Startrite eigenaren gezocht! :)

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Sinds deze week heb ik een Startrite Tilt Arbor 175 in m'n schuur staan. Nu ik er mee wil gaan zagen ben ik de afstellingen een beetje aan het nalopen en misschien zie ik iets totaal over het hoofd, maar hoe lees je de schaal af voor de langsgeleider?
Als ik hem zet op 20cm, meet ik een afstand van zo'n 18,3cm.
Was het nou meer dan 20 dan was ik er wel uitgekomen maar dit is overduidelijk minder. Lees ik hem op de verkeerde plek af dan?
Wat foto's ter verduidelijking:
IMG_20190301_220310.jpg
IMG_20190301_220329.jpg
Ik zal wel iets super simpels over het hoofd zien....

Gr,
Luuk
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
20190301_222029.jpg

Deze mist inderdaad. Je zou een spijker krom kunnen maken als vervanging. Het zijn wel allemaal engelse maten draadeind, dus je zal om het pennetje vast te zetten een engelse maat moeten hebben, of een andere maat erin moeten tappen.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijkt me dat je i.p.v. zo’n spijkertje ook een plaatje van 7mm dik tegen de geleider kan maken, is misschien wel makkelijker te doen.
Het spijkertje is na te stellen lijkt het, dat mis je dan wel.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Lijkt me dat je i.p.v. zo’n spijkertje ook een plaatje van 7mm dik tegen de geleider kan maken, is misschien wel makkelijker te doen.
Het blijft een woodworking forum uur sang ;)


IMG_6318.jpg

Spijkertje plaatsen is zo gepiept, het gat waar hij in past zit er namelijk al. Ik heb de punt van de spijker wit gemaakt om beter af te kunnen lezen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Nog even voortborduren op het "nieuwe tools topic" waar mij werd gevraagd voor foto's van mijn aangebouwde freesopstelling.
Bij deze wat foto's om een indruk te krijgen, en om de startrite ervaringen op één plek te houden.

20190303_211243.jpg

20190303_211542.jpg

20190303_211327.jpg

20190303_211313.jpg


Ik heb er een noodknop opgezet, en ik kan de frees alleen starten als ik de sleutel omdraai en startknop omdraai. (heb hier een paar kinderen omlopen die veel dingen interessant vinden. Ik heb er een zware Elu frees onderhangen. die werkt er perfect voor. Ik heb het zo gemaakt, dat ik de frees van boven de tafel kan verstellen. Ik heb er wel nieuwe lagers voor gehaald, en die zal ik binnenkort plaatsen, omdat de oude wat geluid beginnen te geven.

De stofafzuiging heb ik in de geleider gemaakt, die ik op de geleider van de zaag heb gezet. Ik kan deze ook weer makkelijk verwijderen, als ik de geleider aan de andere kant van het zaagblad van de zaag moet gebruiken.

De uitvoertafel kan ik inklappen als ik deze niet hoef te gebruiken of als ik wat meer ruimte nodig heb, maar in de praktijk heb ik deze 90 procent van de tijd uitgeklapt. Al word het dan wel snel een verzamelplaats van "rommel" ;)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat heb je netjes gedaan! De freestafel op deze manier inbouwen staat bij ook nog op de lijst.
Wat is je maximale zaagbreedte links van het blad? Het lijkt alsof die beperkt wordt door je afkortzaag-station. En is dat genoeg of moet je de zaag vaak verplaatsen?
Ik ben een beetje zoekende naar de juiste plek voor de zaag :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb links van het zaagblad iets van 80 cm. Maar in de praktijk gebruik ik dat weinig. Ik heb er ook een afkortslede erbij, en daarvoor heb ik ook ruimte genoeg. Langere lengtes kort ik af met de afkortzaag.
Maar ik heb de zaagtafel op wielen staan, en ik kan binnen 1 minuut het geheel verrijden zodat ik meer ruimte heb. Dan hoef ik alleen de verlengtafel in te klappen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
IMG_20190315_203434.jpg
Ik heb het onderstel iets aangepast maar ga toch het onderstel van HBM halen. Veel flexibeler dan wat ik nu heb plus een kleinere 'footprint'.
Ik heb nu rechts van het zaagblad een max breedte van 122 cm. Meer dan genoeg, vraag me af of ik dat ooit zal gebruiken.
Nu lijkt het alsof de verlenging van de tafel uit 2 delen bestaat. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is. Er is alleen totaal geen beweging in te krijgen.
Is het zo dat je een verlenging er bij kon halen met verschillende lengtes? Of dat je meerdere lengtes kon koppelen?
Als ik het vergelijk met oa Jelmer lijkt het alsof ik meer zaagbreedte heb.
Ik ben dus benieuwd of ik de verlenging die ik heb in zou moeten kunnen korten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb even bij die van mij gekeken, en daar zit in de achterste buis ook 2 aan elkaar gekoppeld. Ik denk dat je met een dikke stevige schroevendraaier of draadeind in één van de gaten in de verlenging er wel beweging in zou moeten krijgen. Misschien eerst even in de kruipolie, maar ik denk niet dat het één geheel is.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat doet de handleiding ook vermoeden (op meerdere plekken):
Screenshot_20190316-072953__01.jpg
Screenshot_20190316-073537.jpg
Vanmiddag maar eens naar kijken.
Wellicht dat inderdaad kruipolie en anders evt. het opwarmen van het staal helpt om dit los te krijgen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Met wat WD40 en een behoorlijke inspanning zijn ze los gekomen. Qua zaagbreedte voor mij zo een betere opstelling. Ik zal niet heel vaak breder dan 61cm hoeven te zagen (met deze opstelling max ongeveer 85cm) en ik heb wat meer ruimte links van het zaagblad.
IMG_20190316_131538.jpg
Bedankt voor het meedenken!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Op den duur wel want dan kan ik de geleider van de zaag gebruiken, zoals ik volgens mij ook op jouw foto's zag.
Ik heb hem nu nog in de tafel erachter hangen. Maar ik denk ook dat de mobiliteit van de zaag straks handig is voor het frezen van wat grotere stukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.