DeWalt DW125 na 30 jaar weer gebruiken?

plint

Nieuw lid
20 feb 2019
3
0
Dag allemaal,

Ik wil binnenkort een DeWalt DW125 van mijn vader in gebruik nemen die 30 jaar in zijn garage stil heeft gelegen. De machine is van 1982 en relatief weinig gebruikt gedurende zo'n 8 jaar, toen hij werd gedemonteerd werkte hij goed. Is er nu iets waar ik rekening mee moet houden of na moet (laten) kijken voordat ik hem weer in elkaar en aanzet? En is er nog specifiek onderhoud nodig na zoveel jaar?

groeten,
martijn
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lagers zijn allemaal gesloten. De verticaal verstelling mag misschien wat ontvetter en daarna wat nieuw vet zien. Sleuven voor de lagers in de arm ook schoonmaken. Snoer nakijken of het niet hard geworden is.
 

plint

Nieuw lid
20 feb 2019
3
0
Dankje Ronald! Ik maakte me vooral zorgen om het elektrische gedeelte maar dat valt dus mee. Met snoer bedoel je alleen het externe gedeelte of ook intern nakijken?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien even met een compressor schoon blazen, eventueel kap er af schroeven
Ik kan me voorstellen als de zaag 30 jaar stil staat er aardig wat stof in kan zitten
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
En natuurlijk alle draaiende onderdelen even nalopen door ze met de hand draaien, zodat je zeker weet dat er niets vast zit. Maar denk niet dat er veel vast zit als deze gedemonteerd is.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Hoe goed zou de zaag tegen de hedendaagse 230V bestand zijn? Ik had oude computers (uit 1978, dus nog ietsje ouder dan deze zaag) en die vonden het in 2018, na ruim 20 jaar stilstand, niet meer leuk toen ik ze aansloot. Mijn vermoeden is dat het voltage ze te veel bleek. Maargoed, er is maar 1 manier om daar achter te komen...
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn inziens geen enkel probleem.
Als de machine op 220 of inmiddels 230 volt draait zou de condensator verouderd kunnen zijn, mja dat zijn de kosten niet. Op krachtstroom maakt het niets uit. Hier draait een motor uit 1972 nog steeds prima.

Als de zichtbare bekabeling geen scheurtjes vertoond, dan zal zeer waarschijnlijk de interne ook wel goed zijn.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi Martijn,
ik heb onlangs ook eenzelfde zaag met gelijkwaardige historie gekocht. Ik heb hem goed schoongemaakt en even nagelopen/ingevet. Snoer was beschadigd en heb ik vervangen. Het is mooie en goed af te stellen apparatuur. Ik heb er een compleet nieuwe tafel voor gebouwd en deze helemaal afgesteld. Werkt erg goed! Draait als een zonnetje. Hier heb ik veel inspiratie uitgehaald: https://youtu.be/6TMBT45g_qg de werkbank is inmiddels net af :)

Succes ermee!

Groeten, Peter
 

plint

Nieuw lid
20 feb 2019
3
0
Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips, ik ga hem netjes in orde maken! Het is een apparaat op 220/230 dus ik zal dat even goed in de gaten houden.

@Peter: dank voor de inspiratie, ziet er mooi uit hoe hij het maakt. Krijg steeds meer zin in mijn eigen klusplek :)
Heb je die afstellingen overigens uit de gebruiksaanwijzing of is daar aparte documentatie voor zoals het boek uit het filmpje?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.