eiken tafelblad behandelen met olie

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

we hebben sinds kort een tafel in de keuken waarvan het blad is behandeld met olie.
nu vraag ik me af of ik het tafelblad mag behandelen met gewone zonnebloem of arachide olie?
of ik toch beter een olie ga halen voor gebruik op werkbladen. bv: V33 olie 'Werkblad' kleurloos mat 0,5L


met vriendelijke groetjes Jan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb regelmatig (teak)tafels geschuurd en afgewerkt met druivenpitolie, die zien er weer prachtig uit, zonnebloemolie lijkt me niet goed. Arachide olie weet ik zo niet, volgens mij kun je ook wel walnootolie gebruiken.

Fons
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Druivenpit-, walnoot, tungolie is geen probleem. Druivenpit en walnoot zijn bij de supermarkt verkrijgbaar. Gekookte lijnzaadolie (Cookerije) kan ook, alleen deze kleurt wel erg geel. Andere oliesoorten geeft ook een kleur af, even een proefstukje maken is niet verkeerd..

De V33 olie werkblad, verkopen ze die bij de Hornbach? Als dat zo is, in principe niks mis mee, alleen daar zitten veel additieven in om werking van olie na te bootsen.

Zonnebloem zou ik niet doen, droogt langzaam en trekt niet goed in het hout.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
bedankt voor de reacties,

Druivenpit-, walnoot lijkt me de beste keuze, ik hoop alleen dat deze snel drogen en dat de olie die reeds op het blad staat deze aanvaard.

mvg

Jan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik vind het bij werken met druivenpitolie wel meevallen, flink dik opzetten en blijven uitpoetsen op de plekken waar de olie al is opgezogen. Dan met een doek all overtollige olie verwijderen. Blijft wel wat vettig daarna, maar is als tafel redelijk snel bruikbaar.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Druivenpitolie werkt voortreffelijk. je kunt er een beetje cameliaolie doordoen als UV-blokker (ca 5%). Voor wat intensiever gebruik kun je nabehandelen met een mix van druivenpitolie en bijenwas. Afhankelijk van hoe fanatiek je dat uitpoetst heb je dan een mat tot satijn oppervlak. Voordeel van wat was erover is ook dat het vettige gevoel dan de wereld uit is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb regelmatig (teak)tafels geschuurd en afgewerkt met druivenpitolie, die zien er weer prachtig uit, zonnebloemolie lijkt me niet goed. Arachide olie weet ik zo niet, volgens mij kun je ook wel walnootolie gebruiken.

Druivenpitolie (enigszins) en walnootolie (iets meer) zijn drogende oliën (semidrogend...), dat wil zeggen dat ze aan de lucht langzaam polymeriseren tot een hars. pindaolie en zonnebloemolie niet, die blijven dunvloeibaar, en zonnebloemolie gaat ook nog eens ranzig worden. Behandelend met een niet drogende (plantaardige) olie kan wel (het kan op zich weinig kwaad) maar heeft geen voordelen, en wel nadelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.