Soms gaan dingen snel......een draaibank gescoord. Het wordt serieus nu.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Na mijn (sorry, onze) eerste kennismaking met het houtdraaien, had ik hier een vraag gesteld over het slijpen van de draaibeitels.
Daar heb ik heel nuttige tips op gekregen. Dat was dus eigenlijk bedoeld ter voorbereiding, voor het moment dat er - in de nabije toekomst - een draaibank en beitels etc. aangeschaft zouden gaan worden.
Tsja...

Na dat berichtje heb ik me verdiept in de draaibanken, en zat dit forum, maar ook allerlei andere bronnen te raadplegen over wat voor ons nu een verstandige keuze zou kunnen zijn en welk budget daar dan bij hoort. Het blijft tenslotte een hobby.
Er bleef al rap een "shortlist" over met potentiele kandidaten:
1) de Record Power DML320,
2) de Nova Comet II en de
3) Midi 180 FU

Op deze 3 kandidaten heb ik dus de afgelopen tijd MP en dit forum in de gaten gehouden: als er een keer iets langs komt, moet je immers snel reageren anders doet een ander dat wel:rolleyes:.
Prompt werd er een DML320 aangeboden, met de nodige toebehoren (chuck, boorkop en beitels). Jammer....daar werd best wel veel geld voor geboden, dat had ik voor een gebruikte machine niet over.

Ik ben er niet lang verdrietig van geweest.
Na het nodige denkwerk en afwegingen maken, had ik ondertussen besloten dat het een Midi moest gaan worden...ooit. Ronald Kanne had/heeft een demo model in de aanbieding hier op het Marktplein. En bij Willy Vanhoutte is deze draaibank in de aanbieding met chuck en een lange leunspaan als extra.

Laten er nu eergisteren op MP 2 Midi's te koop aangeboden worden:eek::eek::eek:.
Een van die twee wordt weggedaan compleet met beitels (Crown & HBM), 1 HBM en een Record Power chuck, faceplate, centers, boorkop en naast de standaard leunspaan ook de lange leunspaan.

en raad eens?:p
Dat spulletje ga ik morgenochtend ophalen bij de vorige eigenaar:cool:.
Nu nog een slijpgerief en een volgelaatscherm en dan kunnen we meters gaan maken.

Eerst nog een plekje inruimen in de werkplaats en een onderstel maken. Daar zal ik een verslag van posten. Heb al een leuk ontwerpje gevonden bij de Lumberjocks.

Ik heb veel snipperdagen, ik denk dat ik al weet waar ik die voor een groot deel ga doorbrengen....als moeders niet staat te draaien, tenminste.;)
2 Maart a.s. ga ik ook maar eens kijken bij de ScheldeDraaiers.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
EDP,

Ik heb evt nog een Creusen slijpmachine voor je staan . Voor €125,00 is hij van jou. ,weinig gebruikt , ik gebruik zelf nu de Tormek.
Als je wil neem ik em 2 mrt mee naar Goes.

gr Leendert Osté
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Leendert, hartelijk dank voor het aanbod. Maar je kunt je de moeite besparen hoor.
Ik heb een Sorby Pro-Edge in bestelling die elk moment kan worden afgeleverd.

O ja, kleine rectificatie: de draaibank in kwestie is natuurlijk een Midi 350 FU :eek:, in mijn enthousiasme begin ik allerlei dingen door elkaar te halen LOL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.