Wat vinden jullie v.dit bankje?

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Afgebroken stuk terug tegen lijmen is de beste oplossing.
Zo te zien gaat er van de pen geen enkele sterkte uit, het stuk waar de pen aanzit is veel te kort van draad.
Er is een grote kans op breuk.

Ok,bedankt.
(Het stuk waar de pen aanzit is veel te kort van draad ) kan ik het probleem nog oplossen(onderste verbindings balk smaller maken?is nu (60x110)
Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Nee, houtvezels die doorgezaagd zijn kunnen niet meer hersteld worden.
Het concept klopt niet, je zal moeten kiezen, oftewel de pen houden en de uitsparing weglaten, of andersom.
Die twee samen op een paar cm afstand van elkaar gaat niet.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Nee, houtvezels die doorgezaagd zijn kunnen niet meer hersteld worden.
Het concept klopt niet, je zal moeten kiezen, oftewel de pen houden en de uitsparing weglaten, of andersom.
Die twee samen op een paar cm afstand van elkaar gaat niet.

Kan ik die dwarsbalk dan verbinden met domino's (sipo 12X140) ?
 

tuoh

Oud hout
Een gewone pen of een domino maakt geen verschil in de praktijk, het zijn allebei pennen.
Het probleem hier is die diepe uitsparing juist naast de pen, dat werkt niet.
Zou die uitsparing weglaten en inplaats daarvan een pen en gat verbinding maken, al dan niet met de domino.
Ook een mogelijkheid, een verdoken zwaluwstaartverbinding.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Een gewone pen of een domino maakt geen verschil in de praktijk, het zijn allebei pennen.
Het probleem hier is die diepe uitsparing juist naast de pen, dat werkt niet.
Zou die uitsparing weglaten en inplaats daarvan een pen en gat verbinding maken, al dan niet met de domino.
Ook een mogelijkheid, een verdoken zwaluwstaartverbinding.

André bedankt voor het antwoord, maar is het te veel gevraagd om een ruwe schets te maken?(Ik begrijp het niet goed)
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Duidelijker Ja en Nee
IMG_2407.jpg
mijn vraag:
Het geen ik in de hand houd daar komt de pen aan ja?Verticale pen (welke sectie?)balk is 60X110
Mvg,
Rudy
Sorry dat ik zoveel vragen heb!!!
 

tuoh

Oud hout
Klopt, daar komt de pen aan. Pen horizontaal positioneren!!!!
NIET verticaal, NOOIT een gat boren dwars over de houtvezel.

Pendikte ongeveer 20 à 25mm, penbreedte is 60mm. Lengte van de pen (gatdiepte) ongeveer 60 à 70mm.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Rudy, je wil wellicht even wat inlezen over schuifspanning (engels: shear). Dan wordt het probleem met het gat in je dwarsregel waarschijnlijk een stuk duidelijker voor je.
Anders even PB sturen
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Klopt, daar komt de pen aan. Pen horizontaal positioneren!!!!
NIET verticaal, NOOIT een gat boren dwars over de houtvezel.

Pendikte ongeveer 20 à 25mm, penbreedte is 60mm. Lengte van de pen (gatdiepte) ongeveer 60 à 70mm.

Hartelijk dank André voor de geweldige uitleg en je tijd en geduld, ik ben er zeer geholpen mee!!!!!
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Klopt, daar komt de pen aan. Pen horizontaal positioneren!!!!
NIET verticaal, NOOIT een gat boren dwars over de houtvezel.

Pendikte ongeveer 20 à 25mm, penbreedte is 60mm. Lengte van de pen (gatdiepte) ongeveer 60 à 70mm.

Maar is één pen niet te weinig ik kan toch twee pennen boven elkaar plaatsen.(balk is toch 110 hoog)
 

tuoh

Oud hout
Rudy, je moet altijd naar het totaalplaatje kijken en je niet fixeren op één verbinding.
Op je tekening zie ik staan dat de zitting gaat gevormd worden door balken van 60mm dik?
Doorbuigen gaan die nauwelijks, of niet doen bij normaal gebruik. Tenzij je een olifant op bezoek krijgt:p
De krachten op die ligger zijn verwaarloosbaar, die ene pen kan dat makkelijk aan.

Bij een dubbele pen moet de pendikte minder worden om een mooie verdeling te krijgen. Er moet voldoende hout blijven staan tussen beide pennen en tussen onderste pen en de rand.
Je krijgt dan wel een groter lijmoppervlak, maar qua draagkracht gaat het weinig uitmaken. In deze constructie is het gewoon overkill.
Als alles deftig samensteekt en gelijmd is heb je zelfs geen schoren nodig. De zijdelingse stabiliteit word hier geleverd door die hoge ligger.

Ps: zou enkel de balken van de zitting in het midden nog eens koppelen met een dwarsligger eronder, zo helpt de ene balk de andere vlak houden.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok,ik zal er nog een steun onder plaatsen.

Maar zou ik hier nog een deuvel moeten plaatsen of kan ik dit gewoon verlijmen(is dit sterk genoeg)?
IMG_2406.jpgSchermafbeelding 2019-04-19 om 11.52.56.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zou er voor het gemak en fixeren deuvels bij gebruiken. Heb ik zelfs met het kleine tafeltje van sloophout gedaan. Voordeel is dat het blokje hout niet weg draait als je het aanklemt met lijmtangen. Verder krijg je al onwijs veel en goed advies maar trek je dat elke keer in twijfel. Gewoon niet doen en luisteren naar de wijze heren die het al vele malen gedaan hebben. Ik leer hier ook elke keer als beginnend hout bewerker van namelijk.
 

tuoh

Oud hout
Woodmax werkt alleen als je voldoende laagdikte kan aanhouden (minimaal 1mm) Bij nieuwe pen en gat verbindingen is dat meestal NIET mogelijk.
De lijm stroopt af door de klemmende passing, je houd dan geen lijm over in de verbinding.
Het is De perfecte lijm voor herstelwerk, restauratie's buiten, etc.. Hier is doorgaans wel voldoende laagdikte aan te houden.

Voor passende verbindingen gebruik ik meestal Structan PU (D4) van Rectavit (transparant)
Weinig schuimvorming en makkelijk op te kuisen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.