huisje zelf bouwen in hout / gereedschap nodig : kwalitatief

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo iedereen,


ik ben hier nieuw, dat zal we duidelijk worden uit de posts die volgen, maar ik zou willen de nadruk leggen op wat we wel gemeen hebben :) namelijk de liefde voor hout en het bewerken ervan.

Ik ben er net geen 35 , jarenlang zit ik al achter een bureau en af en toe knutsel ik iets in mekaar met hout, ik heb bewondering voor houtbewerkers, en misschien is het project die ik nu zal starten een mogelijkheid om mijn carriere van ingenieur te switchen naar iets zinvollers, waarbij je zaken creert die je ziet.

Een eerste stap in de goede richting was mijn loopbaanonderbreking voor zolang het nodig is ;-) om onze nieuwe houten woning te realiseren .

buiten de grondplaat en funderingen zal alles in hout zijn. Ik vertrek nog eind deze maand naar finland om hout te kiezen etc..

maar buiten het af en toe routen, verstekzagen gebruiken, cirkelzaag enz... louter als hobby heb ik weinig of geen achtergrond.
En nu moet ik dus heel veel semiprofessioneel materiaal aankopen, en dus wil ik een beroep doen op jullie ervaring/deskundigheid/...

ik ben dus op zoek naar het volgende maar het lijstje is niet compleet :
1, accu boormachine / schroevendraaier
2, tafelzaag (zeker 7 cm hoog) / 45° etc..
3, basis slijper voor metaal te slijpen : bv staal voor staalnetten: grondplaat/funderingen
4, Bouwlaser
5, bouwtacker : vermoedelijk pneumatisch (ik zie er ook al met accu's vb de walt maar even goed?
6, werkbankslijp en wetmachine
7. Verder ben ik nog op zoek naar heel wat accesoires voor mijn router, maar even goed voor mijn boormachine/ tafelzaag bladen enz..
Gatzagenset voor hout
Setje schroefbits
Houtborenset

en dan vergeet ik nog de compressor enz.

Maar ik zit met een dilemma en een beetje tijdgebrek, volgende maand bouw ik al mijn tuinhuis skeletbouw van 40m2 . Ik zou voor ieder toestel het beste voor mijn noden kunnen uitzoeken en dan kom ik waarschijnlijk uit bij festtools, de walt ,...
en mag ik telkens als er iets is naar die afzonderlijke winkel lopen, wat niet de bedoeling kan zijn?!

Zou dus handig zijn als ik me bij een merk zou kunnen houden die mij toch in de meeste van mijn behoeftes kan voorzien.

Ik snap dat dit me wat zal kosten, maar goed ik ga voor jaren ver er plezier aan hebben dus het zal wel renderen.

Wat zouden julllie me adviseren?

groetjes

Unelma
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
We kunnen alle merken wel gaan roepen.

Maar de grootste punt is hoe ligt het bij jouw in de hand.

Je zou kunnen kijken bij een gereedschapszaak die festool, Dewalt en Makita verkoopt.

Betreft de zaag zou ik eerder uitwijken voor en bouwzaag van 380 V.

Gezien je nogal veel dikke balken moet gaan zagen.

Voor de gatenzaag zou ik wel voor metalen gatenzagen gaan.
wel duurder in prijs maar de levensduur van de zaag ligt hoger en is ook veiliger.
Hierbij zou ik ook een boormachine die sterk genoeg is nemen op netspanning.
Gezien de eventueele terugslag bij vasthappen.(pijnlijke polsen).

Houtboren ook voor metaal ivm levensduur.

Zou ook proberen zoveel mogelijk bij 1 zaak te halen waarbij je korting kan gaan afdingen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
primera zei:
Gezien de eventueele terugslag bij vasthappen.(pijnlijke polsen).

Je hebt antislip boormachines, deze slaan niet vast maar je hoort dan een gerattel. Zeker een aanrader!

Verder tsja... Als je alles zo moet kopen zou ik wel even in Engeland kijken, scheelt toch al gauw in prijs (stekkers kan je gewoon er af knippen en een nl stekker op zetten, of een verloop aanschaffen)

Overigens een slijpmachine van kinzo oid werkt in jouw geval net zo goed als een 4x duurdere makita, dewalt etc.
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo ,


ik ben van belgië !
kanten van antwerpen, maar de bouw zelf gaat door in de vlaamse ardenne, rustig ;-)
en kan ik in alle rust werken aan dat huisje,

gr,
unelma
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
@ Geert,


wat ik er achteraf mee ga doen?
gewoon verder mee werken, een groot tuinhuis om mij in uit te leven, dat is altijd al een kinderdroom geweest ;-)
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Unelma!

Leuk dat je een Finse woning gaat bouwen :) wij wonen als 12 jaar naar tevredenheid in onze Finse blokhut. Is een spannende uitdaging hoor! Veel succes met de plannen!


Fons
 

tuoh

Oud hout
Bij de gerenommeerde merken ga je alles onder één dak vinden, Makita, Dewalt, Festool, Protool, Hitachi, blauwe Bosch, etc...
Voorgenoemde merken hebben een heel compleet gamma, daar kan je met je wenslijstje binnenstappen, en met een volle kar terug buitenkomen, alles van één merk.
Als je boodschappenlijst lang genoeg is krijg je bij de meeste dealers ook nog een forse korting.
In Antwerpen moet je maar eens gaan kijken bij Halwema, in Deurne of Merksem heb je Proclima, die geeft ook al eens mooie kortingen.
De beste gatenzagen zijn van Bosch, bestuckt met drie HM tanden, die gaan overal doorheen, en hebben ook een SDS+ aansluiting. Ze passen dus eveneens op een boorhamer :D

Een tafelzaag type Kapex vind je eveneens bij de verschillende merken, weliswaar elk met zijn voor- en nadelen, maar er is keuze genoeg.
Kwalitatief is er weinig verschil tussen deze merken, al zijn sommige gebruiksvriendelijker dan andere, maar met alle machines klaar je de klus.
Ik zou gewoon kijken naar de gunstigste prijs/kwaliteit, of je moest een bepaalde voorkeur hebben voor één of ander merk.
Kies voor accumachines wel voor lithium-ion batterijen, al de rest is achterhaald tegenwoordig.

Mvg,

André
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Geert,

heeft het heel goed begrepen;-) een heel goedddddddd excuus ;-)

Maar alles gaat plots zo snel, vorige week gestopt met mijn loopbaan, een onderbreking noemen ze dat hier ;-)

en ik droom al zo lang van mijn houten atelier, in mijn tienerjaren hadden verschillende kennissen er eentje en heb er uren in zitten werken, (maar hier plaatsgebrek, rijwoning, heel klein tuinhuisje met basis) maar had gedacht van eerst mijn woning te laten bouwen met een bouwfirma en dan op termijn mij goed informeren om een atelier te bouwen.

Maar na 8 maand met zoveel firma's gesproken te hebben begon het te jeuken om het zelf te doen ;-) je spaart ook wat uit ;-) en het is ook een heel leuke uitdaging ...
en dus moet ik nu eerst mijn atelier bouwen om er ook te kunnen in slapen, we wonen nu op 1,5 uur van de grond... dus een beetje tijdsgebrek om daar rustige over te dromen.

mijn atelier is in skeletbouw , daarnaast de woning in een combinatie van massiefbouw met daartegen skelet voor isolatie/ volledig ecologisch.. ,
het tuinhuis voldoende geisoleerd met plat dak, met wc/douche en nog een 16m2 om gasten te laten slapen.

Maw ik zou ook wel een handleiding voor de ideale atelier te bouwen op 24 m2 kunnen gebruiken ;-) , I know tzou groter mogen maar voorlopig mag het niet groter, die bouwvergunningen he..

Iemand enig idee , waar ik zoiets zou kunnen vinden, de ideale layout/plannen van een houtatelier? boeken? internet? zodat mijn zaagtafel/routertafel/kolonboormachine een vaste plaats kan geven, met een grote werkbank en dan nog rondom meer losse gereedschappen, compresor, ... en al de rest kwijt kan? ;-) dat zou mij hhhheeeelllll wat helpen ;-)

groetjes
Unelma
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Unelma, welkom op ons forum. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om een hele reeks aan vragen te stellen, waarbij allerlei forumleden direct je proberen te helpen met raad en daad. Je zat me gister al te porren via de mail om je account te activeren, om al deze vragen te stellen, maar doe je zelf nu eens een plezier en begin met lezen op ons forum. Alleen al in de rubriek werkstukken, tekeningen etc, staan op de eerste 2 pagina's 3 belgische forumleden die atelier, werkkot etc aan het bouwen zijn. Sjeep, degele en Vector93. Lees hun postings en reacties eens door, want alle 3 hebben serieus goed gekeken hoe en wat ze willen maken, wat resulteerde in hele leerzame bijdrage's, over de bouwmethode's en het gebruikte gereedschap.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Unelma, kijk op de site van baptist, classic handtools, finewoodworking en shop woodworker van de woodworking magazine. Zij hebben veel boeken over skeletbouw, heel veel zelfs. Baptist is het dichts bij, daar moet je trouwens zoizo langs als je al deze plannen hebt.

Wat overigens ook een aanrader is zijn de boeken van Lloyd Kahn. Boeken als Homework, Shelter en Builders of the pacific coast.

http://www.shelterpub.com/

good luck man!
 

WR1944

Oud hout
Omdat ik altijd al geinteresseerd was in het bouwen in skeletbouw (framing) heb ik hier in Amerika een boek gekocht over het onderwerp. Het geeft ook heel veel informatie over de bouwtechniek waar ik bij het renoveren/repareren van het huis, waar ik nu woon, veel aan heb.

http://www.amazon.com/Ultimate-Guide-Ho ... 13&sr=1-24

Je moet wel een beetje Engels begrijpen en sommige specifieke kreten laten zich moeilijk vertalen. Het boek gaat natuurlijk wel uit van Amerikaanse regelgeving en omstandigheden.
 
A

Athanor

Guest
Een andere bron met veel kennis en tips is de site van het blad Fine Homebuilding. Via een internetabonnement van rond de dertig dollar heb je een jaar lang toegang tot heel veel archieven en de actuele tijdschriften!

Zie: http://www.finehomebuilding.com/

Succes!

Fons
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Word het hout geschaafd en geprofileerd geleverd ? Ik denk dat balken voor houtskeletbouw algauw ribben van 18 X 6 cm zijn , als je die zelf moet schaven en frezen heb je wel zware machines nodig die op 380 V draaien , robuust zijn, veel plaats innemen en natuurlijk veel geld kosten.
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
unelma zei:
Geert,



Iemand enig idee , waar ik zoiets zou kunnen vinden, de ideale layout/plannen van een houtatelier? boeken? internet? zodat mijn zaagtafel/routertafel/kolonboormachine een vaste plaats kan geven, met een grote werkbank en dan nog rondom meer losse gereedschappen, compresor, ... en al de rest kwijt kan? ;-) dat zou mij hhhheeeelllll wat helpen ;-)

groetjes
Unelma

De ideale layout voor een atelierruimte is voor iedereen anders, met andere woorden, die bestaat niet.
Vraag tien mensen om hun ideale werkruimte te beschrijven, en je krijgt tien verschillende antwoorden.
Als je besluit om een werkruimte te (ver)bouwen, wil dat wel zeggen dat je nood hebt aan een ruimte om er "iets" in te doen. Sterker nog, je weet al wat je in die ruimte gaat doen, anders is er geen nood aan.
De eerste stap is dan ook om te bepalen wat je allemaal nodig hebt aan gereedschap, of welk gereedschap je wil, om dat "iets"te kunnen uitvoeren, en welk gereedschap je in de toekomst mogelijks nog zou willen aanschaffen.
De volgende stap word dan passen en meten om alle gereedschap in een altijd te kleine ruimte te proppen, maar wel op een dusdanige manier dat er ook mee kan gewerkt worden. Hier kan een tekening op schaal al heel wat verduidelijken, of potentiële pijnpunten aan het licht brengen alvorens er één spijker in het hout geklopt is.

Het is hier dat de inventiviteit om de hoek komt kijken, er zijn legio oplossingen om een (te)kleine ruimte te optimaliseren. Soms zie je iets op een website, forum, etc... dat voor jouw werkruimte mogelijks kan voldoen. Dan zie je weer heel mooie creaties waar je gewoon de ruimte niet voor hebt :cry:
Het is een proces dat nooit eindigt, maar ook één dat veel voldoening kan geven wanneer je weer een probleem opgelost, of verbeterd hebt.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Unelma, nog één kleine aanvulling op hetgeen André je uitlegde. Plaats alles wat maar enigzins mogelijk is op wieltjes. Rekken voor allerhande materialen, afkortzaag, kolomboor, slijp- en afwetmachine, alles waar geen grote krachten opkomen op wieltjes. Dit in combinatie met dubbele deuren ( poorten) en je kan elke afmeting aan. Ik heb een smalle werkplaats en dus staat alleen de werkbank vast. En die heb ik zo gemaakt dat ik ze met de transpallet kan verzetten. Hetzelfde met de schaaf/vandikte en de cirkelzaag/frees.
Afen toe moet je wel 5 minuten sjouwen maar dan kan je ook comfortabel werken.
gr,
Danny
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo iedereen,


bedankt voor jullie input !
ben twee dagen op de baan geweest voor grond, architecten, houthandelaren, graafmachines enz... ;-)
ik ga morgen op mijn gemak alles bekijken,
verder heb ik al heel wat boeken bijeengezameld, verschillende van jullie boekentips ook in huis gehaald, joints heb ik al een stukje gelezen.. en hoe je een massieve bank zelf maakt ;-)
holzbau alle nummers van 2010 , maar andere boeken en zelfs video's ;-) iets op video is gemakkelijker te begrijpen , maar t'een kan niet zonder het ander.

@ Andre en Degele, ik ga alles idd eens op een rijtje zetten, ik weet wel wat ik allemaal wil gaan doen, maar de type machines die je daarvoor nodig hebt (vnl: combi machines die meerdere zaken kunnen)
ik ga morgen eens alles mooi oplijsten en op een rijtje zetten, nu nog mijn doorsnedes van mijn woning en tuinhuis verder afmaken, ik werk voor tuinhuis in skelet , het andere combinatie van skelet en massief..

groetjes
unelma
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo,

ik heb ondertussen al wat rondgebeld en rondgekeken, ondertussen heb ik al het volgende gevonden via een vriend, hij verkoopt alles aan 50% en alles zo goed als nieuw , hij had veel tackers van paslode, allen op gas wel te verstaan behalve eentje van rapid.

1, gas of lucht tacker?

wat vinden jullie van het verschil? ok geen slang om mee over de werf te lopen (maar kan ik mee leven) anderzijds gas moet je vullingen voor kopen... Gas vermoed ik is krachtiger.

--> 1e optie : paslode impuls im 350/90 CT
http://www.gereedschappelijk.nl/gas...de-impulse-im350-90-gastacker-extra-accu.html
info :
Het apparaat is voorzien van een eigen energievoorziening.
Dus geen compressor en luchtslangen.
De hele dag werken zonder vermoeide arm.
Apparaat is uitgebalanceerd, heeft een gestructureerde handgreep en is licht van gewicht.
Het compacte design maakt het mogelijk om in moeilijk bereikbare hoeken en/of situaties te werken.
Specificaties:
Gewicht 3,4 kilogram
Hoogte 37 cm
Lengte 30,5 cm
Continue werken 1000 stripspijkers / uur
Periodiek werken 2 - 3 stripspijkers / seconde
Drijfstofcel 1.000 stripspijkers
Opgeladen accu 4000 stripspijkers
Spijkerlengte 50 - 90 mm
Spijkerdiameter 2.8 - 3.1 mm
Behandeling Blank / Gegalvaniseerd / RVS

Standaard:
2x accu's
1x Koffer
1x Acculader
1x spray
579Euro nieuw

--> 2de optie is op lucht en vind ik niet veel info over terug op het net behalve :
PN32-65

Gemaakt om Rapid's bewezen kwaliteitsstandaard te overtreffen, voldoet de nieuwe professionele PN32-65 aan de uitdaging. Lichtgewicht, uitgebalanceerd en met een comfortabele handgreep, wordt u met de PN32-65 minder snel moe en neemt de productiviteit toe. Dit is het juiste gereedschap voor alle professionele gebruikers, in de meubelindustrie, board en andere interieurafwerking, panelen en lijsten enz. nagels van 32-65 er word nergens iets vermeld over de prijs nieuw of diameter ,... als ik gegalvaniseerde nagels er kan inladen etc..

2, een laser, twee zelfs een groene en rode laser :
http://www.stanleytools.co.uk/product/147061
http://www.stanleytools.co.uk/product/160939
terug vind ik er niet zoveel info over terug..

3, en dan nog de volgende klopboormachine :
blauwe bosch GSB 20-2 RE


ben niet overtuigd dat ik een gastacker moet kopen, dus dan schiet de pneumatische van rapid over maar nergens prijs te vinden, ..
de laser, hmm daar kan ik misschien wel een een prijsje doen, klopboor heeft weinig met hout te zien ;-)

groetjes
Unelma
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
bij de bouw van ons hsb woning (zelfbouw) hebben we zowel een nagelpistool op gas als pneumatisch gebruikt, het pneumatish is krachtiger maar soms was dat op gas praktischer ( pannelatten enz )
we hebben de kaders altijd genageld en geschroefd ( wel goede schroeven en een slagschroevendraaier gebruiken )

nog iets , in belgië zijn de nagels 34° goedkoper
in nederland de 21° variant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.