Twee dagen helemaal doorgedraaid bij De Houtdraaierij - een ervaringsverslagje

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
7 juni 2016. Dat was zo'n beetje de laatste keer dat ik "echt" actief was op dit forum. Redelijk snel na mijn eerste meubelmakers-cursus moest mijn nieuwe werkplaatsje boven het veld ruimen voor een kinderkamer. Met het uitbreiden van de familie en een nieuwe, drukke baan op de universiteit en het verdwijnen van een plaats om te werken, verdween mijn aandacht voor het houtbewerken langzamerhand. "Dit pak ik wel weer op als ik weer een plek heb om te werken" was de gedachte. Voorlopig blijft de "knutselhobby" beperkt tot een douglas tuinkast en YouTube en Instagram.

Tot deze kerstvakantie. Tijdens een rondje met de hond raak ik aan de praat met een buurman, die een klein stalletje in z'n voortuin heeft met potjes jam, honingdippers en meer van dat soort spul. Hij vertelt me dat hij achter het huis een werkplaats heeft, en dat die dippers van zijn draaibank afkomen. Ik heb nooit echt aan draaien gedacht, kistjes en meubeltjes leken me om een of andere reden altijd leuker, maar ik ga graag in op zijn uitnodiging om het een keer te proberen.

Een tijdje later stap ik bij woodworking.nl medegebruiker bhengeveld de werkplaats in, snuif de geur van hout op en verbaas me over de hoeveelheid tools die hij daar heeft weten te verzamelen. Onder het raam, wat er verdacht nieuw uitziet, staat een flinke bank van Stratos, omringd door beitels, slijpstenen en hout. Overal hout.

Enfin, na een paar uur draaien ga ik ietwat stoffig weer naar huis, en begin stiekem na te denken over draaien. Bram vertelde me dat hij een cursus volgde bij ene Ronald, wiens naam me vaag bekend voorkomt van woodworking.nl. Toch maar eens kijken... Ik lees, en lees, en lees, o.a. het mooie verslag van Toxiq, die een avondcursus bij Ronald volgde. Ik ben zo impulsief als een fruitvliegje in een boomgaard, dus eerst maar eens een paar keer ademhalen en goed nadenken. Die dinsdagavondcursus lijkt me wel wat, maar na een goed gesprek met mijn betere helft komen we tot de conclusie dat gezien de huidige drukte, en het feit dat Wehl toch wel een stukje rijden is vanaf Enschede, deze cursus niet echt op het goede moment komt. Misschien later. Het vlammetje dooft weer een beetje.

Ergens half januari ben ik jarig, en ontvang bij het ontbijt een mooie envelop van mijn eega en dochter, en bij openmaken zie ik dat er een waardebon in zit. "Cursus basis houtdraaien op 22 en 23 februari bij Ronald Kanne". Dus toch! Ik ga draaien! Een tweedaagse cursus is intensief, maar dat zie ik wel zitten. Nog heel eventjes wachten...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
22 februari, 06:00. Vroeg op, want vandaag gaan we krulletjes maken. Normaliter ben ik een enorme kennis-spons, en lees en bekijk ik alles wat er te vinden is over een onderwerp. Dit keer probeer ik er zo "blanco" mogelijk in te gaan, en gewoon alles tot me te nemen wat Ronald aanbiedt. Nouja, dat lukt niet helemaal, maar het idee was aardig.


Nog snel even langs de universiteit om m'n werkschoenen op te halen, die daar staan omdat ik de dag ervoor nog even door ons nieuwbouwproject heb gelopen, en dan over de nieuwe N18 in één streep richting Doetinchem. Het is mooi weer, dus dat helpt. Ik heb een bloedhekel aan laat komen, dus ben natuurlijk veel te vroeg in Wehl, en vul wat tijd door nog wat kleine boodschappen te halen bij de supermarkt. Even later rijd ik een doodlopend weggetje in en ga op zoek naar een huis wat volgens Ronald "makkelijk te vinden is, gewoon het huis met al het hout eromheen". Da's niet gelogen, en ik parkeer m'n auto in de berm.


Na een hartelijke, ietwat luidruchtige begroeting door Beau en Kees druk ik Ronald de hand en word ik zijn habitat binnengelaten. Hmmmm, 't ruikt naar hout hier. Een voor een druppelen mijn collega cursisten binnen, en na een kop koffie en een voorstelrondje is het tijd om te beginnen.
werkplaats.jpg


Uit zelfbescherming (ik ben wel een beetje een gearhead...) heb ik mezelf voorgenomen om achter de eenvoudigste bank te gaan staan, en niet de rolls royce. Nu is dat sowieso lastig met al die mooie banken, maar Ronald saboteert mijn plannetje door ons op lichaamslengte te sorteren, en dirigeert mij naar een beest van een Oneway. Da's mijn bank de komende twee dagen. Toch wel gaaf...
bank.jpg

Ronald legt ons uit wat we de komende dagen gaan doen. Vandaag draaien we tussen de centers en behandelen we de afruwguts, afsteekbeitel, platte beitel en vormguts. Morgen volgt dan het schalen draaien met daarbij de schalenguts.


De demonstratie start, en Ronald laat een indrukwekkend stuk dakgoot-op-een-stokkie over zijn blok hout gaan, wat in een mum van tijd een mooie, rechte cilinder is geworden. Da's dus oefening 1. Ik krijg ondertussen bezoek bij de draaibank, puppy Kees houdt wel van wat gezelschap.
kees.jpg
Een half uurtje later zijn we allemaal lekker op dreef, en na introductie van de andere beitels beginnen er langzaam cilinders te ontstaan, gevolgd door groefjes, diepe groeven, onbedoelde schroefdraden en meer abstracte, ehhh, vrije vormen zullen we maar zeggen. We eindigen met iets wat ongeveer op een honingdipper lijkt, en ik probeer nog iets van een bolletje op het eind te knutselen. Tijd voor lunch, in de mooie keuken van de boerderij.
dipper.jpg


De middag staat in het teken van holletjes, bolletjes, schuren en afwerken. Het eindresultaat: twee tolletjes, die inmiddels door mijn dochter geconfisqueerd zijn. Wat een gaaf gevoel wanneer die beitel lekker snijdt en de kant op gaat die jij voor ogen hebt. Stuiterend van de endorfine rijd ik terug naar huis. Die nacht droom ik van holletjes, bolletjes en zie ik alles draaien.
tol.jpgtol2.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ook al een cursus bij Ronald gehad! Ik had 8 en 9 feb. jongsleden een cursus gehad.
Ik kan me niet herinneren dat we de werkplaats zo netjes achter hebben gelaten :rolleyes:
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ook al een cursus bij Ronald gehad! Ik had 8 en 9 feb. jongsleden een cursus gehad.
Ik kan me niet herinneren dat we de werkplaats zo netjes achter hebben gelaten :rolleyes:
Haha! Ronald begon met vertellen dat ie de avond van tevoren hard heeft moeten werken om alles blinkend schoon te krijgen ;) Dank voor jullie reacties, Dag 2 volgt.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Dag 2, dat is een schaal draaien.
Even opletten dat je geen happer krijgt net als ik. Dan zit hij niet meer op de draaibank, maar er af.
De beitel met de vouw mee! (je bent gewaarschuwd :p)

Veel plezier met jou vervolg.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Zaterdagochtend. Op weg naar Wehl! Het schijnt dat je in je slaap alles van de voorgaande dag verwerkt, en het lijkt er inderdaad op alsof ik vannacht alles nog een keer in real time herbeleefd heb. Holletjes, bolletjes... Gisteren dreigde Ronald "de eerste die een happer maakt met de vormguts neemt morgen iets lekkers mee voor bij de koffie", maar tot zijn en onze teleurstelling zijn we óf erg goed, óf erg goed in het maskeren van happers. Niet getreurd, want bij aankomst in Wehl staat er bij de koffie een mooie taartdoos, meegenomen door een van mijn collega-cursisten, die een taartenwinkel runt en gisteravond nog een fantastische chocoladetaart heeft gebakken! Dankjewel Margriet, dat was prima brandstof voor de rest van de dag. Schijnt ook goed te zijn voor het opbouwen van een vibratiedempende zone rond het middel, heb ik uit betrouwbare bron vernomen...

Vandaag dus schalen. Een blik op het plafond en de muur achter de bank van Ronald doet mij vermoeden dat het gezichtsmasker niet alleen van pas gaat komen bij rondvliegende krullen, en inderdaad, het verse stuk essenhout is behoorlijk, ehh, sappig. Na wat gestuiter over het hout weten we er allemaal een aardige vorm in te krijgen, al gaat ondergetekende weer op z'n "van dik hout zaagt men planken", en neemt de diameter van het werkstuk rap af. Even stoppen en luisteren naar de meester, die ons snel leert hoe al die lelijke stuiter-ribbels uit het hout te werken zijn zonder dat dat een bigbag vol grote krullen oplevert. Hierna lever ik beschaafde krulletjes af, al zou ik ze niet direct omschrijven als het "engelenhaar" waar Ronald het over heeft.
schaal.jpg

Na de fantastische lunch gaan we uithollen en schuren. De gelukkige cursisten met een draaibank thuis nemen hun voorgedraaide schaal mee naar huis in een doos met krullen om thuis te laten drogen en af te draaien, en degenen zonder draaibank draaien de schaal dunner en werken deze af met verbeterde houtolie. Hij zal ongetwijfeld gaan vervormen, maar hopelijk blijven scheuren ons bespaard.
natteschaal.jpg

De middag vordert aardig, en mensen worden wat moe, of werken ze zo snel dat ook een tweede schaal het levenslicht ziet, en geven de pijp aan Maarten. Ik heb nog wat tijd over na m'n eerste schaal, en krijg van Ronald een mooi stuk eikenhout wat al z'n vorm heeft aan de buitenzijde, en begin te draaien. Als ik de draaibank even stilzet realiseer ik me dat ik in m'n eentje in de werkplaats aan het draaien ben, de rest zit al van het vroege lentezonnetje te genieten, maar ik sta te draaien op een droom van een bank met een mooi stuk eikenhout, en heb nog absoluut geen zin om te stoppen. Nog ruim anderhalf uur te gaan, en eigenlijk gaat het wel lekker!
eikenschaal.jpg

Ik voel dat ik controle krijg over de beitel en kan gaan spelen met de vorm. De rand van m'n eerste schaal vind ik wat lomp en saai. Ik meen me iets te herinneren over schuine randjes en optisch dunnere schalen als gevolg, en besluit dat maar eens te proberen. Hey, da's best aardig eigenlijk. Na nog wat detailwerk om binnen- en buitenzijde parallel te krijgen en dan is het tijd om te schuren, af te werken met olie en het voetje eraf te draaien. Hierbij klapt een stuk noest uit de bodem van m'n schaal, maar dat mag de pret niet drukken. Tevreden met het eindresultaat zet ik de schaal bij de rest van m'n spullen om te drogen, en voeg mij bij de rest van het gezelschap bij de vijver.
eiken_klaar2.jpg

Twee fantastische dagen, en een nieuwe hobby rijker. Medecursisten, dank voor jullie gezelschap. Ronald, dank voor het overdragen van al je kennis, de fantastische sfeer die jullie samen neerzetten in Wehl. Forummers, dank voor het lezen, wellicht dat een geïnteresseerde nog eens iets aan dit relaas heeft.
zitje.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een mooi geschreven verslag, en goed om te lezen dat je je houthobby weer aanzwengeld (om het bij het houtdraaien te houden).
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooi verslag, 5 maart begin ik met de cursus bij Ronald, heb er nu al zin in. Dit kwam juist op tijd.

Met vriendelijke groet, Hans
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Pfff.. Ik ben nog niet klaar met het een, of ik lees weer een leuk verslag dat me enthousiast maakt..
Bedankt he! Nu heb ik ook zin om te gaan leren draaien :D
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Dank voor jullie positieve reacties, erg leuk! Inmiddels heeft het virus me toch wel een beetje te pakken en ga ik misschien maar eens op zoek naar een setje beitels...
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Ja, bedankt he, nu wakkert dat idee bij mij ook weer aan :D. (Onlangs al door het evenzo fraaie verslag van Toxiq zijn eerste schreden op houtdraaigebied naar boven te halen, en nu met je eigen mooie verslag.)
Veel plezier met je hernieuwde hobby!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Leuk verslag! Voorlopig kom ik niet aan de houthobby toe en het is jammer als dat spul alleen maar stof staat te happen, dus laat het maar weten als je een keer wilt draaien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.