houten vloer gaat bol staan

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als er een open ruimte onder zit waar vrachtwagens doorheen rijden, is de vloer gevoelig voor temperatuurschommelingen. Met name condensvorming, waar hier niemand over spreekt, zullen hier zeker optreden, omdat er binnen wordt gestookt. Veel woningen hebben wel een spouw, maar geen dubbele vloer! Kan wel zijn dat er kanaalplaten liggen natuurlijk.

Condens vormt zich op de overgang van warm naar koud, en dat is dus precies onder de houten vloer. De vloerenexpert was duidelijk geen expert, een dampremmer met daarbovenop een underlayment zou al een stuk beter zijn geweest. Ventileren kan hier overigens dan ook gebrekkig zijn, dus gedrag van de bewoners kan ook een rol spelen.

Als je langskomt op afspraak is het vaak netjes, maar als elke zaterdag de was van de voetbalvereniging hangt te drogen, ben je weg natuurlijk. Allemaal zaken om na te vragen, en de verzekering zal zeker geraadpleegd moeten worden voor eventuele dekking van schade, maar als het langzaam is gegaan, wordt het vaak niet vergoed. Een verzakt riool valt bijvoorbeeld ook niet onder de dekking, maar dat is opstal, hier kan inboedel van toepassing zijn.

De vloer herstellen zou ik niet aan beginnen, volledige vervanging lijkt hier de beste optie, met dan maatregelen die beter zijn als de huidige. Maar de optie van lekkende leidingen moet dan wel volledig uitgesloten zijn, daar denken we wel als eerste aan, maar condens is een stille sloper.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik zou ook voor het bovenstaande kijken met condens
Afgelopen zomer was natuurlijk heel warm ,zou ook een koudwaterleiding kunnen zien die in vloer gestort zit die condenseerd als ergens bijv kraan lekt of veel water gebruikt wordt beneden
Wel eens een woning gezien waar de cv pomp op contineu draaien stond en cv leidingwerk door grote koele kelder liep , in de zomer gewoon condens aan de koperen buizen door het enorme verschil

Als cv druk niet zakt en deze ketel geen autofill systeem heeft kan je dat bijna uitsluiten
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
399
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Even een update.
De verzekering is langs geweest, maar het valt buiten de inboedel verzekering (voor zover ik begrepen heb omdat de vloer verlijmt is). De watermeter is een paar nachten in de gaten gehouden, maar die loopt niet op. De drukmeter van de cv installatie blijft op hetzelfde niveau. De buren aan weerzijden hebben geen problemen. Kortom, we zijn nog geen steek verder...
Ik vrees dat er weinig anders opzit dan toch maar de opbollende plekken open te breken. En actie is nu onderhand wel nodig omdat een paar binnendeuren nauwelijks meer open willen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Je zal eerst de mogelijke oorzaak moeten achterhalen voordat je weet welke verzekering je inschakelt. Ligt de oorzaak in de woning zelf en veroorzaakt door de bewoner, dan is het een kwestie voor de opstalverzekering (alles wat 'vast genageld' is, zoals ook deze vloer, valt daaronder en niet onder inboedel). Is er een soort van Vereniging van Eigenaren voor dit gebouw? Die zullen dan namelijk de opstalverzekering beheren. Natuurlijk is het dan nog steeds de vraag of het vergoed wordt of niet. Mocht de oorzaak uit een andere ruimte komen dan kun je wellicht de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van die ruimte aanschieten. Dat zal die eigenaar dan zelf moeten doen.
Ik zou toch kijken of ik niet nog een schade expert van de verzekering kan inschakelen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Mocht het probleem liggen bij de parketteur: in bijna alle algemene voorwaarden is een grens opgenomen van 10 jaar voor ernstige gebreken. Na die tijd kun je geen rechtzaak meer beginnen. Voor die 10 jaar wel. Deze termijn is niet te verlengen, dus mocht het nog (net) binnen de tien jaar zijn dan is de vraag of jegens de parketteur niet een rechtszaak begonnen moet worden. Alleen aansprakelijk stellen is hierbij niet genoeg.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Als ik de klacht zo lees, dan zou ik in eerste instantie ook geneigd zijn om aan condens te denken. Onder en boven de vloer zijn forse temperatuur verschillen. Als het buiten beduidend kouder is, koelt het parket mogelijk (sterk) af. Het parket wordt dan vochtig door het condens en dat water trekt deels naar onder, de onderplaat in. Misschien dat nu na 10 jaar er zoveel hout/onderplaat of lijm is verweekt/losgelaten dat er nu bolle delen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.