Wat vinden jullie v.dit bankje?

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik moet een bankje make passend met deze tafel wat vinden jullie van dit voorstel?
 

Bijlagen

  • IMG_2235.jpg
    IMG_2235.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 1.585
  • IMG_2362.jpg
    IMG_2362.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 1.581

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Lekker klusje. Het ziet al goed uit. Ik zou zelf nog een paar dingen veranderen.
(1) Ik zou de bovenste drie planken laten uitsteken buiten de poten, in ieder geval aan de korte uiteinden, en misschien ook wel iets aan de lange zijden. Het komt er op neer, dat je de poten dichter bij elkaar zet.
(2) Ik zou twee schoren toevoegen om schranken (in de lengterichting) tegen te gaan. Deze kun je mooi kwijt op de onderste regel, en dan in een hoek van pak 'em beet 45 graden schuin omhoog naar de bovenste regel van de poot.

In ieder geval veel plezier en succes gewenst.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Goede suggesties hier boven, eventueel nog een toevoeging. Ik zelf zou gaan voor 9x9 poten en ook bij de onderste regel een halfhout verbinding toepassen, zodat het een mooi geheel wordt.

Succes!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20

Dit vind ik al een stuk steviger en mooier ogen, maar je gaat het doorbuigen in het midden nog niet volledig tegen met deze plaatsing van de schoren. Ik durf niet goed in te schatten hoeveel dit zal zijn (hangt natuurlijk ook af van wie erop gaat zitten....), maar een overspanning van 230cm met balkjes van vier cm. dik lijkt me niet overdreven stevig. Door het naar binnen plaatsen van de poten past het mijns inziens beter bij de tafel. Mooie klus!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Beste HoutHans,

Maar een overspanning van 230cm met balkjes van vier cm. dik lijkt me niet overdreven stevig.

Welke sectie moet ik dan nemen om een stevige bank te realiseren?

Mvg,
Rudy
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik geef me bek maar een douw. Maar kun je de schoren niet tegen elkaar zetten of halfhouts met elkaar verbinden? Dan ben je toch ook je doorbuiging kwijt?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Als je 5 zitbalken gebruikt, die van 10x4 cm en de beide buitenste staand toepast (eventueel als 8x4 cm) wordt het al een stuk steviger en het ziet het er ook steviger uit. De 4 dwarsbalkjes van 8x4 cm moet je dan wel ca 2 cm inlaten in de beide buitenste (staande) balken. Schoren werken alleen maar goed als ze een echte driehoek vormen. Zoals ze nu getekend zijn maakt het niet uit of ze scheef of rechtop staan. Sluit het ondereinde aan op de kruising in de zitpoot (einde van de onderste balk), dan heb je een driehoek gemaakt.

Leuk project hoor, Ilex
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Oke, even heel snel en kort :)

Doorbuiging is afhankelijk van de overspanning en de stijfheid van de doorsnede.
De overspanning in je laatste ontwerp is nog altijd de volledige afstand tussen je poten.
Wanneer je de schoren plaats vanaf je poten schuin omhoog, is de overspanning verkleint en de doorbuiging minder.
Niet helemaal waar, maar wel concreet en duidelijk volgens mij :) Zo niet, tja...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Even een vraagje aan jullie:wat is nu de meest aanvaardbare breedte en hoogte voor de zit van een bank?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als ik het me goed herinner, hoogte 50cm en diepte vanaf 30cm
Eea is ook afhankelijk van de hoogte van je tafel; lage zit en hoge tafel is ongemakkelijk, andersom is ook erg oncomfortabel...
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
De zithoogte van eetkamer stoelen zijn (gemiddeld) tussen de 42 en 45 cm hoog. Kijk thuis op welke stoel je lekker zit, en je onderbenen goed op de grond staan en meet die op. Hier is ook belangrijk dat je zittend aan de bedoelde buitentafel je bovenbenen niet "klem" komen te zitten tegen de onderzijde van het tafelblad. Zorg voor voldoende ruimte. Die zithoogte die hieruit volgt is in dit geval de juiste.

Ilex
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Veel mooier! Alleen zou ik nog horizontale regels toepassen zoals ook bij de tafel. Zodat die middelste dwarsbalk niet meer zichtbaar wordt.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat Elio bedoelt is dat je aan de lengte kant ook een regel erop zet. Dan is je dwarsbalk opeens weg. Wel mooi project dit. Zal vast erg leerzaam zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.