Rondhoutveiling: wie vindt net als ik de kavels te groot en wil delen?

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Zaterdag is de jaarlijkse Rondhoutveiling er weer! Ik ga er zeker weer heen met mijn tandemasser in hoop een mooi stammetje te bemachtigen. De catalogus heb ik al en ben al even wezen kijken . Er liggen hele mooie stammen. Als hobbyist ben ik op zoek naar de meer bijzondere stammen om tafelbladen, kistjes en andere voorwerpen van te maken. In de afgelopen 10 jaar dat ik er kom gebeurde het mij vaak dat er een kavel was met mooie stammen waarvan ik graag 1 of 2 stammen had willen kopen, maar die ik moest laten lopen vanwege de hoeveelheid hout. Ik kan op mijn aanhanger max 1500 kg netto hout kwijt, dus ca 1,5 kuub.
Nu is mijn vraag: zijn er medeleden op dit forum die net als ik wel willen bieden maar voor wie een geheel kavel te groot cq te duur is? Zo ja dan zouden we kunnen afspreken dat een van beide daarop biedt en we daarna het kavel splitsen.
Ik ben benieuwd. Mijn belangstelling gaat uit naar : kavel 100 ( Esdoorn 1,8 kuub 6m lang, 2 stukken van 3 m), kavel 111 ( 7 stammen Iep 4,3 kuub), kavel 109 (2 stammen Iep 2,1 kuub), kavel 258 ( 2 stammen Iep 1,5 kuub), kavel 428 (2 stammen Iep 1,8 kuub)
Gr, Harry
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Soms kan het interessant zijn om achter de kavels aan te gaan die niet verkocht zijn. Via de de bosgroepen is na de veiling aan de contactgegevens te komen en niet iedereen heeft altijd zin om alles weer mee naar huis te slepen. Soms kun je dan bijvoorbeeld nog 1 of 2 stammen bemachtigen van een niet verkochte kavel tegen een leuk tarief. Alleen moet je dan nog wel een keer extra terug om het op te halen want dat is niet gelijk na de veiling te regelen.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Soms kan het interessant zijn om achter de kavels aan te gaan die niet verkocht zijn. Via de de bosgroepen is na de veiling aan de contactgegevens te komen en niet iedereen heeft altijd zin om alles weer mee naar huis te slepen. Soms kun je dan bijvoorbeeld nog 1 of 2 stammen bemachtigen van een niet verkochte kavel tegen een leuk tarief. Alleen moet je dan nog wel een keer extra terug om het op te halen want dat is niet gelijk na de veiling te regelen.

Bedankt voor de tip!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Is het niet mogelijk dat iemand met contacten hier dat voor het forum regelt. Dus na de veiling de overgebleven kavels hier te koop aan te bieden. Lijkt mij voor heel veel houtbewerkers veel interessanter........
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag, als ik kijk naar afgelopen jaren zijn het zeker niet bovenstaande houtsoorten (iepen en beuk met slaap). De overgebleven stammen zijn vaak bijvoorbeeld douglas stammen 12-16 meter lang, ijzerverdachte stammen met blauwe plekken zwarte Els ed.

Succes zaterdag harry
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Een vraagje.. die iemand vast sneller kan beantwoorden dan ik terug kan zoeken. Waar is de veiling en van hoe laat tot hoe laat ongeveer. Als ik tijd heb is het altijd leuk om langs te gaan. Zou Harry dan een hoed met een bloem kunnen dragen? Mocht hij mooie kavels willen delen...... weet ik wie ik moet hebben. Kun je er pinnen of is het handje klap contant met of zonder bon?
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Bedankt voor de reacties: de veiling is zaterdag 23 februari om 11.30 bij Helicon Opleidingen. Larensteinselaan 26b in Velp. De veiling duurt meestal een uur of vier. Aansluitend worden de rekeningen gemaakt en kun je betalen Pin of Contant. Ophalen van het hout kan dezelfde dag tot ca 18.00 uur of de weken er na op afspraak.
En ik zal kijken of ik een hoed met bloem kan regelen �� voor mezelf. Zo niet, mijn biednummer is 25 dus als je die hoort noemen...
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Goedemiddag, als ik kijk naar afgelopen jaren zijn het zeker niet bovenstaande houtsoorten (iepen en beuk met slaap). De overgebleven stammen zijn vaak bijvoorbeeld douglas stammen 12-16 meter lang, ijzerverdachte stammen met blauwe plekken zwarte Els ed.

Succes zaterdag harry

Afgelopen jaar bleef in ieder geval zeker 1 kavel iep over :)
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
mooie stam heb je zaterdag gescoord
Ja zeker! Een esdoorn met schimmeltekening. De stam was bijna 6m lang dus heb er nu twee van 3m lang :). Ze liggen bij de zagerij, ik ga ze vrijdag ophalen. Ben benieuwd hoe de tekening er in de planken uitzien, bij het doorzagen ging mijn kettingzaag er gelukkig niet te gemakkelijk doorheen dus de aantasting is nog niet te ver.
En de prijs was ook goed, 90 euro per kuub vind ik een mooie prijs. Deze stam kwam inderdaad in de tweede ronde langs omdat hij eerst niet verkocht werd. Dit jaar trouwens relatief veel niet verkochte kavels. Ik vind de bodemprijs soms ook best hoog. Ik snap dat de verkopers en de veilingorganisatie graag hoge prijzen willen maar voor mij als hobbyist vond ik de prijzen de laatste jaren af en toe best uit de bocht vliegen, zelfs voor stammen die echt geen topkwaliteit zijn. Maar goed, ik ben blij met mijn stam esdoorn :). Tot volgend jaar !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.