"kikar" hout, bestaat dat?

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Bij het zoeken naar meubels en ook bij het informeren naar meubels die bekenden gekocht hebben ben ik nu al vaak de houtsoort "kikar" tegen gekomen. Op zich vind ik de uitstraling van de houtsoort wel wat hebben dus ben ik online op zoek gegaan naar deze houtsoort. De enige sites waar echter over deze houtsoort gesproken wordt (buiten enkele fora, op woodworking is deze bijvoorbeeld 1x genoemd) zijn de sites van bepaalde meubelmerken. Dit doet mij vermoeden dat dit geen officiële houtsoort is, maar dat deze naam er door de meubelbranche aan gegeven is om vergelijken voor de consument moeilijker te maken.

Nu ben ik dus benieuwd of jullie toevallig weten welke soort hout het is? De enige vage beschrijving die ik tot op heden gevonden heb (op een website van een meubelmerk) is: "Kikarhout is afkomstig uit India, en is een duurzame houtsoort met een bijzonder karakter. De vlamtekening, nerven en diverse houttinten in het hout zorgen voor een warme, sfeervolle uitstraling."

En omdat een plaatje meer zegt dan een vage omschrijving:
image.jpg
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Bedankt voor de reacties! Hoewel ik er nog niet achter ben welke soort het precies is, blijkt het dus een boom uit het geslacht "Acacia" te zijn. Alleen dan niet het soort wat we in Nederland vaak aanduiden met "Acacia", namelijk "Robinia". Weer een hoop wijzer geworden.

Weet iemand of dit hout (van de Acacia in het algemeen) ook in Nederland verkrijgbaar is? Mijn zoektocht levert ook hierin niet echt iets op.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Houthandel frantzen in deurne doet veel acacia. Alleen geen gedroogd.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bedankt voor de reacties! Hoewel ik er nog niet achter ben welke soort het precies is, blijkt het dus een boom uit het geslacht "Acacia" te zijn. Alleen dan niet het soort wat we in Nederland vaak aanduiden met "Acacia", namelijk "Robinia". Weer een hoop wijzer geworden.

Weet iemand of dit hout (van de Acacia in het algemeen) ook in Nederland verkrijgbaar is? Mijn zoektocht levert ook hierin niet echt iets op.

Hout met de handelsnaam Kikar is zoals ik al eerder schreef afkomstig van de Acacia arabica. Dit is de meest gebruikte botanische naam voor deze boom hoewel het eigenlijk een synoniem is van Acacia nilotica, daar zou je ook op kunnen zoeken. De kans dat je deze houtsoort in Nederland of buurlanden in de houthandel zal vinden is volgens mij vrijwel nihil.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Bedankt voor de reacties! Hoewel ik er nog niet achter ben welke soort het precies is, blijkt het dus een boom uit het geslacht "Acacia" te zijn. Alleen dan niet het soort wat we in Nederland vaak aanduiden met "Acacia", namelijk "Robinia". Weer een hoop wijzer geworden.

Weet iemand of dit hout (van de Acacia in het algemeen) ook in Nederland verkrijgbaar is? Mijn zoektocht levert ook hierin niet echt iets op.

Wat wij kennen als Acacia is Robinia Pseudoacacia. De pseudo zegt 't eigenlijk al, lijkt op. Het is geen familie van het geslacht acacia, maar volgens mij een vlinderbloemige. De in Nederland te krijgen Acacia is zover ik weet bijna altijd Robinia Pseudoacacia. Nog steeds mooi, maar wel iets anders.
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Wat wij kennen als Acacia is Robinia Pseudoacacia. De pseudo zegt 't eigenlijk al, lijkt op. Het is geen familie van het geslacht acacia, maar volgens mij een vlinderbloemige. De in Nederland te krijgen Acacia is zover ik weet bijna altijd Robinia Pseudoacacia. Nog steeds mooi, maar wel iets anders.

maar maar maar, hout van een echte acacia is roodachtig, en van een robinia groenig, en de bast is totaal verschillend??? ik snap niet waarom mensen deze bij elkaar voegen
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Dit hout is dus niet eenvoudig aan te komen in Nederland (behalve dan alle kant-en-klare meubels, dan staan de winkels er ineens vol mee). Ik hoop in mei bij de open dag van Rick te kunnen zijn, dan eens informeren of hij er eventueel aan kan komen!
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
@tieske: helaas kan ik niet aan deze houtsoort komen maar heb wel vaak houtsoorten liggen die er op lijken.

Ik had het inderdaad ook gewoon hier aan je kunnen vragen inderdaad, maar het was een goed excuus om naar de open dag te gaan (nu verzin ik wel een andere :p). Welke houtsoorten heb je (wel eens) in je assortiment die op Kikar lijken? Wat mij aanspreekt is de warme kleur met veel "leven" erin (en stiekem hoopte ik, gezien de prijsstelling van de meeste meubels met kikar hout, dat het ook geen hele dure houtsoort zou zijn).
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er zijn zoveel verschillende Acasia planten, struiken en bomen en klim planten dat je er geen weg uit kunt vinden.
Ze groeien overal en ja allemaal verschillend maar met de fijn vertakte blaadjes, nu in de laatste jaren zijn er verschillende pogingen gedaan om het geslacht op te breken ( dan kan hun naam er aan verbonden worden).

Zoals Ik herinner, zijn er meer dan 2000 verschillende planten in die familie, en sommige worden commercieel gebruikt, bevoordeeld de schors voor gum en glue, en tannin, did kan dan het gevolg hebben van een overvloed van hout dat dan in meubels gebruikt kan worden, zoals het rubber boom hout word gebruikt.

Of dit het geval is met deze Acacia weet Ik niet, maar kan dus wel.

acacia.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.