Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Piedestal x4

Piedestal x4

Omdat ik nu diverse tafeltjes, krukjes en dergelijke gebruik om links en echts wat bloempotten op te parkeren, de knoop maar doorgehakt om hier iets aan te doen.
    Ga daarom een stel uniforme piëdestals maken zodat het geheel hopelijk wat rustiger gaat ogen.
    Het model word een soortement krukje, maar dan met een vlak blad inplaats van een hol exemplaar.

Om de gaten voor de horizontale spijlen te kunnen boren in de poten eerst mijn eerder gemaakte support, voor het boren van de wagenwielen, maar uitgebreid tot een volwaardige kruisslede.
    Er moest dus nog een kleiner beweegbaar gedeelte gemaakt worden, waar het eerder gemaakte onderdeel op past.

Qua constructie idem uitgevoerd als de grotere broer, hoefde ik het warm water niet opnieuw uit te vinden. Hier is een M20 draadeind gebruikt.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cf2.jpg

Samengebouwd ziet het er nu zo uit.
    Omdat de boormachine een lange kolom heeft moest ik mij niet druk maken over de opbouwhoogte, het kwam niet op een cm meer of minder
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cf5.jpg

Materiaal gezaagd en geschaafd, deels populier en deels grenen, allemaal restjes, de berg rommel begint al aardig te slinken zo
    De bladen zijn gelijmd met cascamite, watervast en altijd klaar voor gebruik, geen probleem met "potlife", wat met de pvac D4 wel al eens een issue is heb ik gemerkt.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cfa.jpg

De tekening van wat het moet gaan worden.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d00.jpg

Gaten onder hoek boren in de poten, op 10°.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cfe.jpg

Klaar voor de draaibank, netjes verdeeld in L en R exemplaren.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cfc.jpg

Het eerste blad gedraaid, de rest volgt één dezer dagen wel.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d03.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d01.jpg

Voor het boren van de gaten is strikt genomen geen kruistafel nodig, maar zo is het voor mij een stuk makkelijker stellen.
    Dat krijg je als je het puntje van de boor niet echt meer ziet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Dat krijg je als je het puntje van de boor niet echt meer ziet
    Oei, slijtage van de boor of van de timmerman?

Het lijkt alsof je gewoon krukjes maakt.

Je zelfgemaakte boorhulpmiddelen zien er prachtig uit!
    Groeten, Raymond

Ha! Houten krukjes zijn HOT! Deze gaan vast prachtig worden!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Ik hoor het al, de schalencursus verdwijnt naar de achtergrond, er staat een krukjes cursus op stapel ;-)

Fraai stukje huisvlijt Tuoh
    Met een hamer past alles...

Nog wat verder geraakt vandaag, 4x een blad of zitting op maat gedraaid en de randen geprofileerd
    En omdat ik die dingen nu toch in de hand heb, ineens ook al de gaten voor de poten geboord op de draaibank.
    Alvorens onder hoek de diepe gaten te boren eerst een zitting geboord aan elk gat.
    De schoudering van de gedraaide pen komt dan vlak te zitten in het ondiepe gat, geeft een mooie aansluiting tussen poot en blad zonder veel werk

Eerst omstellen, iets voorzien om het blad te klemmen op de meeneemplaat, en de boorhouder onder de juiste hoek positioneren.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d08.jpg

Even een gladde schacht in de boormachine, is makkelijker om de juiste hoek in te stellen.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d0a.jpg

Zoiets.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d12.jpg

Omdat de boormachine een traagloper is zijn de gaten in populier nu niet bepaald strak geboord. Geen ramp evenwel, eens alles gemonteerd is zie je er niks meer van
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d0e.jpg

Een scherpe beitel erover en het ziet er al heel wat beter uit.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d13.jpg

Dank zij de verdeelschijf op de draaibank is gaten aftekenen niet nodig.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d11.jpg

Heb voor deze piëdestal's of krukjes, geopteerd voor blinde gaten in het blad / zitting, met wat lijm eraan sterk zat.
    De klemblokjes welke het werkstuk op zijn plaats houden hebben wat speling tussen blad en blokje. Met een lichte tik van de hamer kan ik deze zo makkelijk centreren op de schijf.
    De middelpuntvliedende kracht is hier niet van tel omdat de machine niet hoeft te draaien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Oei, slijtage van de boor of van de timmerman?

Het lijkt alsof je gewoon krukjes maakt.

Je zelfgemaakte boorhulpmiddelen zien er prachtig uit!
    Ik vrees dat het aan de timmerman ligt

Het ontwerp is wat tweeslachtig, kan er nog alle kanten mee uit.
    Als ik Ronald mag geloven gaan krukjes meer opbrengen dan een piëdestal Er kan dus nog een naamwissel aankomen in de toekomst

Alvorens een hoop poten en regels te gaan draaien de draaibank maar wat aangepast.
    Een grotere leunspaan gemaakt die het volledige werkstuk aankan zonder dat ding tig maal te verstellen.
    Beide schachten van 30mm diameter worden met een paar bouten gekoppeld aan het houten deel.
    Dit houd in dat ik nu snel elke gewenste leunspaanlengte ineen kan knutselen
    Elk redelijk hard stuk hout is geschikt, hier heb ik een stuk terrasplank in paddoek gebruikt, maar heb ook nog een langer exemplaar in Ipé aan de muur hangen, was van een vorig project.

Een houten leunspaan werkt even goed als een fancy gietijzeren of stalen ding. Ook omdat bij al mijn draaibeitels de scherpe hoeken zijn afgerond.
    Gutsen zijn sowieso al rond

Het nieuwe onderdeel gemonteerd.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d15.jpg

En de eerste poot tussen de centers.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d16.jpg

Ik vind het prachtig. Met goed kennis en tijd kun je eigenlijk alles zelf bouwen. Mooie werkplaats en interessante houtdraaibank.
    Mvg Cees

Vandaag de laatste onderdelen gedraaid, kan volgende week beginnen samenbouwen.

Poten klaar.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d19.jpg

De regels aan de beurt.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d1a.jpg

Pöpulier, enkel gedraaid, geen schuurwerk.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d22.jpg

Klopt met de tekening
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d1e.jpg

Bedankt voor uitgebreide fotoreportage .
    Vakwerk !!!

Forum Rechten