Keuken bouwen. Welk hout?

Mmeier

Nieuw lid
1 mrt 2019
2
1
Beste mensen,

De plannen zijn om zelf een nieuwe keuken te bouwen. Belangrijkste vraag: welk hout? Timmerpaneel of multiplex?

Alvast bedankt.

Meier
 
  • Leuk
Waarderingen: ThijsB

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Heb je al een ontwerp? Een pakket van eisen? Op welk gebied heb je ervaring? Over welke machines beschik je? Wordt het schilderwerk of zichthout? Wat is je smaak? Vragen, vragen, vragen… En hoe meer we weten, hoe beter de suggesties.
 

Mmeier

Nieuw lid
1 mrt 2019
2
1
Gevorderde amateur. Afkortzaag, zaagtafel, bovenfrees, freestafel. Lak of olie. Mijn vrouw heeft smaak: lichte tinten. Eisenpakket? Tja. Met 4 kids moet het tegen stootje kunnen. € boeit niet.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Advies.... koop een keuken bij Ikea en maak zelf de frontjes en eventueel het blad in de stijl die je wenst.
Daar kan je zelf niet tegen werken en je krijgt zo ook nog kwalitatief goed meubelbeslag.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Advies.... koop een keuken bij Ikea en maak zelf de frontjes en eventueel het blad in de stijl die je wenst.
Daar kan je zelf niet tegen werken en je krijgt zo ook nog kwalitatief goed meubelbeslag.

Ja, dit. Het handige is ook dat het heel erg makkelijk te tekenen is via de ikea website en de binnenkastjes + scharnieren etc erg goed zijn.
 
M

ms19333

Guest
Goedenavond,

ik ben ook aan het denken om zelf een keuken te bouwen met de maatvoering van Ikea als basis zodat ik de maximera laden kan gebruiken, maar ook de Ikea keukenplanner, die is echt prachtig.
Als houtsoort voor de kastjes kom ik na wat zoekwerk op berken multiplex, voor de frontjes denk ik aan MDF maar dan wel kwalitatief goed MDF zoals verkocht bij AFH bijvoorbeeld.
Hopelijk hou je ons hier op de hoogte van je vorderingen, altijd leuk. Als ik aan de slag ga zal ik dat ook hier posten....
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Waarom zou je zelf de kasten maken als je toch de standaard maatvoering gebruikt..... je bent alleen aan materiaal al meer kwijt, en veel beter wordt het er niet echt van. De materialen en bevestigingen die Ikea laat fabriceren zijn helemaal uitgedacht en getest. In mijn optiek nul meerwaarde om dat zelf te doen.

De frontjes en eventueel het blad snap ik nog, maar de kastjes....
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je toch wat zelf wilt maken (bijvoorbeeld de spoelkast): berkenmultiplex met hpl toplaag. En helemaal zelf gemaakt is toch leuker.
 
M

ms19333

Guest
@GH1,
ik snap je punt helemaal, ik heb het verleden keer ook zo gedaan; kastjes van Ikea en frontjes zelf gemaakt, kan op zich prima, maar in het gebruik loop je toch tegen wat dingen aan, de randen van het spaanplaat beschadigen makkelijk. Ik heb lekkage gehad in het gootsteenkastje, met spaanplaat wordt dit gelijk een slagveld. Ik wil in mijn nieuwe keuken een grijze binnenkant, dit pleit voor zelfbouw, bovendien ben ik niet zo'n fan van spaanplaat en grijp ik elke gelegenheid aan om met hout aan de slag te gaan, is hobby. Ik wil eigenlijk alles van Ikea gaan gebruiken, dus scharnieren, poten, plinten rvs, laden Maximera, railsysteem, maar dan kasten met multiplex hout grijs geschilderd (berken multiplex dus), de frontjes worden waarschijnlijk strak gespoten dus MDF, maar eiken massief is ook nog in beeld.
Nu hou ik op en is het onderwerp weer voor Mmeier:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: H van der Liende

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
In dat laatste geval zou ik ook gaan voor scharnieren en rails van een andere leverancier. Is (veel) duurder, maar wel beter.
En de plint (en poten) zou ik ook anders kiezen. De standaard hoogte van een keuken was voor ons niet geschikt. Wij hebben flink staan meten, met testopstellingen, en hebben nu een iets hoger aanrechtblad dan standaard. Dus geen plint van Ikea.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
@GH1,
ik snap je punt helemaal, ik heb het verleden keer ook zo gedaan; kastjes van Ikea en frontjes zelf gemaakt, kan op zich prima, maar in het gebruik loop je toch tegen wat dingen aan, de randen van het spaanplaat beschadigen makkelijk. Ik heb lekkage gehad in het gootsteenkastje, met spaanplaat wordt dit gelijk een slagveld.

Begrijp me niet verkeerd.... als jij met een mooie kwaliteit multiplex aan de gang wilt moet je dat natuurlijk gewoon doen. En bij eigenbouw kan je alles zelf bepalen, wel zo leuk.

Maar in de praktijk zal het lastig zijn om een slijtvaster oppervlak te vinden dan een melamine op welke ondergrond dan ook (of het nou spaanplaat is of MDF). Het is niet een geheel toevallige keuze van nagenoeg alle keukenbouwers om gelamineerde plaatmaterialen te gebruiken. Standaard kwaliteitstest is daarbij om water er dagen op te laten staan zonder enig effect.....

Multiplex vereist ook nogal wat afwerking om een hard en sluitvast oppervlak te krijgen. Om over de randafwerking nog maar te zwijgen....

Succes met je keuze en het bouwen.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Begrijp me niet verkeerd.... als jij met een mooie kwaliteit multiplex aan de gang wilt moet je dat natuurlijk gewoon doen. En bij eigenbouw kan je alles zelf bepalen, wel zo leuk.

Maar in de praktijk zal het lastig zijn om een slijtvaster oppervlak te vinden dan een melamine op welke ondergrond dan ook (of het nou spaanplaat is of MDF). Het is niet een geheel toevallige keuze van nagenoeg alle keukenbouwers om gelamineerde plaatmaterialen te gebruiken. Standaard kwaliteitstest is daarbij om water er dagen op te laten staan zonder enig effect.....

Multiplex vereist ook nogal wat afwerking om een hard en sluitvast oppervlak te krijgen. Om over de randafwerking nog maar te zwijgen....

Succes met je keuze en het bouwen.


Niet helemaal mee akkoord: het oppervlakte kan prima tegen water, maar in een (spoelbak) kast moet je het geen half uur laten staan....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Gaat een hélé dure keuken worden.... (berkenmultiplex + hpl zit je ergens rond de 100 tot 130 euro exclusief btw per vierkante meter.....)

Niet helemaal correct: Berken Topfix 19 mm is minder dan 50 euro per vierkante meter (ex BTW), dus redelijk behapbaar:
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-topfix-327

Dit is dus multiplex die al tweezijdig voorzien is van HPL. Ik heb het zelf toegepast in mijn washok. De oppervlakte is een beetje ribbelig, het berken van goede kwaliteit.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Volgens mij heeft IKEA ook een andere kleur binnenkant.
ik zou ook standaard componenten gebruiken en de frontjes zelf maken maar het is wat de OP zelf wil natuurlijk.
je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wil
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Niet helemaal correct: Berken Topfix 19 mm is minder dan 50 euro per vierkante meter (ex BTW), dus redelijk behapbaar:
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-topfix-327

Dit is dus multiplex die al tweezijdig voorzien is van HPL. Ik heb het zelf toegepast in mijn washok. De oppervlakte is een beetje ribbelig, het berken van goede kwaliteit.


Is inderdaad wat meer betaalbaar. Heb hier 1x prijs gevraagd bij plaathandel en was duur.... Ongeveer 90 voor éénzijdig HPL, 130 voor tweezijdig....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.