Wie is er bekend met gereedschap namen/nummers/letters etc

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo,

Ik was me deze week eens het verdiepen in wat gereedschap.

Wat me opviel tijdens het zoeken waren voornamelijk de eindeloze serie nummers. Of dit nou Makita, Milwaukee, Ryobi of Bosch is, het zijn allemaal eindeloze cijfers en afkortingen die voor mij lastig uit elkaar te halen zijn.

R18DDAG is bv een set van Ryobi, waarin een R18DD3-0 en R18AG zit. Hetzelfde heb je dus bij DeWalt, waar natuurlijk veel met DW begint, maar sommige beginnen met DC...

Ik vraag me af of iemand hier weet waar deze cijfers vandaan komen en of deze per merk apart zijn, of is er hier een bepaalde logica die meerdere merken gebruiken waar je iets kunt afleiden?

Bij Ryobi heb je bijvoorbeeld DD3 -> Schroefboor, maar ook een PDBL, waar staan deze letters überhaupt allemaal voor?

Soms kom ik ook een CS tegen (ChainSaw), daar is dit nog enigzins te achterhalen.

Is dit random en per merk anders, of zit hier een universele logica achter? Voornamelijk bij boor/schroef achtige machines.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Het is helaas per merk anders, en ze geven lang niet overal een complete uitleg. Ik heb me net verdiept in de 10,8v boor/schroefmachine lijn van makita, en dit zijn mijn bevindingen;

voorbeeld df332dzj
df geeft de functie aan (in dit geval de schroefboormachine). 332 geeft uitvoering aan (eerste 3 betekent snelspanboorkop, tweede 3 weet ik niet, de 2 geeft aan dat het de brushless variant is). van dzj geeft 'd' niets aan, maar betekent z 'zonder accus' en j 'in mbox'.

df - accuboormachine
df331 snelspan boorkop, brushed
df332 snelspan boorkop, brushless
df031 6-kant aansluiting, brushed
df032 6-kant aansluiting, brushless

td - slagschroevendraaier
td110 - brushed
td111 - brushless

hp - klopboor/schroefmachine
hp331 - snelspanboorkop, brushed
hp332 - snelspanboorkop, brushless

en het laatste stukje geeft de uitvoering in doos aan;
'dz' is body zonder accus, geen koffer/doos
'dzj' is body zonder accus in mbox
'dsaj' is met lader, twee accus (2Ah) in mbox
'dsmj' is met lader, twee accus (4Ah) in mbox
'dsae' is met lader, twee accus(2Ah) in koffer
'dsme' is met lader, twee accus (4Ah) in koffer

ik wou dat ik dit niet wist.
 
Laatst bewerkt:

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Haha bedankt, dit had me geholpen als elk merk nou eens handigerwijs hetzelfde soort afkortingen zou gebruiken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.