Bedje voor mijn dochter

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedje,... eigenlijk een heel bed. Ze was bijna uit het vorige gegroeid en dat hebben we in Nederland laten staan. Inspiratie (mooi woord voor "niet zelf bedacht") bij Grange een (vind ik) mooi meubelmakersbedrijf in Frankrijk, http://www.grange.fr/grange/easysite/grange/fr/choisir-un-meuble/types-de-meubles.
Heb het iets aangepast, de voorkant (het voeteneind, een discussie op zich wat de voor en achterkant van een bed is!) wat lager en de rondingen wat naar eigen inzicht. Heb rubberwood verlijmde panelen gebruikt van de lokale bouwmarkt en noorse Jotun verf die daar ook verkocht wordt. De goede plaatverbinders staan bij dezelfde bouwmarkt (HomePro) ook op de aanwijzingsborden, maar leveren kunnen ze het niet. Thai kunnen geen nee zeggen, het woord bestaat bij hun ook niet, ze hebben wel ontkenningen in combinatie met een ander woord, maar geen hard nee. Dus ik vragen in de bouwmarkt aan een medewerker ( er lopen er wel 80 tot 100 rond), die dan heel behulpzaam voor mij in het rek kijkt of het product van de afbeelding er ook bij hangt, enigszins blij en opgelucht dat iets pakt wat er wel in de verte wat op lijkt, waarop ik dan moet zeggen, dat ik eigenlijk dat andere zoek. De medewerker verontschuldigd zich en zegt hulp te halen, waarop een tijdje later iemand anders verschijnt en het hele toneelstukje herhaalt zich. Om niet bruut en beledigend over te komen zeg ik uiteindelijk na een paar keer (bijna een uur verder) dat ik misschien wel een andere oplossing weet; je moet een Thai zeker niet beledigen of vernederen, eigenlijk hoor je dat met niemand te doen, maar hier is het gewoonte :D .
Op een van de foto's staat een bout met draadbusje die ik gebruikt heb, maar het is wel een beetje prutsen en in de poten zitten grote gaten waar de bouten in verzonken zitten. Het matras ook hier gekocht het is wat groter dan bij ons gebruikelijk, 190 bij 107. Nou zit er op het origineel een mooi gouden lijstje op de bovenste randen rondom. Ik wilde eerst het profiel er in frezen, maar kon niet de goede combinatie frezen vinden en het hout is ook dradering taai. Een los latje opbrengen ook geprobeerd maar ik kreeg het er niet strak netjes op en mijn buig stoom experiment met rubberwood moet hier ook maar niet verder besproken worden. Het bed is klaar en de nieuwe eigenares is er super blij mee, grotere beloning is er niet!
Op de eerste foto zie je hoe ik buiten sta te zagen op mijn provisorische zaagtafel, twee schragen en twee latten met keep er op/over, op de tweede foto een buig/strooklat om een mooie vloeiende ronding te krijgen in het zijpaneel. Heb nu een grote tekenpasser, maar ten tijde van dit nog niet, dus dat is een heel gevogel met de wasteil, grote schaal etc om grotere rondingen te tekenen.

jaap







Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alweer een dochter die blij is met zo'n handige papa!
In een zelfbouwbed slaapt het veel lekkerder.
Netjes Jaap! Ik vind ook, dat de metaal verbinding wat tegen ons houtgevoel in is.
Lekker sliepe :)

Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@joris, ja dat is wel jammer, maar ik kon niks anders bedenken. Ga nog wel wat leuks bedenken om de gaten netjes weg te werken. Loop ook nog met het idee om het verfwerk te verouderen, maar vind een fris ogend bed ook wel weer ok. Tijd zal het leren.

@Kor, ja soms wel, maar het duurde mevrouw (7 jaar) eigenlijk wel allemaal wat te lang!! Een paar weken geleden vroeg ze me zelfs:"Waarom is bij ons in huis eigelijk alles van hout??" Tja, eh... hmmm, datte komt zoo..... papa vind het knutselen met hout wel leuk enne, nou ja daarom! En natuurlijk omdat hout een natuurlijk prachtig warm materiaal is :lol: :D .

jaap
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik vind die metaal verbinding helemaal ok.
Als ze later een Thais vriendje heeft , die je niet ziet zitten draai je de boutjes net iets te los :mrgreen:
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Chique gedaan hoor Jaap, brengt me op ideeën voor een bed voor mijn zoontje. Het hartje ga ik dan wel achterwege laten, lijkt me meer iets voor meisjes. :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.