Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Wat vinden jullie v.dit bankje?

Ik moet een bankje make passend met deze tafel wat vinden jullie van dit voorstel?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Lekker klusje. Het ziet al goed uit. Ik zou zelf nog een paar dingen veranderen.
    (1) Ik zou de bovenste drie planken laten uitsteken buiten de poten, in ieder geval aan de korte uiteinden, en misschien ook wel iets aan de lange zijden. Het komt er op neer, dat je de poten dichter bij elkaar zet.
    (2) Ik zou twee schoren toevoegen om schranken (in de lengterichting) tegen te gaan. Deze kun je mooi kwijt op de onderste regel, en dan in een hoek van pak 'em beet 45 graden schuin omhoog naar de bovenste regel van de poot.

In ieder geval veel plezier en succes gewenst.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Goede suggesties hier boven, eventueel nog een toevoeging. Ik zelf zou gaan voor 9x9 poten en ook bij de onderste regel een halfhout verbinding toepassen, zodat het een mooi geheel wordt.

Succes!

Ok, bedankt voor de nuttige info ik zal er zeker rekening mee houden.
    Mvg,
    Rudy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rudy Bekijk Berichten
    Dit vind ik al een stuk steviger en mooier ogen, maar je gaat het doorbuigen in het midden nog niet volledig tegen met deze plaatsing van de schoren. Ik durf niet goed in te schatten hoeveel dit zal zijn (hangt natuurlijk ook af van wie erop gaat zitten....), maar een overspanning van 230cm met balkjes van vier cm. dik lijkt me niet overdreven stevig. Door het naar binnen plaatsen van de poten past het mijns inziens beter bij de tafel. Mooie klus!

Beste HoutHans,

Maar een overspanning van 230cm met balkjes van vier cm. dik lijkt me niet overdreven stevig.

Welke sectie moet ik dan nemen om een stevige bank te realiseren?

Mvg,
    Rudy
    Laatst gewijzigd door rudy; 13-03-19 om 20:02.

Hoe Plaats ik nu best de schoren zodat ik een stevige bank krijg met de minste doorbuiging?

Ik geef me bek maar een douw. Maar kun je de schoren niet tegen elkaar zetten of halfhouts met elkaar verbinden? Dan ben je toch ook je doorbuiging kwijt?
    Met vriendelijke groet,

Leroy

Als je 5 zitbalken gebruikt, die van 10x4 cm en de beide buitenste staand toepast (eventueel als 8x4 cm) wordt het al een stuk steviger en het ziet het er ook steviger uit. De 4 dwarsbalkjes van 8x4 cm moet je dan wel ca 2 cm inlaten in de beide buitenste (staande) balken. Schoren werken alleen maar goed als ze een echte driehoek vormen. Zoals ze nu getekend zijn maakt het niet uit of ze scheef of rechtop staan. Sluit het ondereinde aan op de kruising in de zitpoot (einde van de onderste balk), dan heb je een driehoek gemaakt.

Leuk project hoor, Ilex

Forum Rechten