Wat is de minimale dikte van een blad om holdfast te gebruiken.

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dag vrienden, de titel zegt het al, maar wat voor dikte van het blad voor een werkbank heb je nodig om goed met een stalen holdfast te gebruiken?

Misschien dat jullie me op weg kunnen helpen.

En een blad van betonplex is dat daar geschikt voor?

Bedankt vrienden, en geniet van het mooie weer.

Gr Danny
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, en meestal al heel snel. En dan verliezen ze grip. Je kan kan aan de onderkant een blokje massief hout bevestigen, maar dat is geen echte oplossing.

Bij plaatmateriaal zijn snelspanners zoals die van Bessey met een bevestiging vanaf onder een veel betere oplossing... maar die zijn er niet voor 19mm gaten, alleen voor 20mm.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dat is nog natuurlijk ook nog een optie.

Ik zou mijn collega een paar holdfast laten maken, maar denk dat dit simpeler is.

Bedankt voor je bericht.

Gr Danny
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het maken van een holdfast is nog best een kunst, je moet de hoeken van het bovenste deel goed kunnen maken dat zowel je werkstuk goed wordt aangedrukt en dat de schacht zich vastklemt.

Dit is een goede optie in plaatmateriaal: https://www.baptist.nl/houtbewerker...ers/toebehorenset-tbv-bessey-stc-snelspanners. Enige eis is dat je toegang hebt tot de onderkant van de gaten.

Goedkopere verkopers en alternatieven zullen er ook vast zijn.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Ik heb de holdfasts van gramercy (tools for working wood) in een eiken blad van 45 mm dik, gaten van 19 mm (eigenlijk 3/4 inch) en dat werkt al lange tijd prima.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Er is een adapter voor 19 mm gaten verkrijgbaar voor een bessey klem
Deze heb ik besteld bij systemshop24.de
ze geven ook nog wat korting
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
De klem heb ik daar ook vandaan
ze zijn met sommige dingen gunstig geprijsd
het nadeel van deze zaak is dat het soms even duurt
ik zit nu te wachten op een setje boren
groet
Gerrit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.