Eiken nachtkastjes....

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

laatst samen met een kameraad druk geweest met een tweetal Eiken nachtkastjes die hij graag wilde maken. Hij heeft helemaal geen ervaring met houtbewerken en het leek hem leuk om samen deze kastjes te maken.

Eerst even een schetsje gemaakt in SketchUp en toen naar de houthandel. Helaas kon mijn kameraad niet mee en moest ik op zoek naar rustiek hout.... scheuren, knoesten... als het maar niet te saai werd. Nu ben ik zelf nogal voorzichtig met deze eisen dus was ik een beetje bang om te braaf te blijven, het viel gelukkig mee.

Alles is gemaakt van massief Eiken (behalve de ladebodem, deze is gefineerd), alles wat met de machines te maken had heb ik zo'n beetje gedaan maar het overige handwerk heeft mijn kameraad (bijna) allemaal gedaan. Schuine kantjes schaven, pennen netjes rond steken, schuurwerk, verlijmen van delen etc...

Na twee dagen knutselen en uitleg geven is het resultaat naar behoren. Hij was tevreden en natuurlijk samen zoiets maken was ook helemaal top!

Enkele gegevens;
buitenwerkse maat; +/- 400 x 400 x 500 mm.
poten; 70 x 70 mm
bladdikte: 35 mm.
ladefront; 120 mm hoog
lade diepte; 350 mm

Nog een paar fotootjes:

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Als je het niet erg vind ga ik waarschijnlijk je kastjes kopieren.

Heb net een idee gekregen voor een mooie hemelbed.

Daar zouden de kastjes waarschijnlijk goed bijstaan.

Moet ook eerst even kijken als ik hier hout voor genoeg heb.

Ziet er zeer mooi uit de kastjes en ook lekker robuust.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Is natuurlijk helemaal geen probleem! Heb ook de schets nog wel digitaal! Heb je daar nog belang bij?

Hoor het wel! :D

Gr. G.A.V.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Maten heb ik niet nodig.
Pas de kasten aan op de ruimte en heb te maken bed aan.

Dat soort maten kan ik wel goed schatten,

maar zoiets als een vogelhuisje dat wordt en op een andere manier een villa!
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Diegene die belang hebben bij de tekening moeten me maar even een PB-tje sturen want ik krijg de tekening niet geplaatst.... zal wel weer aan mij liggen denk ik :oops:

Gr. G.A.V.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
:D :D , wegwaaien doen ze zeker niet! Ze wegen inderdaad wel aardig wat ja. De constructie zit in elkaar met pen-en-gatverbindingen, gemaakt met de langgatboormachine en lintzaag.

De poten worden bovenlangs rondom d.m.v. regels aan elkaar verbonden, ook onderlangs behalve aan de voorkant onderaan. Aan deze regels worden de zijwanden van binnenuit bevestigd en op de onderliggers ligt het tussenschot, van onderen vastgezet met schroeven.

Het is de vraag hoe de verlijmde paneeltjes het houden want ik ben bang dat ze nog wel iets gaan werken/trekken. Het bovenblad is niet voor niets met schuivende klemmetjes vastgezet. Dat Eiken is zo sterk dat de schroefkoppen er af kunnen knappen.....

Tja...als de klant solide verbindingen en vrij eenvoudige oplossingen wil maar wel mooi en goed dan kom ik al snel op bovenstaande uit. :) Kon het wel moeilijker gaan maken maar dan had het allemaal nog veel langer geduurd.....
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Al eerder gezegd, stevige kastjes!
Begrijp ik je goed dat de zijpanelen zijn verlijmd?
Dat gaat problemen geven denk ik...
De panelen willen krimpen als ze bij de kachel komen en dat wordt belemmerd door de rest van de constructie als het niet kan schuiven.
Bij het blad is dit keurig opgelost, maar het zal mij benieuwen hoe de achter-en zijkanten zich gaan houden.

Kor
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
De paneeltjes zijn los verlijmd en later met een 4-tal schroefjes aan het frame geschroefd. Maar ik ben ook benieuwd hoe het geheel zich zou houden :|

Kon zo snel ook niets anders bedenken eigenlijk.... jullie wel? Hoe zou je de paneeltjes schuivend kunnen bevestigen??
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De paneeltjes zou je deels in de poten kunnen laten doorlopen.
Maar als de buitenkant strak moet zijn (kan ik zo op de foto niet goed zien) dan lukt dat dus niet. Als jij ze hebt geschroefd, kunnen ze wat bewegen in de schroefgaten.
Als je de schroefgaten iets ruimer maakt (sleuven horizontaal) dan is er wat meer ruimte.
Misschien valt het allemaal wel wat mee.
We horen wel hoe het afloopt?

Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kastje GAV, zouden goed bij ons nieuwe bed staan :lol: . Lijkt mij ook leuk om samen met een vriend iets te maken en het is ook netjes afgewerkt, zelfs de blokjes onder het blad het mooie gebroken kanten!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.