Honingdipper........

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Een vraagje; zijn er nog houtsoorten niet geschikt voor het maken van honingdippers.
Dennenhout vol hars lijkt me geen goed idee, oké begrijpelijk, maar bijvoorbeeld marantie of padoek zou dat wel kunnen?

Mvg Cees
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik zou voorzichtig zijn met alle houtsoorten waarvan in het Houtvademecum staat dat ze uitlogen of irriterende inhoudsstoffen bevatten, dus padoek (http://www.houtinfo.nl/node/187) zou ik niet nemen.

Gewoon een Europese houtsoort die niet te grof van draad is, dus beuken, esdoorn, plataan, kersen, lijsterbes, zoiets.

Padoek kan je gewoon gebruiken voor een honingdipper.
Wat betreft vrijkomende irriterende inhoudstoffen, dat gebeurt alleen bij, zeg maar machinale bewerking waarbij warmte vrijkomt waarbij de verschillende inhoudstoffen onderling chemische reactie aangaan.
Zodra je dipper klaar is heb je geen enkel probleem daarmee.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Dus alles kan,maar misschien bij Europees hout houden. Waarvan eiken de voorkeur geeft om drank op te rijpen dus liever geen honingdippers van maken......?
Dank voor de reacties.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Irriterende stoffen die vrijkomen bij bewerking zijn wat anders als de eventuele logen die bij aanraking met vochtige substanties vrijkomen.

Stof is schadelijk voor de longen, de eventuele logen in hout, daarvan heb ik nog niet eerder bergrepen dat er gezondheidsrisico’s aan zitten. Bij eikenhout wordt altijd gewaarschuwd voor de werking van loog met bijvoorbeeld stalen schroeven, maar het wordt massaal toegepast voor snijplanken en houten vaten, en dat levert geen enkel probleem op.

Van padoek weet ik niet of hier ook logen uitkomen, maar het wordt in ieder geval veelvuldig voor snijplanken gebruikt.
Wil je op zeker gaan is beukenhout of fruithout altijd goed, maar mijn gevoel zegt dat je hier ook probleemloos padoek kunt gebruiken.

Alleen een expert met een goede onderbouwde basis zou dit tegen moeten spreken, anders klinkt het als een broodje aap.
Taxus is van bekend dat het giftig is(weet dan weer niet of dit de naalden of het hout is) en daar zou ik dan weer wel mee oppassen, maar dat houtsoorten giftig zijn lees ik maar zelden.
 

tuoh

Oud hout
Padoek is gevoelig voor uitlogen van inhoudstoffen als het afgewerkt word met een watergedragen systeem. Zie "het vademecum"
Padoek afgewerkt met olie kan een aantal maanden of jaren een grauwwitte sluier op het oppervlak laten zien. Is makkelijk weg te wrijven met een doek, maar smakelijk is anders.
Die grauwwitte sluier ben ik zelf al meermaals tegenkomen op padoek, ziet er wat schimmelachtig uit, maar het blijkt een was te zijn die van nature in het hout aanwezig is.
Geen idee of een van beide toxisch is, maar om daar nu een stuk vlees op te gaan snijden, of mee in de honig te roeren:p

Geef mij maar een exemplaar uit haagbeuk of beuk, dat zijn beide neutrale houtsoorten die geen smaak afgeven aan wat er op ligt.
Haagbeuk zou zelfs ietwat bacterie werend zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.