Mini project cycloon

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ja , ik had er bij aankoop van mijn stofzuiger ook nog een 2e slang bijgekregen waarvan de koppeling , aan de stofzuiger , kapot gedraaid was . Ik dacht toen ook : wat moet ik met die slang ?
Zal ik hem maar weggooien ? Uiteindelijk kon ik hem toch nog goed kunnen gebruiken , nadat ik de koppeling weer in orde gemaakt had . Zodoende hield ik nog een hele lengte slang over voor eventuele andere toepassingen .
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb bij mijn festool talloze slangen. Echter ga ik die niet verbouwen omdat ze allemaal al een doel hebben. Had express extra slang ingekocht voor de cycloon. Deze lekker kort gehouden zodat het bovenop de festool geplaatst kan worden. We gaan het beleven met kit etc :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het alu plaatje op mijn emmer is ook met kit bevestigd Hans. Ik zou dat bij jouw ook zeker eerst doen en dan nog eens kijken of het werkt of niet.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb bij mijn festool talloze slangen. Echter ga ik die niet verbouwen omdat ze allemaal al een doel hebben. Had express extra slang ingekocht voor de cycloon. Deze lekker kort gehouden zodat het bovenop de festool geplaatst kan worden. We gaan het beleven met kit etc :)
Als je hem bovenop de stofzuiger gaat zetten kun je het beste even 4 45 graden bochten halen van 50 rond en die bovenop zetten, dan kun je daar de slang naar de stofzuiger aan vast zetten, het buitendeel van de bocht kun je, na hem even met de fohn te hebben verwarmt, zo op de bovenkant zetten. Dan heb je geen rare knik in je slang zitten als tie weer direct naar beneden moet.
Je moet hier ook wel opletten dat er niet te veel druk op het deksel van de cycloon komt te staan, dat is bij mij toen ook fout gegaan met dit model. De bovenkant kwam gewoon volledig los.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het alu plaatje op mijn emmer is ook met kit bevestigd Hans. Ik zou dat bij jouw ook zeker eerst doen en dan nog eens kijken of het werkt of niet.
Inderdaad dat gat moet luchtdicht zijn want triplex is niet luchtdicht en zit de cycloon en het triplex ook met kit ertussen vast?
Mvg. :).
 
Laatst bewerkt:

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk dat je dat heel snel kan testen door de zuigopening effe dicht te houden. Niet te lang want als het wel luchtdicht is klapt je ton in. Ik zie op dat moment mijn plastic ton wat opgespannen intrekken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Bedoeling is dat die op de zuiger komt als ik em nodig heb. Pleur altijd alles overal neer. Ik ga de popnagels uitboren en met kit aan de gang :) Had vandaag 4 vuilniszakken schaafsel had dat tonnetje toch niet gered :).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat je dat heel snel kan testen door de zuigopening effe dicht te houden. Niet te lang want als het wel luchtdicht is klapt je ton in. Ik zie op dat moment mijn plastic ton wat opgespannen intrekken.

Ik kan je verzekeren dat die kleine ton niet inklapt. Het is met 20 liter niet groot, maar wel effectief.

Voor de liefhebbers heb ik foto’s, maar die staan op zijn Apple ondersteboven:mad:(is dat anno 2019 met de software niet op te lossen?)
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ja openen opslaan en uploaden :).

Heb nu kit gebruikt en alles weer vast gezet. Nu maar ff 24 uur laten drogen. Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Heb alleen geen schaafsel meer :p
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Leuk project, ben met het zelfde bezig. Ik heb mijn cycloon in Nederland gekocht en heb er beduidend meer voor betaald dan bij Ali. Hij werkt aan de andere kant wel perfect.
de stofzuiger, een bijna antieke Nilfisk, met een voor hedendaagse begrippen laag vermogen, blijft brandschoon. Als opvang bak heb ik een plastic 30 litervat met kunststof deksel en klemband. Als je alles afsluit krijgt de Nilfisk hem wel ingedeukt, maar dit zal in de praktijk niet vaak voorkomen.
Aansluiting van de stofzuigerslang naar de 50 mm heb ik uit kunststof gedraaid, de andere kant zit een 50 mm lijmmof op waar de 38 mm slang mooi op past via een 40 naar 50 mm verloop.
De vlakbankafvoer reduceer ik van 80 naar de maat van de slang en die kan dit net allemaal verwerken. Bij het vandikte schaven gaat het iets minder.
Voor mijn zaagtafel heb ik ook een verloop gedraaid.
Het enige wat nog een beetje rotzooi maakt is de afkortzaag. Het bestaande afzuigkanaal vangt weinig op. De grond eronder des te meer. Een goede tip om hier verbetering in te brengen is welkom. Ik ga echter mijn einhell zaag niet inwisselen voor een festool
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.