Schilderen van mdf

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik blijf altijd ver weg van mdf, maar ik ben nu bezig met een schuifdeurkast, en heb de deuren van 18mm mdf gemaakt, omdat deze mij het meest stabiel lijken te blijven.

Ik ben alleen een leek op het gebied van afwerken van mdf. Ik weet dat de kopse kanten moeilijk dekkend te schilderen zijn, maar hoe los je dat het beste op?

Ik heb 4 deuren van 75x190 met in elke deur 4 gefreesde v-groeven om een planken uiterlijk te krijgen en de randen heb ik licht afgerond met de frees. Hoe behandel ik de v-groeven het best? Deze zullen denk ik ook voorbehandeld moeten worden om goed dekkend te kunnen krijgen?

Wie o wie kan me hier een beetje bij op weg helpen?
 

Jpauwels

Nieuw lid
14 nov 2015
13
0
Hoi Jelmer

Ik ben met een vergelijkbaar project bezig alleen met 22mm mdf.

De schoon gezaagde kopse kanten heb ik eerst geschuurd met 120 en daarna met p240 op een schuublokje.
daarna met een een kwastje netjes ingesmeerd met onverdunde houtlijm. (D3 pattex van de action)
dan nogmaals opschuren met p120 en p240
vervolgens met een high solid grondverf geschilderd. Na 1 grondlaag is het al mooi gedekt.
ik heb wel na het schuren en voor de houtlijm het stof in de vezels laten zitten.

even een plaatje erbij 338965C0-3033-4BDA-937C-6B4CD391DC43.jpg

ik hoop dat dat je op weg helpt
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Er zijn meerdere manieren voor.
En manier is om de kopse naastliggende delen van de kopse kanten te voorzien van een laagje tape, en dan een paar keer gronden voordat je de rest in een laagje zet.

Andere manier is om een blikje spuit plamuur te kopen, beetje aanmaken, want het is 2 componenten, en dan daarmee de kopse kanten ermee insmeren.

Goed laten drogen, met 180 schuren , en dan in de grondverf.

Op het werk kiezen we ervoor om de spuit plamuur te gebruiken, maar dat is alleen omdat dat voorradig en ietsjes sneller is.

Thuis schuur ik alles wat in de grondverf moet komen, en dan de kopse kanten een x of 2 in de grondverf alvorens het hele gevaarte in de grond te zetten.

Zoals ik zei, er zijn meerdere manieren, je moet gewoon een manier vinden die je zelf makkelijk vind een die bij je past.

Succes vriend.

Gr Danny
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Moet mdf bewerkt worden?
als het in een droge omgeving is mag het dan ook onbewerkt blijven?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de tips. Ik zou wel willen dat het strak afgewerkte kanten worden. Ik denk dat alleen gronden toch een wat ruigere kant gaat worden? Houtlijm lijkt me een makkelijke manier. Spuitplamuur zie ik niet zitten omdat ik de spuitmiddelen daar niet voor heb.

Ik denk dat ik de houlijm ga proberen. Zou iets verdunnen met water nog helpen om het wat smeerbaarder te maken? Vooral voor de kleine v groeven lijkt me onverdunde houtlijm wat te dik en gaat denk ik de groef wat dichtzitten.

@Hermanusb
Onbehandeld wil ik het mdf niet laten. Wit moet de kleur worden heeft het opperhoofd hier besloten. ;)
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Verdunnen met water gaat goedkomen.

Eventuele ''foutjes'' meteen schoonmaken met een vochtig doekje.

Succes vriend.

Gr Danny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wil je snel een gladde kant aan je mdf kan je ook de kant plamuren met "staalplamuur"of epoxyplamuur deze is met een 15 minuten hard en schuurbaar. Wacht wat langer dan loopt je schuurpapier niet zo snel vol. Verdunde houtlijm werkt prima maar veel mdf in de bouwmarkt is in de kern zo zacht dat je dit niet snel strak krijgt. Dit is echter geen optie bij groeven ed.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb mdf met een persing van 720. Deze schijnt harder te zijn?

Ik probeer eerst een afvalstukje met verdunde houtlijm, en bevalt dat niet, dan zal staalplamuur of epoxyplamuur een goede 2e optie zijn denk ik.

Bedankt voor de antwoorden, en ik zal, als ik zover ben, uiteraard even een terugkoppeling doen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Je kan ook gewone lakplamuur gebruiken (b.v. albastine) (geen 2componenten epoxy) op voorwaarde dat die geschikt is voor watergedragen eindlak. Gebruik ik het meest en geeft veel betere en snellere resultaten dan houtlijm.
Laagje grondverf op kopse en gefreesde kanten (plamuur is enkel geschikt voor gebruik op gegrondeerd oppervlakte). Niet tussenschuren. Laagje lakplamuur over de grove kanten, aanbrengen met spatel of eventueel met een plastic handschoen of een sponsje. Laten drogen. Opschuren. Nieuwe laag grondverf. Dan is het klaar om af te lakken (Nu wel tussenschuren met fijne korrel).

Heb dit gisteren nog gedaan. Zal fotootje posten samen met gegevens van product. (vanavond heel laat of morgenvroeg)

Spuitplamuur bestaat trouwens ook in spuitbussen, geen apparatuur nodig (wel in goed verluchte ruimte of buiten doen dan....). Vind je in handels voor autolakkerij. Goed kijken dat product geschikt is voor watergedragen afwerking.

Ook bij gewone plamuur: een nemen die geschikt is voor watergedragen afwerking, veel 'vette lakplamuur' is dit niet.

Alleen gronden lukt ook, maar je gaat héél veel laagjes moeten zetten.... Of als je kan spuiten een paar keer nat over nat spuiten (overspuiten na een tiental minuten, na voldoende uitharding om niet meer te gaan druipen, maar voordat de boel hanteerbaar, laat staan schuurbaar wordt).
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp uit je post dat mdf met watergedragen verf afgewerkt moet worden? Ik ben zelf meer van de verf op terpentinebasis. Dit kan toch ook wel op mdf?
 

Jpauwels

Nieuw lid
14 nov 2015
13
0
Voor zover ik weet is het geen probleem om mdf met terpentine basis af te werken.
Alleen wordt het voor binnen geadviseerd met watergedragen lak te werken.
professionels mogen binnen niet meer met terpentine verf werken.

verder vergelen lichte kleuren minder bij watergedragen verf.

ikzelf heb ook gekozen voor terpentine basis verf.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp uit je post dat mdf met watergedragen verf afgewerkt moet worden? Ik ben zelf meer van de verf op terpentinebasis. Dit kan toch ook wel op mdf?


Nee, sorry als ik verkeerde indruk wekte. Moet zeker niet absoluut met watergedragen verf. Ik doe het wel altijd: is gezonder, verwerkt iets makkelijker, gerief is makkelijker te reinigen en de kleurvastheid is iets beter (minder vergelen). Als je met verf op oliebasis / terpentine werkt heb je uiteraard meer keuze in plamuurmiddelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt naar watergedragen voor binnen. (moet ook wel als je professioneel werkt) Geen moment spijt van gehad. Watergedragen hoogglans doe ik niet. Reden dit vergeelt veel sneller dan de matte variant. Wil de klant het toch dan zoekt ie maar een ander. Verf oplosmiddelhoudend verkleurd vrij snel in donkere ruimtes.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Foto van paneeltje met bossing voor in paneeldeurtje. Is lang nog niet perfect. Enkel grondlaag -plamuur-grondlaag. Moet opnieuw geschuurd worden (oneffenheden). Is snel gedaan in werkplaats, nu worden panelen tussengeschuurd en dan worden deuren verlijmd. Aflakken gebeurt daarna in properdere omstandigheden. Zuigen van de Mdf is gestopt door de plamuur.
 

Bijlagen

  • D6FD4F5B-0C8B-4E29-ACEB-76871AE697ED.jpg
    D6FD4F5B-0C8B-4E29-ACEB-76871AE697ED.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 130
  • 67F93EF0-A530-4609-BC3D-8987412AEF91.jpg
    67F93EF0-A530-4609-BC3D-8987412AEF91.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 131

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Foto van paneeltje met bossing voor in paneeldeurtje. Is lang nog niet perfect. Enkel grondlaag -plamuur-grondlaag. Moet opnieuw geschuurd worden (oneffenheden). Is snel gedaan in werkplaats, nu worden panelen tussengeschuurd en dan worden deuren verlijmd. Aflakken gebeurt daarna in properdere omstandigheden. Zuigen van de Mdf is gestopt door de plamuur.

Dat is de gewone plamuur die een uur of 18 moet drogen? Of de snel plamuur?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt naar watergedragen voor binnen. (moet ook wel als je professioneel werkt) Geen moment spijt van gehad. Watergedragen hoogglans doe ik niet. Reden dit vergeelt veel sneller dan de matte variant. Wil de klant het toch dan zoekt ie maar een ander. Verf oplosmiddelhoudend verkleurd vrij snel in donkere ruimtes.

Wim, welke verf gebruik jij?
Ik heb slechte ervaringen met watergedragen lak van Levis. Was een en al ellende in vergelijking met verf met oplosmiddel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
water gedragen en hoogglans dat bestaat nog niet
voor hoogglans kies je een oplosmiddel arme verf

sigma levert uitstekende watergedragen verf
het mooie van dat spul is dat je makkelijk 3 lagen in 1 dag kan aanbrengen
het nadeel is dat je echt door moet werken om nat in nat te blijven

advies is dus liever dunner en een laagje meer als je het niet voor je werk doet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.