Ruw hout of geschaafd hout lijmen

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik ben met iemand in discussie over vuren hout te verlijmen.
ik weet niet beter dat je het beste een gladde plank tegen een gladde plank kunt lijmen.

Maar ik heb nooit een houtbewerkers opleiding ofzo gehad, ik moet alles mezelf aanleren.

Hij beweerd echter dat door ruw hout te verlijmen er meeer "raakvlak" is met de lijm waardoor de verbinding sterker is.
volgens hem druk je met 2 gladde planken de lijm er gewoon tussenuit waarvan je geen last heb als je ruw hout gebruikt.

Wat klopt er nu?

ruw of glad?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat ligt er .i. maar helemaal aan of die ruwe vlakken dan enigszins op elkaar aansluiten. Zo niet, ga je opvullen met lijm tussen de raakvlakken door. Bij twee gladde oppervlakken met maximaal raakvlak, heb je nergens een zwakke plek. de lijm trekt in het hout. Goed uitgevoerd zal zo'n verbinding niet op het lijmvlak breken.

Ik noem als voorbeeld een bovenblad van een akoestische gitaar. Daar worden over het algemeen twee gespiegeld bladen tegen elkaar aan gelijmd. Je beseft het niet, maar zo'n blad krijgt aardig op z'n donder in z'n leven. Als dat niet volkomen lichtdicht tegen elkaar aanzit, scheurt het.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Oftewel geschaafd hout is beter te verlijmen dan ruw hout.
Dat komt aardig overeen met mijn gedachtegang.

alleen ruw hout wat een beetje recht en vlak is zou met fatsoen nog wat te lijmen zijn maar glad verdient de voorkeur.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Geschaafd hout is inderdaad veel beter te verlijmen. Nog beter is het om er ribben aan te frezen, dan krijg je een vertanding die in elkaar valt. Kort gezegd een groter lijm oppervlakte dus een nog sterkerder lijm verbinding. Maar gebeurt eigenlijk alleen bij constructie hout.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Geschaafd hout is inderdaad veel beter te verlijmen. Nog beter is het om er ribben aan te frezen, dan krijg je een vertanding die in elkaar valt. Kort gezegd een groter lijm oppervlakte dus een nog sterkerder lijm verbinding. Maar gebeurt eigenlijk alleen bij constructie hout.

Bij wat ik wil doen heeft het weinig te houden.
latjes van 16 mm aan elkaar lijmen, tot een lengte van 150cm.
al teveel spanning zal ik er niet op krijgen en ik ga ze sowieso vlak maken.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb het idee dat hier 2 zaken door elkaar gehaald wordt.
Door hout te schaven is wordt de te lijmen deel vlakker, waardoor de contactoppervlakte tussen de te lijmen deel ook groter wordt. En bij het persen van onderdelen, m.b.v. lijmklem, is de lijm overal even dik. Met als gevolg dat de lijmhechting ook het grootst is. Wanneer te lijmen deel bol is zal op het bolle deel de lijm eruit geperst worden en daarom heen slechts opgevuld zijn met lijm. Dit geldt ook voor de holle verbinding, maar dan het omgekeerde. De zwakste lijmverbinding is dikwijls de lijm zelf!

Een gladde oppervlakte heeft minder aanhechting dan een iets ruwere oppervlakte (korrel 80 - 120). Het is dus wel zinvol om de oppervlakte iets op te ruwen. Een ruwere oppervlakte heeft meer oppervlakte tussen de vezels dan bij een glad oppervlakte. Te ruw is ook weer niet goed, want dan is de lokale vlakheid teniet gedaan.

Dus om de lijm het maximale kracht uit te kunnen halen dient de oppervlakte vlak of thans een maximale contactvlak te hebben en iets ruw te zijn.
Breng ook voldoende lijmklemmen aan zodat de lijm goed kan hechten in het hout en uitharden. Op de verpakking van houtlijm staat ook wat de lijmdrukkracht moet zijn. Ik moet bekennen dat ik de lijmklemmen meestal op gevoel vastdraai.

En ja, ook bij mij gaat het weleens mis met lijmen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hout opruwen na het schaven is absoluut niet nodig voor het verlijmen. Ik doe dit nooit, en heb nog nooit problemen gehad. Meer zelfs, je zou de passing slechter kunnen maken door te schuren. Voor afwerking (verf, vernis en dergelijke) kan ik er wel inkomen dat lichtjes opschuren de hechting ten goede komt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zoveel type lijmen dat dit soort generieke stellingen weinig zin hebben..... maar als je het bijvoorbeeld hebt over de standaard pva houtlijmen is het onzin. Als je even opzoekt hoe deze lijm werkt dan is het ook zelf eenvoudig te beredeneren.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Als je hout lijmt met witte houtlijm moet het hout zo glad mogelijk zijn. Dan krijg je de beste hechting. Witte houtlijm is namelijk niet vullend.
De lijmnaad is dan sterker als het hout. Heb het wel eens geprobeerd. Het hout breekt naast de lijmnaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.