Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Padouk plakt niet

Padouk plakt niet

voor een inlegsel wil ik stroken kops padouk gebruiken
    Ik heb een plankje verzaagd/geschaafd naar vier stuks van 400x100x5 mm
    Dit heb ik tussen een paar balkjes geklemd zodat ze goed vlak naast elkaar bleven liggen en vervolgens gelijmd en vervolgens naar een paar lijmklemmen overdwars, toen beetje bij beetje alles aangedraaid

Dat zag er mooi uit, maar toen ik na 24 uur de boel uit de klemmen haalde brak het eerste deel al snel af, met een een klein beetje kracht brak de rest ook af

Vreemd, dit heb ik nooit eerder meegemaakt

Ik heb de plankjes opnieuw geschaafd (kanten) en weer verlijmd
    Ditmaal de klemmen (vooral die overdwars) minder strak aangedraaid

Dat leek goed te gaan
    Het geheel heb ik door de vandikteschuurmachine gegooid en bleef heel

Vanavond wilde ik stroken zagen en toe viel de boel weer uit elkaar

Wat doe ik fout ???

Lijm: titebond III
    Niet bevroren geweest, ca. half jaar oud, heb er nog veel meer mee verlijmd en heb er geen problemen mee
    Ik verwacht dat de boosdoener het hout is ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Het enige wat ik kan bedenken is dat padouk zo dicht is, dat de lijm slecht indringt.. Dat icm een beetje stof en wellicht wat vet van de vlakbank maakt dat de boel niet goed hecht. Goed schoonmaken/ontvetten lijkt mij de beste stap
    Mvg,

Richie

Ik gebruik geen vet op de vlakbank
    Ik ga nog 1 poging wagen daarna word het een plan B :-)
    Met een hamer past alles...

Ik heb een keer gelezen dat lijm niet altijd goed wilt hechten, owv de aanwezige oliën in het padouk zelf. Ik kan me echter geen oplossing herinneren....

Padouk best altijd eerst ontvetten met bijv. aceton of zo'n ontvetterspuitbus voor fietsonderdelen werkte ook bij mijn projectje. Ik heb van restjes vloerplanken Padouk dobbelsteenbakjes gemaakt, met allemaal kopse verlijmingen op 30 graden nu na 3 jaar nog geen schade.Gewone D2 houtlijm gebruikt. Misschien helpt deze tip.

ik ontvet met aceton, en lijm alles met epoxy.. je zou dat eens kunnen proberen.. ik vind het werelds..

suc 6

Ha, ik heb ooit een soortgelijke verrassing gehad toen ik afrormosia dacht te lijmen met gewone witte houtlijm. Plakt voor geen meter. Bij die houtsoort bleek de oplossing te zijn om polyurethaanlijm te gebruiken. Misschien werkt dat voor padouk ook? Sowieso is ontvetten een goed idee (aceton of thinner). Ondertussen vraag ik me af, of het probleem niet mede veroorzaakt wordt doordat je kopshout wilt lijmen (maar dat is dus een vraag, en geen antwoord).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Ik heb ook al problemen gehad met het verlijmen van padouk. Lang genoeg klemmen en zeker geen express lijm gebruiken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Voor een snijplank heb ik padoek op beuken gelijmd met Titebond 3 , de lijm is ook al meer dan een jaar oud .
    Heb nog niet gemerkt dat het niet goed vast zit , maar ik hoop van wel .
    De paddock heb ik niet schoongemaakt of zo .

Succes Willem

Ik denk toch dat de lijm te koud is geworden? kan dat? Heb het idee dat titebond daar redelijk gevoelig voor is.

Forum Rechten