Amateur interieur

Houtje touwtje

Nieuw lid
10 dec 2018
3
0
Hallo,

Ik wil een goedkoop stalen sloepje op de kop tikken en hier wat bankjes en misschien een kist met slot aan de voorkant in maken, die tegelijkertijd ook dient als zitplek.

Lang verhaal kort. Wat is het goedkoopste soort hout wat hiervoor enig sinds geschikt is? Of geschikt kan worden gemaakt dmv verven/lakken?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik ben zeker geen expert op dit vlak, maar in de combi duurzaam met vocht en prijs, zou ik zeggen watervast verlijmd multiplex of betonplex. De betonplex hoef je misschien alleen maar op de naden te behandelen, aangezien er al een laag opzit die tegen vochtig beton kan, maar of dat bij langdurig vocht ook goed blijft durf ik niet te zeggen.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Hoe lang verwacht je ermee te willen varen? Verven/lakken zal sowieso de levensduur wat rekken. Als het puur om prijs gaat denk ik dat underlayment een keus zou kunnen zijn betonplex heb je ook wel goedkoop maar meestal is het chinese rommel dat niet watervast verlijmd is en dus uit elkaar valt. Massief hout zou grenen gebruiken denk ik. Wat ook helpt is de boot niet of minder bloot te stellen aan de elementen dus onder een zeil/dak verlengt ook de levensduur.
Ik heb zelf een opduwer gebouwd (plaatje staat 1 topic naar beneden) van een oude vlet waarvan de opbouw compleet hout is ik geloof 2 lagen van 4mm multiplex van de bouwmarkt. Ik heb de boot altijd onder dak gehad en na +/-10 jaar was het hout nog niet rot waarbij ik verwacht dat het hout buiten na een jaar of 5 wel op zou zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.