Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Dat heb je netjes gedaan! De freestafel op deze manier inbouwen staat bij ook nog op de lijst.
    Wat is je maximale zaagbreedte links van het blad? Het lijkt alsof die beperkt wordt door je afkortzaag-station. En is dat genoeg of moet je de zaag vaak verplaatsen?
    Ik ben een beetje zoekende naar de juiste plek voor de zaag

Ik heb links van het zaagblad iets van 80 cm. Maar in de praktijk gebruik ik dat weinig. Ik heb er ook een afkortslede erbij, en daarvoor heb ik ook ruimte genoeg. Langere lengtes kort ik af met de afkortzaag.
    Maar ik heb de zaagtafel op wielen staan, en ik kan binnen 1 minuut het geheel verrijden zodat ik meer ruimte heb. Dan hoef ik alleen de verlengtafel in te klappen.

IMG_20190315_203434.jpg
    Ik heb het onderstel iets aangepast maar ga toch het onderstel van HBM halen. Veel flexibeler dan wat ik nu heb plus een kleinere 'footprint'.
    Ik heb nu rechts van het zaagblad een max breedte van 122 cm. Meer dan genoeg, vraag me af of ik dat ooit zal gebruiken.
    Nu lijkt het alsof de verlenging van de tafel uit 2 delen bestaat. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is. Er is alleen totaal geen beweging in te krijgen.
    Is het zo dat je een verlenging er bij kon halen met verschillende lengtes? Of dat je meerdere lengtes kon koppelen?
    Als ik het vergelijk met oa Jelmer lijkt het alsof ik meer zaagbreedte heb.
    Ik ben dus benieuwd of ik de verlenging die ik heb in zou moeten kunnen korten.

Ik heb even bij die van mij gekeken, en daar zit in de achterste buis ook 2 aan elkaar gekoppeld. Ik denk dat je met een dikke stevige schroevendraaier of draadeind in één van de gaten in de verlenging er wel beweging in zou moeten krijgen. Misschien eerst even in de kruipolie, maar ik denk niet dat het één geheel is.

http://www.sawandbits.com/startrite-275/

Het zou dus wel los moeten kunnen.

Dat doet de handleiding ook vermoeden (op meerdere plekken):
    Screenshot_20190316-072953__01.jpg
    Screenshot_20190316-073537.jpg
    Vanmiddag maar eens naar kijken.
    Wellicht dat inderdaad kruipolie en anders evt. het opwarmen van het staal helpt om dit los te krijgen.

Met wat WD40 en een behoorlijke inspanning zijn ze los gekomen. Qua zaagbreedte voor mij zo een betere opstelling. Ik zal niet heel vaak breder dan 61cm hoeven te zagen (met deze opstelling max ongeveer 85cm) en ik heb wat meer ruimte links van het zaagblad.
    IMG_20190316_131538.jpg
    Bedankt voor het meedenken!

Toppie. Mooi dat het gelukt is.

Ga je recht ook nog een freed inbouwen?

Op den duur wel want dan kan ik de geleider van de zaag gebruiken, zoals ik volgens mij ook op jouw foto's zag.
    Ik heb hem nu nog in de tafel erachter hangen. Maar ik denk ook dat de mobiliteit van de zaag straks handig is voor het frezen van wat grotere stukken.

Forum Rechten