Mini project cycloon

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Omdat ik al het bovenstuk bij alie gekocht had en opzoek was naar een trommel eronder kwam het zo in een gesprek met Trilliwilli op een cycloon. Nu heeft hij reeds een die af is en ik ga die nabouwen maar dan simpeler. Hier alvast de twee te gebruiken onderdelen.

De cycloon en asemmer eronder. Rest van de asemmer als slang/filter etc gaan de kliko in :p

Naamloos.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die slang heeft een rare maat, dat sluit niet lekker aan. Met een paar moffen 58mm die op de slang passen steek je de zaak zo in de stofzuiger. Alleen de emmer is prima te gebruiken, niet te groot, is die makkelijk te legen in een zak.

Er moet alleen een dekseltje tussen om de gaten af te dichten. Ik heb daar een 3mm alu plaatje voor gebruikt. Rond gefreesd met de bovenfrees met cirkelgeleider.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik denk dat ik voor 3mm triplex ga, heb ik nog liggen en ben nogal van het opmaken wat ik heb liggen. Gewoon met popnagels erop vast rammen. Hoeft voor mij niet mooi te zijn als het maar functioneel is :)

Zo het bouwproject. Ik heb de figuurzaagmachine en een passer van denk 30jr oud :) het ronde stuk triplex gemaakt en aan de deksel vast geklonken met popnagels.

Eerst de gatenboor (hout en metaal) er maar eens doorheen.
20190221_193731.jpg

Gaten doorboren in hout en popnagels erin. stapeltje verkeerd om gedaan dus weer uitgeboord en nieuwe erin.
20190221_193735.jpg

Gaten geboord van de cycloon, 1 ging niet goed dus weer boor 6mm er door. Met 4 bouten en moeren vast gezet.
20190221_194830.jpg

Nou daar stat die dan , een kleine cycloon voor een kleine schuur.
20190221_195407.jpg

Slangen er voorlopig aan met gafatape ;) je moet wat als budget op is
20190221_200430.jpg

Balkje door vandiktebank heen (weer nieuw punt erbij ding afstellen) om wat schaafsel te fabriceren om vervolgens op te zuigen. Owja dit zijn niet mijn zondagse klompen :p
20190221_200642.jpg
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hey AHK, op een festool stofzuiger. Deze heeft een longlive zak maar met spaanders gaat het vullen van zo'n zak en moeten legen wel heul snel. Ik laat nog een adapter erbij 3d printen van 92mm naar 50mm met schuin verloop zodat ik goed op de Kity kan werken. Moet ook nog verloop bedenken van cycloon naar slang want het is allebei 50mm zucht.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag er dus achter gekomen dat er nog ontzettend veel schaafsel in de stofzuigerzak gaat. Dat wordt dus uitzoeken wat ik moet aanpassen aan de cycloon zodat er meer in de emmer komt dan in de zak :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Was het nou zo'n goedkope chinees? Grote kans dat dan de hoek van de konus niet goed is. Dat is nogal kritiek.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Was het nou zo'n goedkope chinees? Grote kans dat dan de hoek van de konus niet goed is. Dat is nogal kritiek.
Is inderdaad een goedkope chinees. Zou een japanner beter zijn? Of moet je echt gruwelijk veel geld uitgeven aan zo'n origineel ding?
Wat moet de hoek zijn als iemand me dat kan vertellen kan ik het nakijken :)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb regelmatig gelezen dat die van aliexpress met de bolle bovenkant beter zijn dan de platte bovenkant die jij hebt. Geen idee waarom dat is en of dat jou probleem op zal lossen. Ik heb er zelf 1 met bolle bovenkant en dat werkt prima.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb ook die met de bolle bovenkant (zou verbeterde versie moeten zijn) en geen probleem dat er veel krullen in de stofzuigerzak komen. Heb nu een tiental keer een vat van ca 60 ltr geleegd, maar de stofzuigerzak is nog steeds bijna leeg.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hey AHK, op een festool stofzuiger. Deze heeft een longlive zak maar met spaanders gaat het vullen van zo'n zak en moeten legen wel heul snel. Ik laat nog een adapter erbij 3d printen van 92mm naar 50mm met schuin verloop zodat ik goed op de Kity kan werken. Moet ook nog verloop bedenken van cycloon naar slang want het is allebei 50mm zucht.

Ik weet niet of je eendraaibank hebt, maar de verlopen kun je makkelijk draaien van hout.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Heb je de slangen wel goed aangesloten bovenzijde op stofzuiger en zijopening voor de zuigslang?
Als je hem verkeerd aansluit dan werkt het niet goed.


groetnis, Roeland
Heb voorbeeld foto van Trilliwilli gehad en het precies zo aangesloten. Je ziet ook spaanders ronddraaien in de cycloon.

@Handig18 Helaas ben ik niet in mijn postzegelschuur in het bezit van een draaibank.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dat zou goed kunnen. Heb de triplex er zonder kit ofzo opgezet. En de slange sluiten ook nog niet naadloos aan. Veel dingen om te verbeteren maar goed daarom is het ook een mini project zodat anderen niet in die valkuil trappen.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hans , ik heb vorig jaar ook een cycloon met vat òp mijn stofzuiger gemonteerd i.v.m. (ook) te weinig ruimte in het schuurtje . Zie hier de link naar het verslag .
https://www.woodworking.nl/showthread.php?24257-Cycloonafzuiging-Hitachi-RNT-1225&highlight=hitachi+cycloon

Ik meen toen ook gelezen te hebben , dat alles goed luchtdicht afgesloten moet zijn . Dus de cycloon op het vatdeksel ( incl. die 3 mm triplex schijf van jou) , de slangaansluitingen en zeker ook het vatdeksel òp het vat . Ik zie dat jou deksel met (maar) 2 klemmen vastzit , bij "mijn" vat zit er zo'n klemband omheen en een goede rubberen afdichting ertussen . Gekocht voor nog geen € 25 incl. verzenden (dacht ik)

Nog even over het goed aansluiten van de slangen : op één van de beginfoto's ( ik dacht 4e of 5e) zie ik de korte zwarte slang aan de zijkant van de cycloon zitten en de lange grijze bovenop .
Ook weer gelezen : de bedoeling is om de slang tussen stofzuiger en cycloon zo kort mogelijk te houden . Als ik dat naar jouw situatie vertaal , dan zouden ze verkeerd aangesloten zitten . Maar ik kan het mis hebben met de werkelijke situatie , maar dat is door het ontbreken van apparaten op de foto niet correct in te schatten . Eerlijkheidshalve moet ik zeggen , dat de slang van mijn stofzuiger naar de cycloon ook niet zo kort is , maar dat heeft een reden . Lees maar in mijn topic .

Succes verder met de bouw en ik ga het eindresultaat zeker bekijken . Laat ook eens horen wat je van de werking vindt .
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik ga er zeker aan werken. Zal de triplex plaat er weer afhalen en eerst kitten voordat die er weer opgaat. Misschien dat het helpt. Ik had jou topic reeds gelezen en mijn slangen gaan er op dezelfde manier op. Ik zou de slang naar zuiger nog korter kunnen maken. Moet ik kliko weer ff induiken want daar ligt nog 3mtr slang in :) die ik niet mee ging gebruiken. Neemt allemaal ruimte in beslag die ik niet heb. Voorlopig nog wat andere zaken in orde maken dan weer bouwen aan de cycloon. Kan het schaafsel ook opvegen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.