Wat vinden jullie v.dit bankje?

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Kan ik dit nu in elkaar zetten met de domino xl en dan zelf brede deuvels maken van Douglas of moet ik sipo's gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat heb je zelf in die 2 dagen al uitgezocht? Niet heel veel werk om daar zelf wat over op te zoeken lijkt mij.....

Verschil tussen domino’s of meer traditionele verbindingen kan je overal over lezen, net zoals het verschil tussen de domino’s zelf, er is een reden dat voor buitengebruik de sipo variant wordt aangeraden vs de normale beuken variant. Maar als je de rest van je bank ook uit douglas maakt is het weinig zinvol om een andere houtsoort te gebruiken, behalve het gemak....De keuze is aan jou.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Bedankt vr de reactie, ik heb al zelf wat info vergaard, maar die is zo tegenstrijdig dat ik het daarom hier even vraag aan de echte houtverwerkers.
Sommige beweren dat ik best af ben met rvs schroeven, sommige beweren dat buiten alleen sipo's in aanmerking komen. Dan krijg ik ook als antwoord waarom gebruik maken van die dure zaken als je ook zelf de deuvels kunt make met Douglas?
Ik wilde het maken met rvs schroeven gecombineerd met sipo's,ik zou toch willen dat de bank stevig is en niet na een aantal jaren uit elkaar valt.
Mvg,
Rudy

Wat heb je zelf in die 2 dagen al uitgezocht? Niet heel veel werk om daar zelf wat over op te zoeken lijkt mij.....

Verschil tussen domino’s of meer traditionele verbindingen kan je overal over lezen, net zoals het verschil tussen de domino’s zelf, er is een reden dat voor buitengebruik de sipo variant wordt aangeraden vs de normale beuken variant. Maar als je de rest van je bank ook uit douglas maakt is het weinig zinvol om een andere houtsoort te gebruiken, behalve het gemak....De keuze is aan jou.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Succes! Is een mooi projectje!
Persoonlijk zou ik niet al teveel schroeven gaan gebruiken, het is een heel mooi ontwerp, als je dan schroefkoppen ziet gaat het "goedkoop" ogen vind ik persoonlijk. Kan je de schroeven niet vervangen door zelfgemaakte deuvels?
Dan is het een mooi zwaar ontwerp met ouderwetse look...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Veel mooier! Alleen zou ik nog horizontale regels toepassen zoals ook bij de tafel. Zodat die middelste dwarsbalk niet meer zichtbaar wordt.

Schermafbeelding 2019-04-08 om 12.53.23.jpg

Kan ik die horizontale regel met een liggende pen(20x40) aan elkaar zetten of toch liever een drie tal verticale pennen?
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ha Rudy, zo krijg je weer lekker tegenstrijdige info hier hoor.. Dit is mijn mening, ik zou de onderste dwarsbalk van de A poten verbinden met deuvels, inclusief een halfhout verbinding van de onderste lengte balk. Halfhout verbinding nog is van boven af vastschroeven met prop. Overige verbindingen zou ik lekker vastzetten met rvs schroeven en afwerken met zelfgemaakte proppen.

Dus om je vraag te beantwoorden, ik zou die horizontale regel vastzetten met rvs schroeven van onder.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ha Rudy, zo krijg je weer lekker tegenstrijdige info hier hoor.. Dit is mijn mening, ik zou de onderste dwarsbalk van de A poten verbinden met deuvels, inclusief een halfhout verbinding van de onderste lengte balk. Halfhout verbinding nog is van boven af vastschroeven met prop. Overige verbindingen zou ik lekker vastzetten met rvs schroeven en afwerken met zelfgemaakte proppen.

Dus om je vraag te beantwoorden, ik zou die horizontale regel vastzetten met rvs schroeven van onder.

Ik ga het proberen te maken met zo min mogelijk schroeven.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Je hoeft zelfs helemaal geen verbindingsmiddelen te gebruiken, geen schroeven, geen spijkers, geen lamello's of domino's, geen ingewikkelde pen-gat-verbindingen. Deze regel heeft geen constructieve functie, alleen een esthetische. Koud erop lijmen, bv Bison D4. Zelf zou ik alleen een paar lamello's gebruiken voor het gemak bij positioneren, maar het kan prima zonder. Succes.
 

tuoh

Oud hout
Gewoon de klassieke pen en gat verbinding gebruiken, sterk zat en bewezen betrouwbaar, ook na honderden jaren dienst.
Koud op elkaar lijmen is iets voor modelbouwers, niet voor houtbewerkers. Het minste dat het hout werkt springt een kruislings gelijmde verbinding gewoon los.

Gaten ALTIJD in de langsrichting van het hout boren, nooit dwars positioneren.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Gewoon de klassieke pen en gat verbinding gebruiken, sterk zat en bewezen betrouwbaar, ook na honderden jaren dienst.
Koud op elkaar lijmen is iets voor modelbouwers, niet voor houtbewerkers. Het minste dat het hout werkt springt een kruislings gelijmde verbinding gewoon los.

Gaten ALTIJD in de langsrichting van het hout boren, nooit dwars positioneren.

Precies, dat is sterk, mooi en duurzaam. En niet onbelangrijk: je kunt er jaaaaaaren apetrots naar kijken!

Als ik houtverbindingen maak voor objecten voor mijn klanten, doe ik dat altijd met metaalvrije verbindingen. Alleen als het ècht nodig is om een schroef te plaatsen, dan uitsluitend roestvast staal.
Mijd spaanplaatschroeven!!
Wim.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Koud op elkaar lijmen is iets voor modelbouwers, niet voor houtbewerkers. Het minste dat het hout werkt springt een kruislings gelijmde verbinding gewoon los.

Waarschijnlijk even een misverstandje. Hier heb je uiteraard gelijk in, maar ik bedoelde iets anders. Ik meende dat het over de regel ging, die vlak onder de zitting wordt bevestigd, ter afdekking van de dwarsbalk(jes). De regel die aan de onderkant de beide kanten van het onderstel aan elkaar bevestigt, dient inderdaad met een deugdelijke houtverbinding te worden geconstrueerd.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Nu zou ik de poot en regel willen verbinden met pen en gat, maar de poot staat onder een hoek van 10°.
Pen is geen probleem, maar het gat ! Ik heb al een proef gemaakt, maar die is natuurlijk niet overal even diep!
Wie weet de oplossing??
Schermafbeelding 2019-04-11 om 14.34.42.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar pen en gat houdt niet op de bodem van het gat maar op de zijkanten, dus dat de bodem niet helemaal klopt maakt echt niet uit. Anders een wig zagen van 10 graden of 80 graden en daarvan af werken?
 

tuoh

Oud hout
?????
Met gelijk welke machine is een gat altijd evenwijdig met de aanslagzijde, Tenzij je de bovenkant van de poten nog niet onder hoek gezaagd hebt.

In de breedte word de pen aan de scherpe zijde( binnenkant poot) haaks gezaagd ten opzichte van de penborst.
Aan de buitenzijde word de pen ongemoeid gelaten, dit resulteert in een ruimte tussen de wand van het gat en de pen, maar dat maakt constructief niks uit.

De vier planken van de zit vastschroeven langs onder (slotgaten in de dwarsregels, dan als één geheel op het onderstel laten zakken en vastzetten.
Heb je geen schroeven in het zicht.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
?????
Met gelijk welke machine is een gat altijd evenwijdig met de aanslagzijde, Tenzij je de bovenkant van de poten nog niet onder hoek gezaagd hebt.

In de breedte word de pen aan de scherpe zijde( binnenkant poot) haaks gezaagd ten opzichte van de penborst.
Aan de buitenzijde word de pen ongemoeid gelaten, dit resulteert in een ruimte tussen de wand van het gat en de pen, maar dat maakt constructief niks uit.

De vier planken van de zit vastschroeven langs onder (slotgaten in de dwarsregels, dan als één geheel op het onderstel laten zakken en vastzetten.
Heb je geen schroeven in het zicht.


Ik heb zitten klooien met een wig om de bodem schuin te krijgen.
Ik heb me dus veel onnodig werk op de hals gehaald (maar ja een mens kan niet alles weten hé)maar gelukkig hebben we dit forum nog en veel behulpzame mensen !
Over die schroeven in de zit, zet ik die vast met één of twee (rvs)schroeven/plank ?

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het ging te goedzaag hapte een stuk uit het hout!
Hoe kan ik dit oplossen zonder een nieuw stuk te maken?
IMG_2403.jpg
Ik dacht er een stuk uit te zagen en een ander stukje in te lijmen volgens de potlood lijnen.
IMG_2405.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.