bocht naar boven te leggen.
Er is doorgaans geen enkele echt rechte balk bij, allemaal hebben ze een soms flauwe neiging om in één of andere richting krom te gaan staan.
Aan de bouwer dan de keuze om deze neiging voor zich te laten werken.
Hout met de bolling (in de lengte richting) naar boven heeft meer weerstand tegen buiging, krijg je er gratis en voor niks bij:D
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het is inderdaad goed om de bovenzijde van de balken af te dekken.
Het is ook heel slim om balken te gebruiken die buiten het hart gezaagd zijn, dus waar het hart van de boom niet in zit.
Balken waar het hart wel in zit, zullen zeker flink scheuren, vooral aan de bovenkant waar het hout het snelst uitdroogt; hartvrije balken scheuren nauwelijks.

Die hartvrije douglas balken zijn bijvoorbeeld te koop bij Posthumus in Franeker, met lengtes tot ruim 12 meter. Goed en niet duur (ik heb geen aandelen!).

Wim.
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Wow bedankt voor alle reacties!

Ik kan bij de hout leverancier kiezen tussen gedroogd en vers hout. Dus beter om voor het gedroogde hout te gaan dan?
20x20 balken vind ik wel erg massief voor een pergola, dus ik zal kijken of ik dan toch maar een extra paal plaats. Ik hoop dat door de bevestiging aan de gevel er stabiliteit inkomt, anders later schoren plaatsen.
Heb ik nog een vraag over de verbindingen. Is een pen gat verbinding beter of is het werken enkel met bouten net zo effectief?
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Onky,
Ik heb vorig jaar voor een huis in mijn dorp een constructie gemaakt die de eigenaar ook "pergola" noemt, maar die ik meer zie als terras of omloop.
Rondom een rechthoekig nieuwbouwhuis. Steunpalen HoH iets meer dan 4 meter.
De constructie wordt zwaarder belast dan in jouw situatie, want er ligt grotendeels een vloer op van hardhouten antislipprofielen, en er staan grote zware bloembakken op (denk aan 300 kilo per stuk).
Ik heb het gemaakt van massief douglas 200x200, alle liggers uit 1 stuk. De langste is bijna 22 meter zonder las.
Daartoe heb ik een douglas boom laten verzagen; die boom was 9,6 kubieke meter op een lengte van 24 meter, gewicht 8 ton.
Het was wel effe lastig om dat langste deel van mijn werkplaats naar het huis te vervoeren!
Voor alle houtverbindingen heb ik zware roestvast stalen koppelstukken gemaakt die met RVS draadstangen vastgezet zijn, op zó'n manier dat inwateren uitgesloten is.

Ik vermoed dat in jouw situatie, niet zo heel zwaar belast, 150x150 wel voldoende is, mits de kwaliteit van het hout fatsoenlijk is.

Groet!
Wim.

22 meter!!! Daar ga ik me niet aan wagen :) Ik ga kijken of ik de afstand van de palen nog iets kan verkleinen zodat ik bij palen van 150x150 kan blijven.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Onky, hoewel ik zelf alles mijd wat met feesboek te maken heeft, heeft mijn vriendin (in eerste instantie buiten mijn medeweten) een pagina voor mij aangemaakt. Daarop staan ook foto's van die pergola die ik gemaakt heb. Kijk maar op "scheepstimmerij 't berghout" op facebook.
Wim.
 

onky

Nieuw lid
25 feb 2019
7
0
Onky, hoewel ik zelf alles mijd wat met feesboek te maken heeft, heeft mijn vriendin (in eerste instantie buiten mijn medeweten) een pagina voor mij aangemaakt. Daarop staan ook foto's van die pergola die ik gemaakt heb. Kijk maar op "scheepstimmerij 't berghout" op facebook.
Wim.

Dat ziet er serieus mooi uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.