Draaibank

SaraV

Nieuw lid
11 feb 2019
1
0
Vlaams-Brabant
Ik ben al een tijdje op het forum aan het rond snuisteren en heb nu mijn stoute schoenen aangetrokken om jullie uiterst deskundige mening te vragen. Ik zou heel graag met houtdraaien en houtbewerking beginnen en ben nu op zoek naar kwaliteitsvol materiaal.

Nu vraag ik me af, voor een beginnend hobbyist, maar wel eentje dat van in het begin degelijk materiaal in huis wil halen, welke draaitafel zouden jullie mij aanraden? Ook welke draaibeitels jullie zouden aanraden, zou top zijn!
Want eerlijk gezegd, ik heb reeds zovele tafels bekeken, zie door het bos de bomen niet meer.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag SaraV,
Misschien leuk als je je even voorstelt? Dit is je eerste berichtje op dit forum en meteen een knaller van een vraag.

Er is veel goed en minder goed spul te koop, ik begrijp dat wel van die bomen en dat bos:).
ik kan je aanraden - uit eigen ervaring - om eerst eens ergens een dag te gaan draaien, bij iemand die je meteen de beginselen bij kan brengen. Die kan je ook prima vertellen waar je op moet letten bij aanschaf. Dan wordt dat bos ineens een stuk overzichtelijker.
Kijk vooral ook naar je budget. Alles bij elkaar kan het best in de papieren gaan lopen: je draaibank, de diverse hulpgereedschappen, de beitels, slijpgerief (je moet ze scherp kunnen maken en houden) en je pbm’s.
Groet,
Ed P
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedenk ook wát je wil gaan draaien
Wil je klein beginnen, kommetjes, pepermolens, pennen of wil je misschien juist groter beginnen met forse schalen
Daar zit al een groot verschil voor wat betreft de keuze van een draaibank en bijbehorende artikelen

Oneway maakt hele fraaie chucks, als je klein wil blijven draaien heb je genoeg aan de Talens serie, wil je groter draaien dan is de stronghold meer op zijn plaats
Zo geld het ook wel beitels voor klein werk heb je kleinere beitels (die zijn goedkoper dan de grotere broers)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zoals Nico al voorstelde, neem contact op met Ronald Kanne, dan krijg je goed advies.
Je moet inderdaad wel weten wat je wilt gaan draaien.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik zie dat je van Vlaams-Brabant bent, donderdag 28 februari om 19u30 is de maandelijkse bijeenkomst van de Vlaamse houtdraaiersgilde in Binkom, je kan daar ook cursus volgen, en de juiste raad krijgen wat je best aankoopt nadien.
Info kan je vinden op https://www.houtdraaiersgilde.be/
Ronny2.7.0.0
 
Laatst bewerkt:

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Inderdaad, zoals Ronny63 zei, die bijeenkomst in Binkom is zeker aan te raden. En de mensen gewoon aanspreken. Misschien ken je de voorzitter Ger al?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.