Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 37

Onderwerp: Padouk plakt niet

De lijm is zeker niet te koud geweest (niet onder de 10 graden) dan zou ik het met andere verlijmingen ook moeten merken
    Andere lijmsoorten gaat hem niet worden, het is voor een snijplank...
    Ik ga aceton proberen....eens zien wat dat doet

Dank voor de tips
    Met een hamer past alles...

Een kennis heeft vorige week nog een padouk tafelblad gelijmd met Titebond 3..... geen enkel probleem, en ook niet hoeven ontvetten. Wel wat langer in de klemmen laten zitten, maar dat heb jij ook gedaan.

Ik zou toch eens een proefstukje lijmen met een andere PVA om te kijken of er verschil is, kan je in ieder geval uitsluiten dat je gebruikte lijm het probleem is.

zeker de moeite waard
    ga ik doen

Was zelf benieuwd naar de reden en heb de houtinfo geraadpleegd.
    Volgens houtinfo is padoek goed te lijmen. Echter bij oppervlakteafwerking zie ik staan dat watergedragen verf moeilijk gaat i.v.m. uitlogen van inhoudstoffen. Verven is weliswaar iets anders dan lijmen, maar vermoedelijk is titebond ook gaan reageren met padoek immers in PVA,zit ook water in.
    Het kan zijn dat een ander merk houtlijm juist geen last van heeft, inhoudstoffen welke niet reageert op padoek. Ik meen hier vaker gelezen te hebben over klachten hechting titebond op bepaald houtsoorten, kan niet snel achterhalen.

link: http://www.houtinfo.nl/node/187

Geen optie voor een snijplank maar ik heb 2 hekken voor een landhuis gemaakt van padoek en verlijmt met bison constructie lijm en de hekken hangen na 8 jaar nog steeds zoals het hoort. Dus te verlijmen is het zeker.

Hier ook een bijzettafel blaadje voor buiten met titebond 3 gelijmd.
    geen probleem.
    tafrltje heeft vorig jaar in weer en wind gestaan.
    misschien niet goed gevlakt zodat de lijmlaag te dik is geworden?

Het probleem word meer dan waarschijnlijk veroorzaakt door het padoek kopshout . Kopshout heeft een sterk zuigend oppervlak, je lijm verdwijnt er als sneeuw voor de zon.

Kopshout 2x instrijken met lijm gaat al een stuk beter werken denk ik, maar het blijft een tricky iets. Bij teveel lijm en een te dun plakje padoek is er namelijk ook gevaar op lijmdoorslag.

Er word geen kopshout gelijmd, het is een kopshouten snijplank, de plankjes worden dus gewoon naast elkaar verlijmd
    Ik heb opnieuw lijmen nog niet gedaan, was te mooi weer vandaag, dus even met de buitenkant van de opbouw bezig geweest, die moet ook nog af

Even je eerste post eens herlezen dan, je spreekt daar zelf van "strookjes kopshout".

Ps: als de "plakjes tegen elkaar gelijmd worden moet er voor de stevigheid tijdelijk een "backing" op en onder gelijmd worden.
    die "backing" kan van alles zijn, bruin papier (meest gebruikt, of dik snijfineer, (min. 1,5mm dik) Na het lijmen en vormgeven word de onderzijde weggeschuurd, de bovenlaag word weggeschuurd na het plaatsen en lijmen.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 27-02-19 om 20:56.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop van M Bekijk Berichten
    Was zelf benieuwd naar de reden en heb de houtinfo geraadpleegd.
    Volgens houtinfo is padoek goed te lijmen. Echter bij oppervlakteafwerking zie ik staan dat watergedragen verf moeilijk gaat i.v.m. uitlogen van inhoudstoffen. Verven is weliswaar iets anders dan lijmen, maar vermoedelijk is titebond ook gaan reageren met padoek immers in PVA,zit ook water in.
    Het probleem met watergedragen verf is niet zozeer hechting als wel uitlogen: het gaat daarbij met name om de rode kleurstof - die verkleurt de watergedragen verf, voordat die opgedroogd en uitgepolymeriseerd is (latex-emulsie). Mijn ervaring met padoek is dat het niet slechter lijmt dan de meeste andere hardhoutsoorten. Soorten die wel problemen opleveren zijn de echte oliehoudende soorten, teak, grenadille, palissander, cocobolo, pokhout.

Maar misschien zou je beenderlijm kunnen proberen - die heeft daar volgens mij geen last van...

Forum Rechten