zagen zonder spouwmes

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Beste forumleden,

In de handleiding van mijn DW745 wordt uitdrukkelijk verboden zonder spouwmes te zagen. (Het schijnt gevaar van terugslag in het hout te kunnen opleveren, zag ik ergens anders.) Het nadeel van de DW745 is dat je het spouwmes niet lager dan het zaagblad kunt laten zakken. Ik wil graag balken van 12 cm schulpen. Daarvoor zou het spouwmes verwijderd moeten worden en dan van boven- en onderzijde een sleuf zagen van ieders minstens 6cm zodat je in twee keer zagen één plank van de balk hebt gezaagd. Is dat echt zo gevaarlijk? Heeft iemand ervaring hiermee? Wie weet was wijsheid is?

Gr., Han
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Massief hout schulpen in de afmetingen wat jij wilt doen is zonder spouwmes vragen om ongelukken.
Koop er een normaal spouwmes bij, of slijp een hoge af.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Dat is irritant, dat het spouwmes niet laag genoeg kan, maar juist bij schulpen is er kans op terugslag, omdat het hout dan kan gaan klemmen.
Overigens is de terugslag bij het schulpen van een 12 cm dikke balk denk ik beperkt, omdat de zaag niet sterk genoeg is om die hele balk op te tillen en terug te smijten.
Hoogstens kans op een flinke vastloper van het zaagblad als de balk echt gaat wringen, en een zaagmachine motor die het dan zwaar krijgt.

Overigens, kan me niet voorstellen dat een zaagtafel geen goede stand heeft om te schulpen, dan horen misschien zaagblad en spouwmes niet bijelkaar. Volgens de handleiding van de DW745 zit er wel zo'n stand op
https://www.2helpu.com/PDMSDocuments/EU/Docs/docpdf/DW745-TYP4_XE.pdf
 
Laatst bewerkt:

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Koop het zelfde spouwmes als reserve onderdeel van Dewalt, en slijp de bovenkant er af. Dan heb je meteen een spouwmes geschikt voor verdekte zaagsnedes. Zo'n reserve spouwmes zal de wereld niet kosten. Een dikke balk naar je toesmijten zal die motor niet lukken, maar vastklemmen en je motor stilzetten wel. Zonder spouwmes zagen kan best, maar het kan ook best mis gaan. Dat is een beetje 't lastige, het gaat 9 vd 10 keer goed, en die ene keer zit er net ff spanning in het hout, hou je 't onhandig vast en hoppa, je zit met een stuk hout in je nek en een hand die naar het blad schiet.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Kun je wel schulpen met een gewone handcirkelzaag met zijgeleider. Ik bedoel: eerst van de ene zijde 6 cm sleuf zagen en dan het hout omkeren en weer 6mm zagen. Dus door twee sleuven van min. 6cm te zagen een balk van 12 cm schulpen. Of is dit een slecht idee?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nee hoor. Kan ook. Wel even kijken naar het zaagblad wat er op zit. Je hebt er één nodig met weinig tanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.