Wie heeft er ervaring met...

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De 1e is geen hbm maar word door hbm verkocht
Ik meen van die zaag een keer een bericht langs te hebben zien komen van iemand die blij was dat hij er weer van af was, ik weet het echter niet zeker, dus heel veel heb je daar niet aan

De 2e ken ik niet, maar volgens mij is bij zo een beetje alle tafels het doorslag gevende punt de kwaliteit van de geleiders, als die niet goed zijn valt er niet knap mee te zagen
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Hermanusb,

Wat wil je uiteindelijk met de tafel cirkelzaag kunnen doen? Dit kan de ene zaag ten opzichte van de andere namelijk geschikter maken.

Met vriendelijke groet,
woody
 
Laatst bewerkt:

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Hallo Hermanusb,

Wat wil je uiteindelijk met de tafel cirkelzaag kunnen doen? Dit kan de ene zaag ten opzichte van de andere namelijk geschikter maken.

Met vriendelijke groet,
woody

Ik wil een kast gaan maken van 150cm lang en ca 80cm hoog met veel lades om mijn rommel, lees gereedschap schroeven enz in tekunnen opbergen.

ik kan balken afkorten maar een balk van 70 mm breed niet afkorten tot 58mm breed,
dus ik wil houten balken iets smaller maken dan ze zijn.
ook omdat niet altijd alles even recht is.

afkorten doe ik met de afkortzaag.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Toch zie je een vraag zoals deze hier regelmatig voorbij komen. En dan komt inderdaad altijd het advies om op zoek te gaan naar een tweedehandse van een 'goed merk'. Zo heb ik een jaar geleden een Inca Compact gekocht, voor niet teveel geld, waarvan ik inmiddels de motor heb overbelast bij het zagen van een niet-eens-zo-heel-dik-stuk hout. Moet ik snel eens te lijf gaan met de multimeter om na te gaan wat er nu precies stuk is.

Maar kunnen de kenners op een rijtje zetten wat er nu precies minder goed is aan bijvoorbeeld de machines die Hermanusb noemt?
De nauwkeurigheid is vaak minder groot, meen ik opgepikt te hebben.
Wat betekent dat concreet? Dat het lastig is om op de millimeter nauwkeurig te zagen? Of op de halve millimeter?

En wat betreft die 'goede geleider', ik begrijp dat dit een belangrijke factor is. Is het dan niet mogelijk om een goedkopere zaagmachine te verbeteren door er een geleider van Incra op te zetten? Of leidt dat nog niet tot een nauwkeurigere zaagtafel?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Toch zie je een vraag zoals deze hier regelmatig voorbij komen. En dan komt inderdaad altijd het advies om op zoek te gaan naar een tweedehandse van een 'goed merk'. Zo heb ik een jaar geleden een Inca Compact gekocht, voor niet teveel geld, waarvan ik inmiddels de motor heb overbelast bij het zagen van een niet-eens-zo-heel-dik-stuk hout. Moet ik snel eens te lijf gaan met de multimeter om na te gaan wat er nu precies stuk is.

Maar kunnen de kenners op een rijtje zetten wat er nu precies minder goed is aan bijvoorbeeld de machines die Hermanusb noemt?
De nauwkeurigheid is vaak minder groot, meen ik opgepikt te hebben.
Wat betekent dat concreet? Dat het lastig is om op de millimeter nauwkeurig te zagen? Of op de halve millimeter?

En wat betreft die 'goede geleider', ik begrijp dat dit een belangrijke factor is. Is het dan niet mogelijk om een goedkopere zaagmachine te verbeteren door er een geleider van Incra op te zetten? Of leidt dat nog niet tot een nauwkeurigere zaagtafel?

Om heel even op "goede geleider" te reageren; ik heb een tijdje een Elektra Beckum zaagtafel gehad waarvan de parallelgeleider steeds net niet mooi parallel aan het zaagblad te krijgen was, hierdoor klemde het hout vaak tegen de zaag, of week het juist de andere kant teveel. Ook de roltafel bleef ik maar afstellen. Een roltafel is heerlijk, maar het telkens opnieuw moeten instellen raakte ik snel zat. Voor mij is een geleider die goed op zijn plek blijft dus al snel een goede geleider. Nu heb ik een Dewalt DW745 waarvan dat in ieder geval goed is. Het enige nadeel daarvan vind ik dat de geleider niet naar voren of achteren te schuiven is. Bij shulpen heb ik geleerd dat je de geleider tot vlak na het 'doorzaagpunt' instelt, zodat het hout daar eventueel uit kan zetten als er spanning in het hout zat.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een kast wordt vaak gemaakt met plaatmateriaal. Deze kleine machines zijn voor de meeste platen helemaal niet zo handig. Een invalzaag met bijbehorende liniaal is dan een betere keuze.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik wil een kast gaan maken van 150cm lang en ca 80cm hoog met veel lades om mijn rommel, lees gereedschap schroeven enz in tekunnen opbergen.

ik kan balken afkorten maar een balk van 70 mm breed niet afkorten tot 58mm breed,
dus ik wil houten balken iets smaller maken dan ze zijn.
ook omdat niet altijd alles even recht is.

afkorten doe ik met de afkortzaag.

Als je een kast zelf uit plaatmateriaal wil maken kan je best alles gewoon laten zagen bij een houthandel. Voor wat het kost kan je het niet zelf doen en plaatmateriaal op een zaagtafel vraagt een behoorlijke machine (paneelzaag).
En om helemaal eerlijk te zijn, zou ik eerst eens gaan kijken wat een zo een kast bij bijvoorbeeld Ikea kost. Ik weet dat sommigen het vloeken vinden, maar het gaat zeer waarschijnlijk goedkoper zijn dan zelf maken. Verkijk je niet op de kosten van ladegeleiders, beslag en plaatmateriaal. Het argument 'zelf maken is leuker' vind ik voor mezelf ook niet van toepassing op plaatmateriaal, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Maar die kast is in de meeste gevallen dan ook niet vergelijkbaar qua kwaliteit. De bouwpakketten zijn vaak 14 of 16mm plaatmateriaal, dat is eigenlijk te dun om een stevige kast van te maken. Ik heb al heel wat kasten gemaakt, maar die van mezelf blijven meestal heel tot ik ze zelf uit elkaar schroef. De gekochte exemplaren vallen na een aantal jaren meestal vanzelf uit elkaar.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Maar die kast is in de meeste gevallen dan ook niet vergelijkbaar qua kwaliteit. De bouwpakketten zijn vaak 14 of 16mm plaatmateriaal, dat is eigenlijk te dun om een stevige kast van te maken. Ik heb al heel wat kasten gemaakt, maar die van mezelf blijven meestal heel tot ik ze zelf uit elkaar schroef. De gekochte exemplaren vallen na een aantal jaren meestal vanzelf uit elkaar.

Probleem is dat wat ik wil maken echt niet bij de ikea verkrijgbaar is.
dat krijg ik wel gezaagt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je een goede invalzaag met een geleiderail heb zou ik die gebruiken om alles op maat te zagen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over het op maat zagen bij de diverse bekende bouwmarkten al zal het bij de een beter zijn dan bij de ander.
Ik laat het meestal in hapklare brokken zagen om mee te nemen en zaag die zelf op maat.

Mvg, :).
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ikzelf ken de 3 modellen niet, maar voor die prijs zal heel nauwkeurig werken lastig worden en zoals gezegd plaatmateriaal op zo'n kleine tafel is echt een nachtmerrie. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een Elektra beckum UK220 op een veiling gekocht. Beetje zelfde formaat als wat je aangeeft, voldoende kracht voor plaatmateriaal en redelijk nauwkeurig. Het probleem van MerckiMac herken ik zelf niet, maar kan natuurlijk per machine net iets verschillen. De standaard parallelgeleider gebruik ik nooit, maar de roltafel is na afstellen al een hele poos niet meer onzuiver. En een roltafel is inderdaad heerlijk :)

De tip voor een goede invalzaag met geleider is misschien beter in jouw situatie. Plaat materiaal vraagt een flinke formaatzaag (eventueel verticaal) om goed en veilig te kunnen zagen. Als je handig bent (en dat vermoed ik wel gezien je plannen), dan zou je naast een invalzaag kunnen kijken voor een 2e hands bouwzaag en daar zelf een rechte geleider op maken (ik heb een vierkant profiel gemaakt van 18 mm MDF met een lengte van 2,4m om zo nieuwe plafondbalken te versmallen bij de renovatie van een oude woning. Kaarsrecht, zwaar en 0 deflectie bij het zagen). En dat heb ik gedaan op een 2e hands bouwzaag van 25,- met een paar rolgeleiders voor en achter :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.