huisje zelf bouwen in hout / gereedschap nodig : kwalitatief

tuoh

Oud hout
Het verschil tussen gas en lucht als aandrijving is nihil, daar moet je het niet voor kopen. Neem ook alles met een korreltje zout, ze wegen een stuk zwaarder dan de luchtpistolen, en er is altijd wel iets
( batterij leeg, gaspatroon leeg, etc..) je blijft heen en weer hollen.
Voor dakwerkers is het wel een verbetering, met de pistolen op lucht blijf je met de luchtslang overal achter haken, ook niet plezant werken.
Wel een hele verbetering vind ik de toestellen van "Prebena" deze fabrikant heeft een andere oplossing gevonden om zonder slang door het leven te gaan :D en op de langere duur is het ook een stuk goedkoper werken.
De gewone luchtpistolen werken over het algemeen heel wat vlotter, lichter in gewicht, compacter van bouw, en goedkoper in aanschaf.
Met elk merk kan je eender welk merk spijkers laden, gegalvaniseerde of rvs spijkers is ook geen probleem. Enkel voor het verwerken van asfaltnagels heb je een speciaal pistool nodig.
Je zal wel een keuze moeten maken tussen de verschillende types, mini brad , brads, etc... er zijn namelijk verschillende soorten spijkers in omloop, van dun naar dik, en van kort naar lang, met kop of zonder kop. Het is dus de kunst om het meest geschikte pistool aan te kopen,eentje waar je de overgrote meerderheid van het werk mee kan uitvoeren.
Mini brads: dunne koploze spijkers voor de afwerking en meubelindustrie ( lengtes van 15 -50mm)
kunnen in één toestel verwerkt worden.
Brads: dikkere koploze spijkers voor het iets zwaardere werk ( lengtes van 15 - 65mm)
Kunnen in één toestel verwerkt worden.
Spijkers met halve kop: voor het zware werk: timmerwerk, palletten, etc. ( lengtes van 40- 150mm)
Kunnen NIET in één toestel verwerkt worden, maar er zijn verschillende uitvoeringen:
En dan heb je nog de toestellen met krammen, deze zorgen voor een betere hechting, maar zijn niet geschikt voor zichtbaar werk.

En lasers, tja, daar is voor elk wat wils te vinden, er zijn er met ontvanger, werken beter in volle zon, er zijn exemplaren waarbij een coole bril geleverd word om de straal beter te zien, etc..

De Bosch is een mooie allround machine, maar van het boren in steen moet je niet veel verwachten, daar zijn betere machines voor op de markt (boorhamer met sds boren)

Mvg,

André
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
nog iets ,

de ( meeste ) gaspistolen hebben een minimum temperatuur nodig ( ik dacht 5°)
de dure paslode kan tot -15°

een compressor laat het trowens ook afweten als het vriest maar dat valt op te lossen
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hey thx !

hoe snel moet je zo'n gasvulling in feite vervangen? wat zijn de voordelen om met gas tackers te werken (buiten de vrijheid, geen luchtdarm) ?

groetjes
Unelma
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb twee Paslode gastackers gebruikt bij mijn verbouwing en vond dit een handig systeem, alhoewel André wel gelijk heeft in zijn commentaar. Het gasverbruik van de tackers is redelijk hoog (alhoewel dit ook te maken heeft met de hardheid van het hout en de lengte van de nagels) en ook de batterijen gaan er snel door. Met een compressor kan er niet veel gebeuren en kan je altijd verder, maar als je gaspatronen op zijn en je hebt geen extra voorraad, dan mag je wel mooi naar de winkel. De gaspatronen vind ik ook niet echt goedkoop te noemen.
Ik heb bij de aanschaf van de tackers eens goed rondgekeken op het internet en ze tweedehands gekocht. Ik heb ze gisteren opnieuw verkocht en heb er niet aan verloren :mrgreen: , dus heb ik eigenlijk gratis materiaal ter beschikking gehad.
Maar als je dit doet, koop dan wel tackers waarvan je ziet dat ze nog niet overmatig gebruikt zijn geweest.
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo ,

waar kan ik best op letten voor overmatig gebruik?
blij te horen dat je je materiaal weer goed verkocht hebt gekregen, das huren voor niets ;-)

gr
Unelma
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo,


een paar weken uitgetrokken om rustig alles na te gaan, en dit is mijn verlanglijstje geworden :


1. Zaagtafel :
DEWALT TAFEL-VERSTEKZAAG MET LASER
Opgenomen vermogen 2000 Watt.
Onbelast toerental 400 min -1
Verstekhoeken 48 ° / 48 °
Afschuincapaciteiten 48 ° (links)
Zaagblad: 305x30 mm
Gewicht 40,0 KG
Prijs : 1299 excl btw
http://www.toolsxl.nl/dewalt-d27107...iezaag-305-mm-2000-watt-laserlijn-p-3438.html

2. DEWALT ACCU SCHROEFKLOPBOORMACHINE DCD925L3
Accu 18V / 2.0 Ah
Afgegeven vermogen 375 Watt.
Onbelast toerental 0-500 / 0-1700 tpm
Max. koppel 41 Nm
Max. Boorcapaciteit hout/steen 38/13mm
Gewicht 2,1 Kg.
http://www.toolmax.nl/dewalt-dcd925l3gp-18v-20ah-liion-3e-accu-p-14539.html
plus gratis een derde batterij li ion
prijs : 469


3, DEWALT ACCU SLAGSCHROEVENDRAAIER DC827 KL3-QW
Accu 18 V / 2.0 Ah
Afgegeven vermogen 405 Watt.
Onbelast toerental 6500 tpm
Gewicht 2,9 KG

die neem ik naakt aan een prijs van 185€

http://www.toolmax.nl/dewalt-dc827kl3-18v-20ah-liion-150nm-3e-accu-p-17493.html

maar dan zou ik maar 3 batterijen hebben, en ik kan die hierboven krijgen met lader en 3batterijen voor 469€ ( 1 batterij kost 189€ )


4. DEWALT D28492TP1 + GRATIS DEWALT D28139 samen in 1 koffer geleverd
D28139: 850 Watt - 125 mm diameter - Onbelast toerental 10000 min -1
D28492: 2200 Watt - 230 mm diameter - Onbelast toerentale 6000 min -1
Prijs: 189,00 € Excl. BTW

hmm hier twijfel ik , ik heb er maar 1tje nodig, en ik vermoed dat een goedkoper model met duurder/kwalitatiever blad even goed zal werken..
zeker als je rekeningh houd dat er een schijven bijgeleverd zijn.. prijs voor een set schijven. is aanzienlijk
CARAT THUNDERLINE DIAMANTSCHIJF UNIVERSEEL 230mm : 70,00 € Excl. BTW
OF
SADU SET DIAMANTSCHIJVEN UNIVERSEEL 2 x 230 MM / 1 x 125 mm : 102,00 € Excl. BTW

dus dan eventueel beter iets van bosch nemen :
BOSCH GWS22-230(J)H + DIAMANTSCHIJF PROFESSIONAL (GRATIS ) + KOFFER
Prijs: 170,00 € Excl. BTW
+
BOSCH GWS850C + 2 DIAMANTSCHIJVEN PROFESSIONAL (GRATIS ) + KOFFER
Prijs: 89,95 € Excl. BTW

Totaal prijs van dit pakket: 259,95 € Excl. BTW
Dit is een pakket met 2 koffers, 2 diamantschijven 125 mm, 1 diamantschijf 230 mm, 1 grote haakse slijper, 1 kleine haakse slijper


en nu komen we aan Festool :
6. CIRKELZAAG - FESTOOL TS 55 EBQ-PLUS- FS
Zaagmachine in systainer + Zaagblad 48T + 1 geleidingsrail van 1400 MM
Prijs: 469,00 € Excl. BTW
Bij aankoop van een FESTOOL TS55 EBQ-PLUS-FS Ontvangt u gratis
2 x SCHROEFKLEM FSZ120 Ter waarde van. 31,20 € per set
1 x SLANGBESCHERMING FSAW Ter waarde van 16,20 € per stuk
http://www.festool.nl/Products/Page...?pid=561167&name=Invalcirkelzaag-TS-55-EBQ-FS

7, BOVENFREES FESTOOL 1010 EBQ - SET
1010 Watt
In systainer
+ geleidingsrail FS800 800 MM
+ geleidingsrail adapter
Prijs: 407,00 € Excl. BTW

http://www.festool.nl/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=574175&name=Bovenfrees-OF-1010-EBQ

8, Fein multimaster in koffer FMM250
250€
http://www.kruis.nl/artikelen/743301/fein-multimaster-start-fmm-250.html

9, stofzuiger ben ik nog niet uit : de shake star 115 van festo :
http://pce.s155.eatj.com/pdf/Shake star 115.pdf


een hele lijst ;-)
maar heb dan ook jaren gespaard om uiteindelijk goed materiaal aan te schaffen,
jullie gedachten ;-)

groetjes
unelma
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo da's een mooie lijst geworden. Ik zal zeker een wat prijzen opvragen bij andere leveranciers. Neem anders eens contact op met Leeuwbouw,zwolle. Erg fijn bedrijf met een goede service en concurrende prijzen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het enige waar ik mij vraagtekens bij kan zetten is de keus van de bovenfrees.
Ik zou voor het bouwen van een houtenhuis misschien toch gaan voor een zwaarder model met de mogelijkheid van een 12 mm spantang. bijvoorbeeld de festool 1400 of een makita.
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad, als je voor één frees gaat zou ik de OF1400 gaan. Het kost iets meer maar je hebt dan nog steeds een goed hanteerbare handheld frees met meer mogelijkheden voor freesasdiameters. En voldoende power onder de motorkap.
De DeWalt heeft in Amerika niet zo'n goede naam meer. Vaak wordt er naar Makita gekeken. Het is het overwegen waard, zeker bij een afkortzaag.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik had wat betreft de frees de zelfde bedenkingen als bovenstaande 2. Kijk voor een frees ook eens bij Makita of Dewalt. Laatste heeft een hele goede diepte instelling (zelf heb ik de Makita 1800 watt, waanzinnig fijn apparaat) en beide een stuk gunstiger geprijsd dan die overrated Festool.
Dat geld trouwens ook voor je keus in cirkelzaag ;)
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ben het helemaal eens met je keuze in accu boormachine and impact driver

Ik heb de Dewalt impact driver en schroefboormachine

Ik zou absoluut alles schroven met spax / bij mij komt er geeen spijker meer inzicht

En ja ik heb ook een professionele nailer, maar schroeven is zo veel beter, alles trekt veel beter aan, zeker als je de framen zelfbouwd, en alles lijmen, een bouwer gebruikt alleen spijkers en geen lijm

Ik doe ales in overtreffende trap waarom - omdat ik dat kan, bij mij gaat het niet om snelheid en winst, bij mij gaat het erom dat ik will dat het goed is, niet dat een bouwer zegt ja dat is wel goed.

En met gereedschap, dat je nu meer geld uitgeeft voor goed gereedschap ben je morgen al weer vergeten.


maar als je nu!!!! goedkoop gereedschap koopt zul je dat elke keer merken en vervloeken als je dat stuk gereedschap oppakt

Voor mij de belangrijkse stukken gereedschap die je elke keer nodig hebt

Dewalt impact driver – ik kan niet meer zonder – echt dit is super
Dewalt accu boormachine
Side saw – ik zou of de dewalt of de bosch gts10 kopen
Afkort zaag – ik heb de Hitachie C12RSD – je moet absoluut een 12 inch slider hebben een 10” is weggegooid geld, want als je gaat bouwen moet je er ook 10 cm balken op kunnen gooien en met een 10” gaat dat niet

Haakse slijpmachine – je moet de 230 hebben en de klijne (de groote voor de blokken) en de klijne voor het pruts werk

Circelzaag – ABSOLUUT geen festool, niet voor de bouw, als je een hobby man bent perfect, maar voor een bouwer dan zeker een MAFELL met geleide rails. De Festool is te mooi voor de bouw de mafell is de keuze voor bouwers in duitsland en niet de festool, als je in de afbouw zit en op het tapijt werkt, ja dan een festool, maar als je in de open lucht of op de bouw werkt – mafell

Een bovenfrees, ik heb de bosch gof1300ce – lekker sterk en makkelijk (je hebt power nodig

Water pass – koop een set van stabila dan heb je er drie en je hebt zeker de 8” foot lange nodig

Trappen – ja klinkt gek, maar je hebt een paar goede werktrappen nodig, en absoluut niet op besparen

En dan een SDS MAX – je werkt in beton, en steen – dan heb je een sds max nodig en niet een sds plus maar een max
Wat nog meer

Een decoupeerzaag – een goede beste zijn de barrel grip (kan je ook in kleine hoekjes komen

Nu ga jij zelf bouwen, maak je zelf de fundering en het grondwerk

Klinkt gek, maar dan heb je een 1.5 ton digger en een 750kg dumper – heb ik ook en is een gods send

Success met je bouw – leeft maar een keer en je hebt maar een keer de mogelijkheid om je droom waarheid te maken dus doe het goed


Oh ja ik vergat nog iets heeeel belangrijk

Dit is wat je nodig hebt in mijn oppinie
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hey mannen,

thx voor feedback,
ik heb voor de cirkelzaag en bovenfrees van festool gekozen, omdat ik al een goedkope cirkelzaag en bovenfrees heb, voor buitenwerk...

het voordeel van de cirkelzaag en bovenfrees van festool te kopen is, dat ze beiden dezelfde geleidersrail gebruiken, wat toch handig is voor mijn bovenfrees..

maar ik lees hier een paar nieuwe merken die ik nog niet kende : dus ga ikeens opzoeken : Mafell dus.. of zwaardere bovenfrees.. genoteerd ik zoek eens rond.. ik hoop dat de winkel waar ikalles wil kopen (mooiere kortingen in 1 winkel en daarbij nog eens gemakkelijkere service dan als ik alles in verschillende winkels zou kopen )

en idd ik ben op zoek naar een excavator van rond de 1,8 tot 3 ton , ben daar al een maandje mee bezig maar nog niet gevonden wat ik echt wou, .. prijs/kwaliteit dan ;-)
van tweekend wel al mijn sta-caravan gekocht, zo kan ik mijn tuinhuis 40 m2 in skeletbouw volgende maand beginnen bouwen, maar nog belangrijker , dan kan dat tuinhuis mijn volledige houtatelier worden. en hoeven we niet daar in te slapen, wat mij meer ruimte heeft als workshop ;-)

groetjes
unelma
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Op dit moment zijn de diggers duur, komt omdat er weinig gebouwd wordt, dus de verhuurmaatschappijen kopen weinig, en dus verkopen weinig, hence er is een tekort wat de machines duur maakt

mijn kubota is van 2006 en is de 1.7t en heeft de langere arm dan de 1.5t en heeft twee snelheden (dat is een must) dan heb je nog de mogelijk heden tot het vergroten van de spoorbreedte

ook een must is servo bediening, maakt het leven lekker makkelijk, en je moet een dumper hebben anders is een digger waardeloos

ja inderdaad ook grooter hoe goedkoper, maar je moet ook aan de ass druk denken een 3t is relatiev goedkoper maar heeft meer asdruk en is niet zo courant in de verkoop (daarom goedkoper) omdat alle diy'r huizebouwers kopen de kleine 1.5t/1.7t


Mafell gereedschapp is de zwaardere kwaliteit bouwers gereedschap, mafell is de maatschappij voor de groote houtverederlings bedrijven. het gereedschap is robust en zeer degelijk,

Success met de bouw. goede keuze voor een stacaravan, als je klaar bent met de bouw gewoon afbreken

De diggers zijn goedkoper in de uk, als je een firma hebt kan je exportern zonder btw
HEEEEEEEl veel engelse diggers gaan naar frankrijk en de spanje.

Wel controleren of de digger niet gestolen is.

O vergat nog

Je moet een aanhangwagen hebben waar minimaal een plaat van 122 bij 244 in kan
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hey thx voor de input,

die diggers heb ik nog niet bekeken om eerlijk te zijn !
welke prijs zou je die al hebben? ik weet voor mijn excavator kan ik er al geraken voor zo'n 7500euro, maar diggers? wat mag dat kosten?
enneh die afmetingen voor mijn aanhangwagen? reken je voor transport van de excavator? verklaar je nader?
ik was net aan het rondbellen voor trekhaak op mijn VW Transporter.. en aanhangwagen koop ik binnen de twee weken ook..

groetjes
unelma
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
aha,

excavator en digger zijn een en hetzelfde

als je op ebay uk mini digger intype en ja voor 7500 moet je een 2005 kunnen krijgen met minder dan 2000 uur

dat is ook een ding in nederland en belgie hebben die dingen ongelooooooofelijk veel uren

hier in de uk blijven ze steken op 2000 to 2500 uur dus veel minder slijtage

als je een aanhanger hebt met de wielen (tandem as) aan dezijkant (dus wat dieper) kan je hem inderdaad ook gebruiken voor het halen van je digger

is de site voor je attelier al klaar voor het bouwen. heb je wat tekeningen die je aan ons kunt laten zien
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hey ,


uk is een probleempje ik rij met een vw california, en zoveel mag ik niet slepen zonder ander rijbewijs.

De plannen van mijn houten woning zijn af !
die van het tuinhuis/ atelier zitten grotendeels in mijn hoofd en moeten de komende twee weken op papier komen...
stuur mij een PB en je krijgt een maquette filmpje die ik gemaakt heb ;-) van ons houten huis.

alle structuur hout enz heb ik al gekozen , t'is te zeggen ik ga dit weekend naar finland 5 dagen om daar in de zagerij mijn hout te gaan selecteren, afmetingen opgeven etc.. dan zou die binnen eepaar maand af moeten zijn en camion op om hier te leveren. Tuinhuis zal ik allemaal hier kopen en zagen/ bouwen, ik heb weinig of geen voorkennis maar ik hou van werken met hout, dus het project groeit terwijl ik eraan bezig ben.
doorsnedes die ik gemaakt heb kan ik hier wel gemakkelijk meegeven : via site u-wert.net de berekeningen gedaan...

Maar ;-) ik ben er nog helemaal niet uit welk hout ik ga nemen voor de gevelbekleding, dat is en paar ander mouwen ;-) , alles heeft voor en nadelen, ethisch en ecologisch vraagstukje ;-) en dan hebben we het nog niet over het estetische gehad en de kwaliteit.... klein vbtje ceder is niet meer de ceder van zoveel jaar geleden / thermisch behandelt hout is ook al zo'n enigma waarom er zoveel zijn die na een jaartje zo afschilferen etc..

de queeste gaat dus door ;-)

groetjes
unelma

Attached files buitenwandopbouw versie 1.pdf (42.1 KB) dakopbouw versie 1.pdf (31.5 KB)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Unelma, ik weet niet waar je de machines wil kopen, maar ben je al eens langs geweest bij Machinehandel Goyvaerts in Berlaar(Heikant) ? Ik koop daar al jaren en weet uit ervaring dat hun prijzen heel interessant zijn. Ze geven geen superkortingen , maar hun prijzen zijn zeer scherp, en alle doordeweekse merken ( Festool, Makita, Dewalt, Metabo, Flex, Fein enz.) zijn voorradig. Ik heb er geen percentje ( spijtig genoeg :cry: ) maar ben tevreden over de service.
gr,
Danny
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
Re: huisje zelf bouwen in hout / gereedschap nodig : kwalita

@ unelma
als je klokboren koopt neem die van pro-fit , die gaan supersnel overal door , blijven "scherp) en de klos ( stuk dat binnenin bijft zitten ) haal je er in een handomdraai uit

d5pPlsxYpUM[/MEDIA]]


neem silicones en ms-kitten van dl chemicals ( goedkoper en evengoed)

welke isolatie ga je nemen?
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Re: huisje zelf bouwen in hout / gereedschap nodig : kwalita

eerlijk is eerlijk , ik heb gevraagd achter feedback voor nieuw materiaal dan krijg je ook de feedback van me wat ik gekocht heb, hmm veel maar heb mijn motor verkocht om dit allemaal aan te schaffen , hier gaan we :

voor hout :
1,Afkort verstekzaag van metabo
2, handzaag bhco550 mm
3, invalcirkelzaag dewalt DWS520
4, bovenfrees dewalt DW622K 1400W
5, vlakschuurmachine van Dewalt
6,nietapparaat haubold
7afsteekbeitelts van bahco
8 vijlen bahco
9, stanley verstelbare zaagblokken
10, een fein multimaster
11, werflamp dewalt
12, schroef en boorset
13, impact schroef en boorset
14 slagshroef van dewalt 18V
15 boormachine van dewalt 18V XRP
16 colonboor
17 elecktronische hoekmeter van winkeltronic
18 persluchthaspel
19 rolschragen van eder muller
20 2 de walt rails van 1m50 met koppelstuk
21 2 waterpassen van fatmax stanley
22 compresoor makita
23 een hoop quickgrips
24 de tafelzaag van de walt met aluminium rolwagen voor op de werf

en nog een paar zaken,
buiten het hout :
1, combi set haakse slijper van makita met diamantzagen
2, ladder van 7 m
3, twee stellingen
4, bouwlaser agatech

dit zou het zowat moeten zijn, mijn funderingen heb ik ondertussen afgewerkt ben al een dikke maand bezig, van het meeste materiaal ben ik tevreden behalve de geleiders die niet perfect aansluiten, de tafelzaag enz.. moet ik nog voor de eerste keer gebruiken, mijn hout komt overmorgen toe en dan start ik aan de bouw ! Heerlijk een houten huis ;-) dat word bijleren..

alvast bedankt voor alle feedback die ik gekregen heb, sommige zaken wou ik misschien anders kopen
maar ik had voor dit alles een zeer mooie prijs gekrgen, die persoon deed niet in alle merken, en ik wou zoveel mogelijk bij hetzelfde blijven, dat heeft me heel wat centen doen besparen...

groetjes
unelma
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.