nieuwe band op lintzaag

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,
Eergisteren m'n nieuwe lintzaag gaan ophalen (https://www.dbs-machines.be/nl/eindereeks/machine/holztech-lz480l/), gisteren uitgepakt en beginnen kuisen/installeren.
Wat er direct opviel was dat de rubberen band rond het bovenste wiel in stukken was. Direct naar DB&S gebeld, ze zeiden dat dit heel af en toe gebeurde, en dat ze me direct een nieuwe band zouden opsturen.
Ik was blij met deze service, maar begon dan toch wat verder te denken: is het zo eenvoudig als gewoon een nieuwe band erover spannen?

Wat internet/youtube/forum-zoekwerk bracht aan het licht dat er vaak vernoemd wordt de banden te lijmen. in een bepaalde post zegt tuoh dat dit echt nodig is (zelfs ook uitbalanceren) bij lintzagen met grote wielen (hij heeft het dan wel over diameter 900mm, de mijne zijn 481mm....).

Hie zien jullie dit bij een lintzaag van mijn formaat?
- Moeten hierbij per se de banden ook worden vastgeplakt, of kunnen ze er los over gespannen worden?
- indien geplakt, dan lees ik vaak 'rubbercementlijm'. Is dat dan iets zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/fotolijm-2...Q6d9MQeQrbYpqt9RPX00Bd6PvD2SU1bxoCv-UQAvD_BwE of https://www.ava.be/nl/product/detai...Fwa6hZkpUKe6inKUn_LcnATAzR73XhLBoC8gsQAvD_BwE
- Moet ik hiervoor het wiel van de machine verwijderen? Zo ja, waar moet ik dan op letten bij het eraf halen en her-installeren? Ik ben niet zo mechanisch aangelegd :rolleyes:

En dan de andere insteek... Ben ik te snel blij geweest met een 'nieuw opgestuurde band'? Had ik eigenlijk moeten verwachten dat ze dit bij mij komen herstellen?
Ik ben wat in dubio...

Al merci om mee na te denken!
Peter
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb de band van mijn Hammer N4300 (precies de zelfde machine) ook vervangen
Via felder kreeg ik een nieuwe toegestuurd, de oude er af gehaald en de nieuwe er om heen gelegd
Niet gelijmd oid en het loopt weer prima
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
hmmm, ik denk dat het idd zelf te doen is (DB&S heeft ook laten weten dat bij hun machines de banden niet gelijmd worden), maar anderzijds volg ik Tuoh ook wel in het feit dat zo'n machine in orde zou moeten zijn bij aankoop, en het niet volledig juist is dat ik als klant er nog een uur in herstellingen in moet steken.
Nu, los daarvan ga ik sowieso de technieker laten langskomen denk ik, ik vind dat er ook veel 'spel' op het bovenwiel zit 'ik kan het zo wat voor en achterwaarts wiebelen). Is dit logisch omdat er geen zaag (en dus geen spanning op staat), of ben ik juist met m'n gevoel dat dit niet helemaal klopt.
@Toxiq , hoe zit dit bij jou zaag?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Wat ik hier lees over speling heeft mijn machine ook die ik vorige maand tweedehands kocht, maar met opgelegde zaag is speling weg en werkt de zaag prima.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ook: Hmmm...

Speling "wegwerken" dmv het zaaglint strakker te zetten..

Een erg bedenkelijke oplossing.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk niet dat je hier moet spreken van speling.
zonder zaagblad of bij een ontspannen lint zit er beweging in het span/kantelsysteem van het bovenwiel.
Je moet natuurlijk geen speling hebben op de as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.