Wie heeft er ervaring met...

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je een goede invalzaag met een geleiderail heb zou ik die gebruiken om alles op maat te zagen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over het op maat zagen bij de diverse bekende bouwmarkten al zal het bij de een beter zijn dan bij de ander.
Ik laat het meestal in hapklare brokken zagen om mee te nemen en zaag die zelf op maat.

Mvg, :).[/QUOTE
Bij de 'bekende bouwmarkten' gebruiken ze meestal een verticale platenzaag. Als je pech hebt staat er ook nog iemand aan die het niet zo nauw neemt met de maten.
Het resultaat is dan ook naargelang.
Bij een goede houthandel hebben ze een grote paneelzaag, of een CNC . Daar gaat aan een kant een grote plaat in, en aan de andere kant komt er een bouwpakket uit. Compleet afgeplakt , geboord en voorzien van etiketten met maten.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ mathieu,

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd of geschreven "een goede houthandel" maar dan moet die natuurlijk wel een beetje in de buurt zitten.
Om nu voor elk stukkie hout of plaatwerk ongeveer 90 km heen en terug te rijden is mij teveel van het goede.

Mvg, :).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Wat betreft nauwkeurig zagen: ik zag onlangs een mail voorbijkomen met promotie van de zaagservice van Bouwmaat. Zij schijnen met een leverancier samen te werken die exact gezaagde delen levert. Mbv een online tool te bestellen.

O — en de voor NL redelijke nieuwe keten Bauhaus stelt ook op de mm precies gezaagd te leveren.

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie tot de voordeur.

AANVULLING & CORRECTIE: Ik heb nog even op de site van Bouwmaat gekeken en het werkt dus anders dan beschreven: je gaat met een lijst naar de vestiging, een medewerker voert dat in & dat resulteert in een strak zaagplan (zo min mogelijk verlies) en een offerte. Na bestellen wordt het dan afgehandeld. Dus niet zelf aan de slag met een online-tool (komt vast nog wel een keer).
Zie: https://www.bouwmaat.nl/plaat-op-ma...=email&utm_source=nieuwsbrief&s2m_channel=102
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Wat betreft nauwkeurig zagen: ik zag onlangs een mail voorbijkomen met promotie van de zaagservice van Bouwmaat. Zij schijnen met een leverancier samen te werken die exact gezaagde delen levert. Mbv een online tool te bestellen.

O — en de voor NL redelijke nieuwe keten Bauhaus stelt ook op de mm precies gezaagd te leveren.

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie to de voordeur.

Die service van Bouwmaat klinkt wel interessant, stond er ook een prijsindicatie bij? Op hun site kon ik niet vinden wat het nou ongeveer moet kosten (hangt natuurlijk af van de situatie, maar enige indicatie zou handig zijn).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Wat betreft nauwkeurig zagen: ik zag onlangs een mail voorbijkomen met promotie van de zaagservice van Bouwmaat. Zij schijnen met een leverancier samen te werken die exact gezaagde delen levert. Mbv een online tool te bestellen.

O — en de voor NL redelijke nieuwe keten Bauhaus stelt ook op de mm precies gezaagd te leveren.

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie to de voordeur.

Dat heb ik oo gegarandeerd toen ik nog werkte bij de hornbach. Het hangt net af wie er staat enof diegene hem regelmatig controleert.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik heb mijn tekeningen geheel klaar incl al de afmetingen van het houtwerk.

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb mijn tekeningen geheel klaar incl al de afmetingen van het houtwerk.

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.

Je kan ook hulp vragen van iemand met een zaagtafel. Er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen om het hout voor je project op maat te brengen.
Wel de regio waar je woont even vermelden.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb mijn tekeningen geheel klaar incl al de afmetingen van het houtwerk.

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.
Ga eerst proberen op balken die je niet gebruikt om haaks te leren schaven. Kan behoorlijk tegenvallen. Daarom hebben ze ook vandiktebanken uit gevonden :) Maar wie niet waagt blijft maagd zeg ik altijd maar.
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Toch vind ik het jammer dat de originele vraag van Hermanusb niet is beantwoord.
Ik zit namelijk naar dezelfde zaagtafels te kijken.
Iemand ervaring met een van deze twee modellen?


En om vragen voor te zijn, ik heb geen specifiek doel voor deze zaagtafels. Ik ga verhuizen naar nieuwe woning.
Daar wil ik graag meer zelf gaan doen. Plannen lopen uiteen van vloerplanken zagen via hele garage als klusruimte inrichten met eigen meubels tot tuinhuis met buitenkeuken en fietsenhok. En ja, als ik een wat betere op Marktplaats kan vinden is dat natuurlijk ook mooi. Maar zowel de ruimte in mijn garage als in mijn budget zijn beperkt. :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb geen ervaringen met deze zaagtafels maar zo maar op gevoel zou ik voor de Ryobi gaan.
Waarom....., omdat er meerdere gebruikers hier op het forum tevreden zijn over dit merk afkortzaag.

Ryobi RTS 1800EF-G unboxing and first start
https://www.youtube.com/watch?v=wYvY6Sxhmc4

Ryobi RTS 1800EF-G Customisation after one year of using
https://www.youtube.com/watch?v=CgjbqH0SrDA

Ik vond deze op het internet, nieuw uitpakken en na een jaar gebruik,

Mvg, :).
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dat is een hele fijne zaag maar ook een factor 10 duurder dan de duurste zaag uit het rijtje van Herman zelf.
Ik ben nog steeds tevreden met de Dewalt 745 en nog niet tegen zijn beperking aangelopen. (Iets van 400-500E)

Qua kast lijkt het me misschien wel wat aan de “zware” kant om balken van 70 (of 58) te gebruiken voor “spulletjes”.
Zou redelijkerwijs met plaatmateriaal prima moeten kunnen. Eventueel opdikken als je dat mooier vind.

Ik gok dat je vuren balken van 70x70 of 70x50 hebt/op het oog hebt. 50x50 is ook gewoon te verkrijgen eventueel.

Benieuwd naar je ontwerp!

HTBDTL
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb mijn tekeningen geheel klaar incl al de afmetingen van het houtwerk.

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.

Ik nen zeer benieuwd hoe dit is bevallen, mijn eerste reactie zou ook zijn om een vlak-/vandiktbankje te gebruiken....
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Ik ben nog steeds tevreden met de Dewalt 745 en nog niet tegen zijn beperking aangelopen. (Iets van 400-500E)
Ik lees steeds dat de 745 enorm veel lawaai maakt. Hoe ervaar jij dat?
Mijn garage zit tegen de woning aan. Ik maak me zorgen dat het in huis niet echt gewaardeerd gaat worden als ik lekker aan het zagen ben.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als het je eigen woning is moet je gewoon zaken maken die de baas blij maken. Dan word het lawaai snel vergeven :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.