Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 37

Onderwerp: Padouk plakt niet

Bedankt voor de info Henk. Jammer dat houtinfo niet alles verteld/onderbouwend is of soms moeilijk te interpreteren valt. Waardoor je eigen theorie weleens flink de plank mis slaat.

Hoe is dit nog afgelopen, Toxiq? Ik sta op het punt om een padoek tuintafel te verlijmen, 8 pen-gat en 100+ dominoverbindingen, en zou dat dus graag van de eerste keer goed doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petrolhead Bekijk Berichten
    Hoe is dit nog afgelopen, Toxiq? Ik sta op het punt om een padoek tuintafel te verlijmen, 8 pen-gat en 100+ dominoverbindingen, en zou dat dus graag van de eerste keer goed doen
    Hey petrolhead, check even mijn topic over m'n zelfgemaakte tuintafel (https://www.woodworking.nl/showthrea...ank-uit-padoek ) , padoek lijmen zou echt wel moeten gaan, bij mij is het alleszins perfect gelukt, gewone witte D4 houtlijm gebruikt....

De dikkere stukken zijn wel gelukt, de dunne stukken braken telkens opnieuw, ook met andere lijm
    Ik vermoed dat de hechting op padoek toch wat minder is of het ligt aan het gebruikte stukje hout
    Met een hamer past alles...

Toxiq: je had de verbindingen niet ontvet, of wel?

Ik denk dat ik de wat meer cruciale pen/gat verbindingen ga borgen met peggen, op de dominoverbindingen komen in principe weinig tot geen krachten te staan.

Fijn om te horen, Beickybeer!

Bijna alle betere tuinmeubelen werken met peggen, voor dat extra beetje degelijkheid. Goede keuze dus :-).

Padoek MOET gelijmd worden met een D4 pu lijm, net zoals de meeste tropische houtsoorten trouwens.
    Geeft altijd de beste resultaten.

Een titebond 3 voldoet niet dus? Ik lees vooral dat die wel in de buurt komt van D4 PU lijm... Maar veel zekerheid schept dat toch niet. Bedankt voor de tip, André

Ik moet zeggen dat ik vrij vaak Padoek lijm en vrij zelden problemen heb met gewone houtlijm. Dit kan uiteraard aan de verschillende soorten hout liggen.
    Als het simpele niet cruciale verbindingen zijn (lees: spullen voor mij zelf die niks dragen) ontvet ik het niet eens. Heb wel eens een stukje getest en de lijm was net zo sterk als bij elk ander hout. Wel moet je goed oplettten met de klemtijden. Zie zijn bij deze houtsoorten veel langer; na een half uur is de lijm nog echt niet droog. Laat het liever een nachtje liggen. Heb wel een keer een plankje padoek verlijmd wat niet goed wilde lijmen. Maar dat was na (veel) kortere klemtijden. Heb de lijmoppervlakte daarna goed ontvet (komt bijna oranje olie af) en langer in de klemmen laten zitten en nergens meer last van. Of het dus het ontvetten of het langer klemmen is geweest weet ik dus niet zeker.

Maar als je echt zekerheid wil hebben dan kan je natuurlijk pu lijm gebruiken. Dit gebruik ik echter liever niet vanwege het lastige schoonmaken ervan.

Heeft iemand ervaring met deze houtsoorten en smp lijm (woodmax)? Gebruik deze vaak om wat minder goed passende pen-gat verbindingen mee te lijmen en daar werkt het uitstekend voor, maar heb er nog nooit Padoek panelen mee gelijmd.

in mijn geval ging het om snijplanken, dan is pu lijm geen optie
    Misschien was het stuk hout besmet met olie oid...
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten