Kast in de Danish Oil - pluizen in de olie - huil, wat nu?

Kees33

Nieuw lid
8 jan 2019
2
0
Dag forumleden,

Kast gemaakt (móóóóie kast, van móóóói hout). Eerste laag, na enig lezen hier ten forum: mengsel van mooie verbeterde Danish Oil, beetje terpentijn en en goeie flut citrusolie. Dat was al heel mooi.

Tweede laag: onverdunde Danish Oil. Daar heb ik ergens lopen knoeien, want het hele meubel zat vol met godd#mn pluisjes. Pluisjes waren of huisstof dat in de doek terecht was gekomen, of viezigheid / katoendeeltjes oid uit de doek zelf.

Na enig drogen (ik denk niet volledig curen), een dag of drie, vier, ben ik gaan schuren. De olie liet zich heel behoorlijk weg schuren, tot ieg een punt waarop duidelijk was dat ik de pluisjetoestand er goed uit had.
Opnieuw geolied. Het resultaat is op zich mooi, maar bij een bepaalde lichtinval blijf je enorme schuursporen in (waarschijnlijk) de onderlaag zien. Ik had terug geschuurd naar uiteindelijk 120 - 180 - 240 - denkende dat waar die korrel volstaat voor onbehandeld hout, dat het dat ook bij geolied hout zou doen.


Wat is wijsheid / is er nog iets te redden...?
Alle olie totaal weg schuren?
Opnieuw schuren (nieuwst laag helemaal weg), en in de oudere laag systematischer, en naar een fijnere korrel toe werken? Bijvoorbeeld naar 1200 of nog fijner?
Polijsten?
Acceptatie?

---
Nog een tweede vraag ook... De bovenzijde van de kast (het is een laag tv-meubel-achtig geval) had lichte hoogteverschillen, omdat ik enerzijds enige lijmresten had weg te schuren, en er anderzijds hele harde delen in het hout zaten, die zich niet heel makkelijk lieten schuren. Ik vond enig 'hoogteverschil' niet storend, maar na het olieën lijkt het alsof de lagere delen meer glanzen, en een soort mini-meertjes vormen, van mini-plasjes olie. Let wel, ik heb flink gepoetst, en na een half uur het overtollige afgenomen met een schone doek.

Ik las op dit forum dat na een week of twee de Danish Oil echt gecured is, en dat je dan de harsdelen kunt opwrijven tot (hogere) glans, als je dat wilt.

Ik heb geprobeerd met een witte schuur / polijstpad een egaal glansbeeld te creëren, maar dat schiet niet echt op. Ik krijg de glans lokaal wel wat weg / beetje doffer, maar egaal wordt het glansbeeld niet. (qua gebruik kende ik deze pads niet: in dit project leerde ik dat je met staalwol of met die witte pads schijnt te kunnen finishen. Ik heb die witte gekocht, maar e.e.a. vind dus plaats in de context van een verknoeid project).

Moet ik hier bijvoorbeeld een polijstmiddel, of staalwol, of heel fijn schuurpapier gebruiken? Of licht er domweg lokaal toch te veel olie op?


Uw advies wordt gewaardeerd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat je tussen de korrels niet voldoende geschuurd hebt
Áls 240 niet volstaat zou 320 dat zeker moeten doen
Echter, als je met 120 schuurt, dan met 180 gevolgd door 240 maar de korrel 180 niet voldoende zitten er nog sporen van de 120, die ga je niet/slecht weg krijgen met de 240....
Ik vermoed dat het daar mis gaat

Heb je nog een rest stuk hout ?
ga daar eerst meer aan de slag...proberen om zo te zien waar je fout gaat lijkt me beter dan je kast nog meer mishandelen, zonde van al je arbeid
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Vier maal nul staalwol (0000) en was gebruiken om alles nog eens na te gaan. Vervolgens flink poetsen (met een geschikte lap) tot het glanst, of minder hard poetsen voor minder glans.

De fijne staalwol komt ook in de diepere delen en egaliseert het oppervlak.

NB Als het eiken is kan staalwol problemen opleveren (heb ik trouwens nog niet meegemaakt — ik denk dat water vermijden helpt : ))

0000 Staalwol is in elk geval bij Baptist in Arnhem te verkrijgen. In de reguliere bouwmarkt zie je het zelden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou ook kunnen schrapen in plaats van schuren.

En het bovenblad kan je eerst schaven en dan schuren. Dan wordt het echt vlak.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Opnieuw beginnen...zorgen dat je op het blanke hout zit daarna 180 of 240 nemen dan Danish oil zeer dun aanbrengen met kwast en afvegen met oud Tshirt en 24 uur drogen dan 240 lichtjes schuren en tweede laag weer zo aznbrengen weer 24 uur drogen en dan 320 zeer lichtjes en derde laag weer op die manier....dan zie je op dat moment met strijklicht de nerven vullen. Als de derde laag is uitgehard nog fff met 1000 lichtjes eroverheen voor een glad effect en Succes verzekerd. Zo werk ik zelf al heel wat jaartjes met Danish Oil.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mij lijken de stappen te groot. Tussen P120 en P180 sla je dus P150 over? Juist de grovere schuursporen vereisen een zorgvuldige behandeling. Van P240 in een keer naar P320 is minder erg. Imho.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mij is geleerd, telkens 50% verhogen, dus van 120 naar 180 lijkt me dan correct
Als dit niet klopt heb ik ook meteen weer wat geleerd :)
 

Kees33

Nieuw lid
8 jan 2019
2
0
Bedankt voor alle reacties, mensen.
Ik heb met krabber en schuurpapier alle olie verwijderd - terug naar kaal hout, en geschuurd met 120-150-180-220.

Ik ga de kast nu weer olieën - in jullie reacties spraken jullie niet over het verdunnen van de eerste laag. Is dat niet nodig?
En hierboven sprak iemand van een derde laag. Zit er bij werk voor binnen meerwaarde in het aanbrengen van meer dan twee lagen? (Ik meende te hebben begrepen dat bij wijze van spreken één laag al voldoende zou kunnen zijn.) Wordt het werk mooier van meer lagen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Verdunnen zorgt er voor dat de olie wat dieper kan indringen (dat effect heb je ook bij verwarmde olie) & dat je sneller een volgende laag kunt aanbrengen. Toch zou ik ervoor kiezen een dag tijd te laten tussen elke laag aanbrengen; dan heeft de olielaag meer gelegenheid te harden.
Een derde of vierde of … laag is een keuze die je maakt n.a.v. de uitkomst van de eerste twee. Als je echt heel dun olie aanbrengt is het vaak wel nodig. Het hangt ook van het hout af. Kops(ig) zuigt meer op, spintachtig ook, hout met brede nerven meer dan dunne, etc.

Om heel zeker te zijn van wat je doet kun je op een stukje uit het zicht of een reststuk testen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik doe altijd de eerste laag Danish Oil met 50% terpentine verdunnen.
Daarna een paar lagen onverdund. Tussen de lagen minimaal circa 10 uur (2 x per dag is dan net haalbaar)

Uitwrijven van een laag, als het nog niet te kleverig is. Dat is eerder na 20 minuten dan na 30 minuten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.