Vochtwerend vs gewoon MDF?

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo,

Tot nu toe alleen nog met "gewoon" MDF gewerkt maar vroeg mij af heeft het vochtwerende MDF nog voordelen ten opzichte van het gewone dorstige MDF?

Is het mooier met een lak af te werken bv?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Robert Jan,

Ik heb er net een wastafelmeubel mee gemaakt. In mijn ervaring is het iets minder dorstig (maar dit waren ook wel mooi hard geperste platen; daar zit voor het gewone MDF ook nogal wat verschil tussen) en ik vind de kopse kanten wat netter af te werken. Verder verwerkt het gewoon als MDF.

Groeten,
hans
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@HoutHans, dank je wel. MDF zit erg veel verschil in ja daar was ik al achter.

Haha ja het is duurder maar als de afwerking mooier/makkelijker gaat wat is dan duurder.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
het verschil is dat het watervast is.:D

als je mooi te frezen of af te werken mds zoekt moet je op zoek naar platen waarvan de binnenkant ook dicht en van fijn materiaal is.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Hoe fijn de MDF te frezen is hangt van de persing en kwaliteit van de plaat af, niet zozeer van de watervastheid. Betere kwaliteit / hogere persing / dichtheid, is iets minder ruw op de kopse / gefreesde kant en is misschien iets minder 'dorstig'.... Maar ook de dure / goede platen zijn nog altijd behoorlijk zuigend en vereisen dat je hier rekening mee houdt bij het afwerken (meerdere grondlagen / plamuur, cfr. andere recente topic).

Verdere verschil: prijs, groen stof in plaats van bruin in de werkplaats:p
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Mijn ervaring is dat de groene platen standaard een dichtere persing hebben dan de bruine. De kopse kanten schuren daardoor snel mooi glad. Of dit alleen bij mijn houthandel zo is of een wetmatigheid kan ik je helaas niet vertellen. In bruin zou je deze kwaliteit ook moeten kunnen vinden denk ik zo.

Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.