Padouk plakt niet

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Bedankt voor de info Henk. Jammer dat houtinfo niet alles verteld/onderbouwend is of soms moeilijk te interpreteren valt. Waardoor je eigen theorie weleens flink de plank mis slaat.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Hoe is dit nog afgelopen, Toxiq? Ik sta op het punt om een padoek tuintafel te verlijmen, 8 pen-gat en 100+ dominoverbindingen, en zou dat dus graag van de eerste keer goed doen :rolleyes:
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De dikkere stukken zijn wel gelukt, de dunne stukken braken telkens opnieuw, ook met andere lijm
Ik vermoed dat de hechting op padoek toch wat minder is of het ligt aan het gebruikte stukje hout
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Toxiq: je had de verbindingen niet ontvet, of wel?

Ik denk dat ik de wat meer cruciale pen/gat verbindingen ga borgen met peggen, op de dominoverbindingen komen in principe weinig tot geen krachten te staan.

Fijn om te horen, Beickybeer!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Een titebond 3 voldoet niet dus? Ik lees vooral dat die wel in de buurt komt van D4 PU lijm... Maar veel zekerheid schept dat toch niet. Bedankt voor de tip, André :)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik moet zeggen dat ik vrij vaak Padoek lijm en vrij zelden problemen heb met gewone houtlijm. Dit kan uiteraard aan de verschillende soorten hout liggen.
Als het simpele niet cruciale verbindingen zijn (lees: spullen voor mij zelf die niks dragen) ontvet ik het niet eens. Heb wel eens een stukje getest en de lijm was net zo sterk als bij elk ander hout. Wel moet je goed oplettten met de klemtijden. Zie zijn bij deze houtsoorten veel langer; na een half uur is de lijm nog echt niet droog. Laat het liever een nachtje liggen. Heb wel een keer een plankje padoek verlijmd wat niet goed wilde lijmen. Maar dat was na (veel) kortere klemtijden. Heb de lijmoppervlakte daarna goed ontvet (komt bijna oranje olie af) en langer in de klemmen laten zitten en nergens meer last van. Of het dus het ontvetten of het langer klemmen is geweest weet ik dus niet zeker.

Maar als je echt zekerheid wil hebben dan kan je natuurlijk pu lijm gebruiken. Dit gebruik ik echter liever niet vanwege het lastige schoonmaken ervan.

Heeft iemand ervaring met deze houtsoorten en smp lijm (woodmax)? Gebruik deze vaak om wat minder goed passende pen-gat verbindingen mee te lijmen en daar werkt het uitstekend voor, maar heb er nog nooit Padoek panelen mee gelijmd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
in mijn geval ging het om snijplanken, dan is pu lijm geen optie
Misschien was het stuk hout besmet met olie oid...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als een PVA lijm niet werkt zou ik eerder een epoxy proberen dan een (schuimende, water-geactiveerde) PU lijm... Of wellicht een 2-K PU... (hoewel duidelijk minder sterk dan een industriële epoxy)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je hout kan ook te glad zijn geschaafd voor een goede hechting bij een dichte houtsoort zoals padoek eerst even opruwen met korrel 120
De langere droogtijd is ook gerelateerd aan de dichtheid van het hout padoek neemt gewoon niet zo makkelijk vocht op
dus flink klemmen en lang laten uitharden vooral bij lagere temperatuur

een minuut of 10 open laten liggen en op beide zijde de lijm dun aanbrengen bevorderd de hechting en de droogtijd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Boertje: Dat van het opschuren is zeker de moeite om te proberen
de lijm leek goed droog toen het brak, het was ook niet gewoon loskomen, het was een ´krak´
Ik heb de stukjes nog liggen, zal het eens proberen

Joop: ik zal eens een paar stukjes met verschillende droogtijden maken, kijken wat dat als resultaat oplevert
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Off Topic....

Moest jij een dezer dagen geen badkamer in elkaar lepelen Jeroen?:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.