Houtschijf (wormbestrijding - bewerken)

Bert1

Nieuw lid
6 feb 2011
5
0
Hallo allen,

Ik heb onlangs twee grote houten schijven gezaagd die ik wou ophangen binnen. Maar doordat ik deze (helaas)te lang heb laten liggen is er een soort worm of larve feest beginnen vieren. Het gevolg is dus dat ik nu niet goed weet hoe ik deze het best kan bestrijden en behandelen.

Ik heb enkele foto's geupload zodat je de schade kan zien.

Indien jullie nog andere tips hebben omtrent nabehandeling of het verbeteren van het uitzicht van deze schijven, altijd welkom! Momenteel ben ik van plan deze op te hangen, misschien zijn er nog leuke andere ideeën? Het is de eerste keer dat ik met hout ga werken.

Groeten,

Bert





Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtworm kun je bestrijden door de schijf langere tijd in de diepvries te leggen of bij herhaling gedurende korte tijd in de magnetron. Pas op voor brand en explosiegevaar!!!! Er treedt dan wel vervorming op door krimp.
Zo te zien zijn de stukken zo groot dat je ze in moet smeren met een anti-houtworm-vloeistof en enkele weken bewaren in een plastic zak.
De werkzame stof is permetrine. Oppassen want deze stof tast het zenuwstelsel aan, tenzij je natuurlijk geen zenuwen hebt ;) .
vr.gr. Jan Pranger
 

Bert1

Nieuw lid
6 feb 2011
5
0
Bedankt!

Kan ik dit product krijgen in een lokale tuinshop of zal ik dit bij een speciale firma moeten bestellen?

Voor de rest.. Nog iemand tips voor wat ik hierna met de schijf kan doen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bert1 zei:
Bedankt!

Kan ik dit product krijgen in een lokale tuinshop of zal ik dit bij een speciale firma moeten bestellen?

Houtwormbestrijder kun je bij het tuincentrum halen, of beter nog bij een Boerenbond/Welkoop. Permethrin is, net als de meeste pyrethroiden, niet heel gevaarlijk voor de mens/zoogdieren. Zeker als je het slechts incidenteel gebruikt (als je voor je beroep elke dag hout impregneert dien je wel degelijk extra beschermende maatregelen te nemen). Het zijn inderdaad neurotoxinen, maar ze werken voornamelijk perifeer.

Aardige bijkomstigheid van pyrethroiden is dat het varianten zijn op een natuurlijk insecticide: pyrethrum/pyrethrine, dat voorkomt in een chrysantemumsoort (viz. Afrikaantjes). Omdat er co-evolutie heeft plaatsgevonden tussen planten en insecten hebben insecten het middel dus ook 'leren kennen en herkennen', met als gevolg dat het ook als een afweermiddel werkt.

Klamboes worden bijvoorbeeld vaak geimpregneerd met deltamethrin: werkt zowel insektendodend als -verjagend.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Bert1

Ik had jaren geleden eens een oud stoeltje op de rommelmarkt gekocht om op te knappen. Na het slopen van de bekleding kwam ik ook nogal wat houtworm tegen. Als je op het hout klopt en er komt zagsel uit dan heb je levende beestjes :p Ik woonde in Rotterdam en ben toen naar de gemeente reiniging gegaan. Zij deden wekelijks meubels vergassen. De stoel ging een paar dagen in een soort gaskamer( sorry maar ik ken geen andere naam)> ik heb hem daarna een dagje in de schuur laten uitwasemen maar heb nooit geen beestje meer gezien. Het koste geloof ik 10 gulden ;) Ik weet niet of het nog gedaan word maar even googelen en je weet het.

Lijkt me veel minder werk ,veel schoner en succes gegarandeerd.

Hartelijke groet Hugo
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Gisteren heb ik 16 kaasplanken gekocht bij http://www.vanderleedenhout.nl (die hadden een loods vol met die dingen) en ze zitten dus vol met houtworm, volgens mij heb ik een wormpje gezien.

Zal ik nou die houthandel bellen of zou dit zinloos zijn? :?

Henk Verhaar bedoel je dat spul van HG?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als ik wat kleiner spul heb met houtworm gooi ik er altijd een klots terpentine overheen (eventueel 1 á 2 x herhalen om het goed in te laten trekken), daarna is er geen houtworm meer te bekennen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Goed, vanmiddag gebeld met de opmerking dat alles vol houtworm zat en dat ik het terug kwam brengen. Morrend werd er gezegd dat dit kon.
Ik was niet lekker dus we zijn er heen gereden en m'n vrouw is er naar binnen gegaan terwijl ik in één van de achterstoelen zat.

Hebben ze geprobeerd druk op d'r uit te oefenen door een beetje stoer te doen door dicht op d'r te gaan staan en naar beneden te kijken en te zeggen dat ze van alles met mijn hadden afgesproken (wat dus niet zo was, maar dat wist ze want ze zat naast me toen ik belde)
Hij begon te roepen dat de houtworm dood was, de larven kropen door de gangen na het zagen,
dat ze niks kon bewijzen met alleen een paar gaatjes, dat ie die ene plank waar dus 3 cm af was niet ging vergoeden enz enz.

Ze heeft het geld (110,- waar hebben we het over :roll: ) in d'r zak gestoken en is zonder wat te zeggen weg gelopen.

Bij Van der Leeden hout in Leerdam zien ze mij dus nooit meer, al was het maar omdat dus hun complete voorraad houtworm heeft nu :evil:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja HG heeft ook een houtwormmiddel.

Terpentine of ander niet te vluchtig oplosmiddel werkt waarschijnlijk wel om larven te doden, maar heeft geen langdurige werking. Een pyrethrine middel zal ook later uitkomende larven nog doden, en gedurende zekere tijd nieuwe 'aanvallen' voorkomen.
 

Bert1

Nieuw lid
6 feb 2011
5
0
Kan 'RC Reyngicide' ook?

'Vormt een beschermende laag tegen nieuwe aantastingen en elimineert insectenlarven' staat erop, preventief en curatief gebruik.

Indien dat ook oké is, doe ik het met dat, te verkrijgen in winkel dichtbij!
 

A.N

Actieve deelnemer
De schijf een uur in de sauna laten liggen bij 60º C is voldoende om alle aanwezige insecten in het hout te doden.

In de omschrijving van Reyngicide staat dat je eerst alle aangetaste delen moet verwijderen en de behandeling is ter voorkoming van houtworm.

Kijk eens of je houtwormdood van Qchem kunt krijgen,wordt door verschillende bedrijven verkocht en is uiterst effectief.
 

Bert1

Nieuw lid
6 feb 2011
5
0
Doodt het ook de wormen die nog niet zijn uitgekomen in de sauna? (Ik heb wel geen sauna thuis en kan moeilijk samen met een schijf naar een kuuroord gaan ;))

Bij het verwijderen van de aangetaste delen hebben ze het vooral over zwammen volgens mij, als ik de technische documentatie lees.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Belgisch product? Het bevat 4.5 % propiconazool en 0.5% cypermethrin. Het zal dus onverdund gebruikt moeten worden en is vnl een antischimmelmiddel (propiconazool). De concentratie cypermethrin is voldoende voor een preventieve werking maar laag voor het bestrijden van een echte infestatie.

Overigens betwijfel ik of een 60 graden behandeling in de sauna ook eieren doodt...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou er zijn anders genoeg organismen die, al dan niet in bepaalde staat, verhitting tot 60 graden, en soms nog wel veel hoger, overleven. Zo zijn er bacteriën en andere eencelligen die in heetwaterbronnen leven in vulkanische gebieden (de eerste bron voor enzymen voor de PCR reactie - google dat maar eens ;-) ), en eencelligen die in de directe omgeving van 'black smokers' op de oceaanbodem leven overleven bij temperaturen ver boven de 100 graden...

Ik weet uit 'ervaring' dat er meerdere insektensoorten zijn waarvan de eitjes een temp van 60 graden zonder meer doorstaan - en het zou me niks verbazen als dat voor houtworm ook geldt.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Deze site gevonden er staat nog veel meer informatie op onder andere dat petrolium
niet de eitjes dood. Zou Terpentine dat wel doen? Heb dat zelf ook gebruikt en vraag me
af of ik nu gewoon mazzel heb gehad.

Houtwormen hebben een duidelijke voorkeur voor hout wat onbewerkt is. Ze houden dus niet van was, verf, beits of lak. U kunt al het hout dus het beste preventief behandelen. Houtworm kan geen temperatuur verdragen lager dan 20 graden onder nul (gedurende twee weken) en bij 55 graden verhitting gaan ze ook dood. Daarom wordt wel aangeraden om kleine aangetaste voorwerpen (zeer langzaam) te verhitten in een oven tot 55 graden Celsius. De verhitting moet langzaam gaan omdat het hout anders kapot barst. Aantastingen van grotere oppervlakten met houtworm kunnen het beste bestreden worden door professionele ongedierte bestrijdingsdienst.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/ins...utworm-herkennen-bestrijden-en-voorkomen.html

Groetjes Eddie
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik gebruik al jaren Xyladecor Combi van AkzoNobel. Preventief en curatief. Enkele maanden terug had ik in de garage een grenen balk met zagemeel (memel - houtworm ?) onder. Gelukkig kon ik er - na weghalen van een vloerplank - langs boven aan. Ik heb om de 15 cm gaten geboord en die gevuld met het produkt. Gedaan met de wormpjes.
gr,
Danny
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
geweldig topic hier.
Wat een groot aantal oplossingen !
houtworm had ik nog niet ontmoet - tenminste niet levend
maar toen ik vorige week een stuk berk doorzaagde en met de schaaf een vlakke kant eraan wilde schaven, sneed ik er eentje dwars doormidden.
Vergrootglas gehaald (oogjes worden wat ouder ;-)) en het diertje van binnen goed kunnen bekijken.
en evrvolgens mijn hout in de diepvries gegooid (in een zak uiteraard) -
en kon ik hier lezen dat ze dan pas na een week of twee echt allemaal dood zijn.

en lees ik hier dat ik het kippenmijtbestrijdingsmiddel dus ook kan gebruiken op hout met wurrum! Omdat er ook pyrethrine in zit. De kippen kunnen er tegen, dus zal het voor mensen ook wel niet echt schadelijk zijn als je de handschoentjes aanhoudt bij het spuiten en de mondkap voor.
Overigens ook interessant om te lezen dat afrikaantjes dezelfde werking hebben.
(Ik verf mijn wol met afrikaantjes knalgeel!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.