Rustiek eiken gebruiken als aanrecht

Woodfabriek

Nieuw lid
25 feb 2019
2
0
Hoi,

Ik wil een keukenblad van rustiek eiken gaan maken. Er zullen dus scheurtjes en knoesten in voorkomen.
Ik wil deze zoveel mogelijk op vullen en daarna met skylt ultramat afwerken.
Als ik dit blad 6 lagen skylt geef, zal dit voldoende zijn voor een keukenblad?
Zo niet, is er een goed alternatief voor het behoud van kleur voor een keukenblad? het geeft niet als ik het ieder jaar opnieuw moet behandelen

Ook moet ik hier een inductieplaat en wasbak in monteren. Moet ik bij de inductieplaat ruimte bewaren voor werking van het hout of kan ik deze precies infrezen? dezelfde vraag voor de wasbak.

gr
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor een houtfabriek veel vragen ;)

altijd ruimte houden, hout werkt
een keukenblad met scheurtjes lijkt me een broeinest voor bacterieen, als je het opvult ben je de scheurtjes kwijt en de uitstraling ?!

Opvullen en kleurbehoud én opvullen gaan ook niet goed samen vrees ik
Als je de scheurtjes opvult krijgen die en aan verwante groeven een andere kleur (zoals je krijgt als je met normale lak afwerkt) ga je vervolgens met skylt aan de gang dan krijgt het overige hout de meer natuurlijke kleur

Misschien is een paar foto's handiger, dan is een advies geven makkelijker
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Opvullen gaat prima als je het doet met epoxy, daarna een paar lagen skylt er overheen. Die methode heb ik zowel voor ons wastafelblad als de aanrechtbladen toegepast.
Daar ben ik overigens niet de enige in, dus gebruik vooral de search functie even, want er is een schat aan info te vinden hier over.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Ik weet dat er op het internet tegenwoordig veel reclame voor gemaakt wordt, maar ik vind dat het fantastisch werkt: voor alle 'grovere' meubels/schrijnwerk gebruik ik Rubio Monocoat (al dan niet met verharder, wat ik uiteraard wel zou doen voor een keukenblad). De transparante versie heet 'Pure' dacht ik - niet 'Natural' want die geeft een witte waas, wat natuurlijk ook mooi kan zijn.

Voordelen voor mij: een eenmalige en snelle applicatie, de matte look, en je kan een stukje gewoon opnieuw doen indien nodig, zonder zichtbare overgangen met de rest van je werkstuk. Maar goed, met Skylt is dat laatste misschien ook het geval (ik heb het ook al gebruikt, werkt prima en droogt redelijk snel, alleen meer werk en de omgeving mag niet te stoffig zijn).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik weet dat er op het internet tegenwoordig veel reclame voor gemaakt wordt, maar ik vind dat het fantastisch werkt: voor alle 'grovere' meubels/schrijnwerk gebruik ik Rubio Monocoat (al dan niet met verharder, wat ik uiteraard wel zou doen voor een keukenblad). De transparante versie heet 'Pure' dacht ik - niet 'Natural' want die geeft een witte waas, wat natuurlijk ook mooi kan zijn.

Voordelen voor mij: een eenmalige en snelle applicatie, de matte look, en je kan een stukje gewoon opnieuw doen indien nodig, zonder zichtbare overgangen met de rest van je werkstuk. Maar goed, met Skylt is dat laatste misschien ook het geval (ik heb het ook al gebruikt, werkt prima en droogt redelijk snel, alleen meer werk en de omgeving mag niet te stoffig zijn).

Je kan het beste zo test doos bestellen en dan gaan testen welke kleur je mooi vind. De pure geeft een wat warmere kleur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.