Ervaring Blum Inserta scharnieren (+ bijhorende ecodrill boormal / Hettich boormal)

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heeft er iemand ervaring met de Inserta scharnieren van Blum? Of vergelijkbare scharnieren van Hettich? Ik zit met name met de vraag: kan je zo een scharnier ook makkelijk weer losmaken van het frontje (b.v. om een frontje te (her)schilderen). zonder scharnier of front te beschadigen. Lukt het vlot om deze scharnieren in te persen zonder pers? (Bij grootgebruikers die een scharnierboormachine gebruiken worden ze ingeperst door een soort hulpstuk op de scharnierboormachine te gebruiken en ze met deze machine in te persen).

Ik ben van plan sowieso een boormal aan te schaffen. Ik weet wel dat je die zelf kan maken en dat het allemaal ook met een bovenfrees of een kolomboor kan (zo deed ik het voorheen), maar dit is niet de vraag. De verkrijgbaren mallen van de producenten lijken me net iets te handig en zo verschrikkelijk onbetaalbaar zijn ze nu ook weer niet (rond de 200 euro, maar de boren die erin zitten verantwoorden al de helft van de waarde).

Ik twijfel ook tussen de boormal van Blum of deze van Hettich. Ik gebruik meestal Blum scharnieren, maar kan even vlot en voor ongeveer dezelfde prijs aan die van Hettich geraken. De mal van Hettich is uitgebreider verstelbaar. Weet er iemand of je de mal van Hettich kan verstellen om er ook het boorbeeld van een Blum scharnier mee te boren? Je kan ze in elk geval verstellen tussen de verschillende boorbeelden van Hettich, maar over een Blum scharnier geven ze bij Hettich uiteraard geen info.... Kan je er ook een gewone scharnier (voor bevestiging met gewone houtschroeven) mee boren? (Bij de mal van Blum kan je een tussenstukje plaatsen waardoor de boren voor de 2 'inserta' gaatjes enkel met hun centreerpunt het frontje raken en de positie van de schroeven even inboren, zo kan je de scharnieren plaatsen zonder ze uit te lijnen met een lat of winkelhaak).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Je hebt schanieren die een soort van rampa hebben die je inmoet persen. Daarnaast heb je een versie die je via een klepje een soort van klem vast zet of los. Ik kan nu van de 3 versies geen foto voor je maken inverband met vakanties.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb Blum en je kan de scharnier weer losmaken door de spanner weer te ontspannen. ik weet niet 1 merk beter is dan de ander .

Dat losmaken gaat dat relatief vlot (grote kracht voor nodig? komt de scharnier er vlot weer uit)? Alle demofilmpjes laten mooi zien hoe je ze monteert, maar geen enkele toont dat je ze er nog uit krijgt zonder gekl**********
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedoel je nou frontje losmakem van kast of scharnier loshalen van het frontje. Ik snap niet waarom je het scharnier los van het frontje moet halen wanneer je het schilderd. Overigens kan dit wel, maar te vaak lubber je denk ik de gaatjes uit.
IMG_20190227_003251.jpgIMG_20190227_003304.jpg
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
Ik gebruik ze ook regelmatig en heb ook geen problemen ondervonden om ze los te halen.

Tot nu toe heb ik ook de boormal gebruikt die gandel hierboven noemt, maar als het goed is komt vandaag de ecodrill boormal binnen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ svenkapelsin: Bedankt voor de nachtelijke foto's :).

Gaat wel degelijk over loshalen van scharnier van het frontje. Ga dat niet dagelijks doen, maar zie het wel 1 of 2 keer op de levensduur van een kast gebeuren.... Ik doe dat bij een grondige verfbeurt, maar ligt natuurlijk ook aan mij, mijn schildersvaardigheden etc... Heb de fronten graag voor me liggen, werkt makkelijk en voor mij sneller en strakker dan er mooi rondverven of afplakken, schuurmachine kan ook door etc. Ben in concreto bezig aan zestien fronten in een kleur die mij niet echt aanstaat, maar die vastligt (kasten staan al een jaar of 5 zonder deuren:eek:, vrouwelijk gezelschap koos ooit de kleur, maar zal ze mogelijk ook weer moe worden....).

@ gandel69 & utbartje: Dit wilde ik weten maar kon ik zo op een twee drie niet online vinden.


Merci allemaal
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
In tegenstelling tot de scharnieren hierboven, heb ik tot nu toe enkel gewerkt met de versie die zichzelf klemt/borgt in het 35mm gat. Ik heb wat zitten testen en ervaarde ook helemaal geen verschil na 3-4x een scharnier te verwijderen. Het borgmechanisme is heel makkelijk los te klikken met een platte schroevendraaier.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ondertussen is de ecodrill aangekomen en is de eerste reeks scharnieren ingeboord. Werkt prima, als je de spanen niet vergeet te verwijderen. Ben tevreden. Merci voor het advies allemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.