Douglas pergola aan de gevel

Pieter2

Nieuw lid
21 feb 2019
3
0
Hallo iedereen,

Ik ben vrij nieuw in de houtwereld en wil mijn eerste "grote" bouwwerk gaan maken. Dit is trouwens tevens mijn eerste post hier, maar ik zal mij straks even voorstellen in het daarvoor bestemde forum.

Ik wil een douglas pergola aan de gevel van mijn woning maken. Ik heb in Sketch-Up een ontwerp gemaakt, maar ik heb niet echt een idee of deze constructie stevig is. Ik hoop dat ik hier wat advies mag ontvangen :)

De palen van 15x15cm zullen op betonpoeren geplaatst worden en zullen tot 2.60m hoog rijken.
Daar op maak ik een 15x15 horizontale balk van 4.50m. De afstand tussen de palen is 3.50m.
Dan een balk op de gevel van 63 dik en 15cm hoog.
Daar leg ik de liggers op. Dit worden balken van 20x7cm. De afstand van de balk aan de gevel tot de horizontale balk op de palen is 3 meter.

Verbindingen worden half hout verbindingen welke ik in de liggers maak.
En 2 in de horizontale balk waar dan de palen in vallen.

pergola.jpgpergola.jpg

Ik heb gelezen dat de overspanning van een 15x15 balk 3 meter mag zijn, dus daar ga ik al de fout in.
Zijn er verder nog adviezen of zaken waar ik rekening mee moet houden?

Als ik meer informatie moet aanleveren, geef dat dan even aan :)
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Voor een pergola lijkt me 15 x 15 op 3,5 meter meer dan voldoende.

Hoe ga je het afwerken want onbehandeld gaat douglas buiten niet echt lang mee (10-15 jaar). Zou het geheel zeker ook ruim van de grond zetten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als er geen dak op komt, is de dikte inderdaad ruim voldoende. Ik denk echter wel dat je twee schoren tussen de twee standers en de bovenliggende balk nodig hebt.
 

Pieter2

Nieuw lid
21 feb 2019
3
0
Voor een pergola lijkt me 15 x 15 op 3,5 meter meer dan voldoende.

Hoe ga je het afwerken want onbehandeld gaat douglas buiten niet echt lang mee (10-15 jaar). Zou het geheel zeker ook ruim van de grond zetten.

Ik ga het wel beitsen inderdaad, en met beton poeren komt het geheel van de grond af.

Als er geen dak op komt, is de dikte inderdaad ruim voldoende. Ik denk echter wel dat je twee schoren tussen de twee standers en de bovenliggende balk nodig hebt.

De bedoeling is dat ik er een harmonica schuif gordijn op ga maken, dus idd geen dak. Het is pal op het zuiden dus een dak is veel te warm. En ook laten begroeien met klimplanten :)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De afmeting van de "dak"balken mag gerust terug gebracht worden naar 58 x 170mm geschaafd, bij 3m overspanning.
Een muurbalk van 58 x 120mm gaat de klus ook vlot klaren. Als er maar voldoende draadeinden in de muur zitten (om de meter) Balken met een raveelverbinding plaatsen in de muurbalk.
De ligger van 150 x 150mm vervang je beter door eentje van 70 x 200mm. Op langere termijn veel beter bestand tegen doorbuiging.
De verbinding tussen staander en ligger kan dan uitgevoerd worden met slisgaten aan de uiteinden van de staanders waar de ligger inzakt.
Tussen staanders en horizontale ligger twee schoren plaatsen, afmetingen ervan, 58 x 120mm.
 

Pieter2

Nieuw lid
21 feb 2019
3
0
Ik heb het ontwerp wat aangepast, waar ik weer nieuwe vragen over heb.

Op plek 1: Wat is de beste manier om een 20x20 balk zo tegen de muur te monteren?
Op plek 2: Is de verbinding die ik heb getekend een goede?
Op plek 3: Hoe maak ik een mooie verbinding zodat aan de voorkant van de horizontale balk niet zichtbaar is dat daar de balk op ligt.
pergola.png
 

Bijlagen

  • pergola.jpg
    pergola.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 128

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.