Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015

Afzelia hout: Geschikt voor speelgoed en snijplanken?

Hallo,

Ik ben vandaag heel wat Afzelia mogen gaan ophalen.
    Maar nu is mijn vraag: Kan je met Afzelia hout speelgoed en een snijplank/kaas-serveerplank maken? Is dit veilig? Behandeld met minerale olie/snijplank olie.

Alvast bedankt!
    Groetjes Jolien
    Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning.
    Youtube: https://www.youtube.com/user/Jolien2501

Ik lees niets over giftig

http://www.houtinfo.nl/node/327

maar wel iets over

Afzelia bevat zeer veel inhoudsstoffen, waaronder afzeline, een gele kleurstof die gedeeltelijk in water kan oplossen hetgeen vlekken kan veroorzaken.
    en

Vochtig afzelia kan in contact met ijzer corrosie veroorzaken.

Ik zou er geen snijplank van maken......

Afzelia wordt meestal toegepast voor trappen, kozijnen en vloeren, omdat ze bijna geen krimp geven.

Mocht je met afzelia gaan bewerken denk aan beschermingsmiddelen. Het stof kan irritatie opwekken aan je neus en ogen, het is echter niet giftig. Alhoewel, stof is ook niet echt gezond.

Er is nogal wat verschil tussen de diverse afzeliasoorten, waarbij "afzelia doussié" de beste variant is.
    Doussié en pachyloba zijn ietwat vergelijkbaar met elkaar maar apa en lingue zijn gevoeliger voor vervorming terwijl het hout nog al eens vlekken (mineralen) vertoont op een geschaafd oppervlak.

Doussié werkt het minst, is heel homogeen en werkt strak af. Voor bijvoorbeeld speeltuigen of speelgoed is het altijd een pré om alle scherpe randen af te ronden met een kleine radius van 2 à 3mm.
    Geen gevaar voor splinters of sneden op deze manier, het werkstuk voelt ook een stuk aangenamer aan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik dacht altijd dat de vuistregel voor het toepassen van hout dat in aanraking met etenswaren komt was "hout van bomen die vruchten of noten dragen" (en dan bedenk ik erbij: eetbare vruchten/noten). Nu eten varkens eikels & naar het schijnt lijkt die diersoort qua eetpatroon heel veel op de mens, dus reken ik eikenhout er ook bij.

Die vuistregel ken ik van de BBQ als toevoeging van rookhout

Ik denk dat alle houtsoorten toegepast mag worden als snijplank, mits de inhoudstoffen niet afgeeft op je voedsel.

Overigens eikels zijn ook voor de mens eetbaar alleen niet rauw. Ik heb vernomen dat men in Korea de eikels noedels en gelei van kunnen maken. Dit schijnt populair te zijn.
    Laatst gewijzigd door Joop van M; 04-03-19 om 14:28.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop van M Bekijk Berichten
    Die vuistregel ken ik van de BBQ als toevoeging van rookhout

Ik denk dat alle houtsoorten toegepast mag worden als snijplank, mits de inhoudstoffen niet afgeeft op je voedsel.

Overigens eikels zijn ook voor de mens eetbaar alleen niet rauw. Ik heb vernomen dat men in Korea de eikels noedels en gelei van kunnen maken. Dit schijnt populair te zijn.
    Dan zou je naaldhout ook als rookhout kunnen gebruiken want de vogels eten de zaden en pijnboompitten worden in gerechten verwerkt. Naaldhout is echter ongeschikt voor het roken vanwege de harsen.
    Eikenhout wordt eveneens niet in de keuken gebruikt vanwege de uitloging van looistoffen. Mij lijkt het toch het meest raadzaam om iedere houtsoort afzonderlijk op te zoeken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Bedankt allemaal voor jullie advies!
    Het gaat hier over Afzelia Doussie, was ik vergeten te vermelden.
    Wanneer ik ermee aan het werk ga, zorg ik voor goede bescherming met een goed stofmasker en de afzuiging.
    Ik ga het gebruiken in speelgoed dat bestemd is voor kinderen die het speelgoed niet meer in de mond steken, of bij miniaturen.
    Kaas serveerplank doe ik dan misschien toch ook maar beter niet?

Groetjes Jolien
    Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning.
    Youtube: https://www.youtube.com/user/Jolien2501

Forum Rechten